Gå til innhold

Diskusjon om backupsvaner

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Synes det er snodig at man på den ene siden sikrer seg med backuper av filer for å unngå å miste dem hvis det skulle skje noe, samtidig som man gjevnlig leser at det er omtrent umulig å slette ting totalt.

Vet at bedrifter er tilbakeholdne med å selge/gi bort pcer (til blandt annet skoler) av frykt for at slettet informasjon skal hentes frem igjen.

Hvis det er så vanskelig å slette ting totalt, hvorfor skal man da ta backup?

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det kommer inn en feil på ett filsystem, så er backup den eneste løsningen. Jeg har opplevd at hele bildearkivet for ett år holdt på å forsvinne pga fysisk feil på harddisk. Du kan og bør kjøre recovery programmer, men det er ikke gitt at alle filer du ønsket restoret, faktisk blir restoret.

På jobb er det ingen som bryr seg om backup, vi ønsker bare en fungerende restore når vi trenger det.

Mathan

Lenke til kommentar
Hvis det er så vanskelig å slette ting totalt, hvorfor skal man da ta backup?

5543207[/snapback]

1. Fordi det gjerne er x ganger raskere og enklere å hente frem fra backup enn å bruke tid på recovery fra en ødelagt disk eller å finne igjen filer som har blitt slettet ved en filtakelse. Hvis du skal ha en rimelig sjanse til å redde data må dessuten disken tas ut av normal bruk straks du har slettet filene. Privat lar det seg kanskje gjøre, men tenk om en bedrift skulle si til 200 ansatte: "Pettersen var så uheldig å slette en fil, kan alle la være å jobbe på PCene et par timer."

2. Hvis disken er så skadet at det ikke lar seg gjøre å gjenskape data på egenhånd slik at du må sende disken til IBAS e.l. koster det ikke bare én skjorte, men skjorter for hele familien i flere generasjoner fremover.

3. Fordi noen kan stjele PCen din og da hjelper det ikke om du blar opp med 100 milliarder til IBAS.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Backup taes ikke fordi du kan slette data ved uhell. Slike ting kan du sikre deg for på hundre andre mer effektive måter.

Backup taes fordi det alltid er en viss (veldig liten, men uungåelig i det lange løp) sjanse for at du får en hardware feil som gjør at hardisken dør. Det kan være "click of death" på harddisk, eller en PSU som dør og tar med seg en harddisk i sine siste krampetrekninger. Da Hjelper det lite ad dataene fremdeles egentlig ligger på disken, når det i praksis blir umulig for andre enn IBAS å hente dem ut (og det koster fort tusen elelr ti-tusenvis av kroner).

Thats why.

-Stigma

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva som er diskusjonen her. Backup tas for å sikre data, punktum. Når man kommer til et punkt hvor man skal slette orginalen sletter man også backupen.

Dessuten er det en myte at det er vanskelig å slette data. Riktignok kan en grov porsjon tusenlapper og noen måneder i en lab bringe tilbake noe av overskrevne data, men jeg tror det er få som har så interessante ting på disken at en konkurrent eller *host* myndighetene *host* er villig til å bruke slike ressurser.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For all del, jeg tar også backup minst månedlig av det jeg ønsker.

Også tvilsomt om Ibas og lignende firma brukes av privatpersoner, på grunn av prisen.

Jeg har sett hva de har klart å redde, og hardisker som har vært gjennom husbranner og det som verre er har de hentet ut innholdet på.

Har sett tester av bl.a usb minneplugger hvor dataene i verste tilfellet var uleselig etter kun 6 måneders lagring.

Vet at noen bruker de gulldekte diskene for å ta sikker backup av blandt annet bilder.

Har også lest erfaringer og tester på minnekort til mobiler og kameraer hvor ulike produsenter lager overraskende ulik kvalitet.

Har tilnå blitt anbefalt å la vær å ta backup av drivere og lignende, siden man normalt alltid kan laste ned siste versjon fra produsentens hjemmesider.

Opplevde så nylig at produsenten valgte å fjerne driverne på et tre år gammelt produkt, så jeg velger nå å fortsette med backup av drivere og lignende også.

Hva tar dere backup av?

Lenke til kommentar

Jeg tar backup av filene mine, men ikke selve systemet. Hvis det krasjer har jeg alle installasjonsdiskene, og hvis huset brenner får jeg jo nye på forsikringen. Jeg bruker to gamle harddisker som jeg kobler til og kopierer alle filene over til, også legger jeg diskene på sikre steder. I tillegg ligger alt på maskinen min på Lillehammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...