darkness| Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Det handler ikke om å velge røyken fremfor ekteskapet. Det handler om prinsippet i saken. Man stiller ikke et ultimatum på den måten "røyken eller meg". For det første så involverer dette hele familien, og for det andre så kan man rett og slett ikke bestemme over en annen person på denne måten. Du sier at du ikke kunne vært sammen med en som ikke kunne sluttet for din del. Vel, strengt tatt burde hun sluttet for hans del, men ikke fordi han KREVER at hun slutter. Jeg støtter ikke "røykeren" i denne saken overhodet, men å stille et ultimatum er rett og slett på trynet, spør du meg. Mulig det var en spøk. I såfall var det et usaklig innlegg jeg ikke er helt poenget med. Beklager hvis jeg høres litt kvass ut. Det er ikke noe personlig ment mot deg. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Det handler ikke om å velge røyken fremfor ekteskapet. Det handler om prinsippet i saken. Man stiller ikke et ultimatum på den måten "røyken eller meg". For det første så involverer dette hele familien, og for det andre så kan man rett og slett ikke bestemme over en annen person på denne måten. Du sier at du ikke kunne vært sammen med en som ikke kunne sluttet for din del. Vel, strengt tatt burde hun sluttet for hans del, men ikke fordi han KREVER at hun slutter. Jeg støtter ikke "røykeren" i denne saken overhodet, men å stille et ultimatum er rett og slett på trynet, spør du meg. Mulig det var en spøk. I såfall var det et usaklig innlegg jeg ikke er helt poenget med. Beklager hvis jeg høres litt kvass ut. Det er ikke noe personlig ment mot deg. 5561133[/snapback] Da får vi bare være enige om at vi er uenige da Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Jepp. Man kan ikke være enig om alt. I såfall ville det vært en kjedelig verden Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Jepp. Man kan ikke være enig om alt. I såfall ville det vært en kjedelig verden 5561160[/snapback] DET er jeg enig i.. Hadde gjerne tatt en diskusjon, men er så sliten at jeg bare ikke orker no. Mulig du har rett, at når jeg får tenkt meg litt mer om så finner jeg ut at vi egentlig er ganske enig. Men for øyeblikket så står jeg på mitt.. hehe. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Du må gjerne nekte å kysse etc, men innlegget ditt var formet som en type hevn\straff. Hvis du merker hun lukter og du nekter å kysse --> impulsivt. Dette innlegget jeg leste virket alt annet enn impulsivt. Ikke missforstå. Jeg er ikke særlig begeistert for røyk jeg heller. 5545620[/snapback] Ok. Eg tar kritikken på den. Det var feil av meg å si det på den måten, og gjøre det til et tiltak. Når du kommer hjem en dag slenger du en boks snus på bordet for å se hvordan hun reagerer på din nye "ting" 5547483[/snapback] Tanken har slått meg. Det ville jo markert et poeng Dette er et prinsipielt markeringsbehov for henne. Hun ønsker å markere at hun bestemmer selv, at hun er uavhengig og at du ikke kontrollerer henne. Hvem hun ønsker å markere ovenfor (deg, seg selv eller venninner) og om det er bevisst eller ubevisst, det aner jeg ikke. Men slik stahet er noe man finner igjen hos alt for mange kvinnfolk. Og tro meg når jeg sier følgende: Enhver form for appell til fornuft eller logikk vil prelle av som vann på gåsa når ei dame først har gått inn i en slik stahetsmodus. Jo mer du argumenterer, desto mer vil hun sette seg på bakbeina. *snipp* Edit: Årsaken til at hun reaggerer som hun gjør er kanskje at dere har giftet dere og fått barn i så ung alder. Hun føler kanskje at hun har mistet friheten sin. Eller kanskje du er dominerende på andre måter i forholdet, for eksempel i form av at det er du som til syvende og sist vinner gjennom når det gjelder det meste? Problemet er, som du selvsagt vet, at røyking gjør ingen ting bedre. Det er direkte belastende for forholdet. Det øker sjansen mange ganger for at datteren deres vil begynne å røyke og verken du eller datteren din fortjener å ha en kone/mor som kanskje blir syk eller i verste fall dør i alt for ung alder. Og røykeavhengighet er dessuten det motsatte av frihet. Hun ønsker seg kanskje mer frihet, men ender opp som en slave. 5549286[/snapback] Her har du mange gode poeng som eg både har grublet på tidligere, og gitt meg nye ting å tenke på. Det er absolutt et markeringsbehov. Hver gang eg nevner det er det alltid det samme som blir dratt opp, "eg bestemmer selv" "du bestemmer ikke over alt eg gjør" "valget er kun mitt". Og til mer eg nevner det, jo mer setter hun seg på bakbena. Situasjonen der er så og si låst. Og at vi har giftet oss såpass tidlig, og fått barn tidlig er eg enig i. At vi har "mistet" friheten vår er på en måte noe vi begge merker, og prøver å gjøre minst mulig. Noe som til tider kan risikere å gå ut over den andre personen. Men samtidig er dette faktisk noe vi har vært obs på fra dag 1, og vi har diskutert dette mange ganger, og vi klarer alltid å bli enig om noe her Men eg tror faktisk mange unge sliter nettopp pga dette. Når du nevner at eg vinner gjennom på andre områder er faktisk dette feil i vårt tilfelle. Vi har så klart våre "kampsaker" som vi vil gjennomføre, som hund(hennes), større bil(min), større kontor(min), ny spisestue(hennes) o.l, men ikke noe mer/mindre en hva andre familier har. Vi klarer faktisk å diskutere om disse, uten at noen av oss skal marker oss spesielt. Eg har hvertfall enda ikke merket noe med noen av oss enda. Men i det siste har det da skjedd litt endringer. Kvelden eg startet denne tråden hadde vi en ganske så god "krangel" på nettopp dette. I dagene etter har hun faktisk ikke røyket så mye(men hun har), og hver gang hun ikke gjør det, poengterer hun det til meg. Vi har diskutert det et par ganger i ettertid også, men disse diskusjonene har gått likt for seg. Eg har heller ikke oppretthold "straffen" min mot røykinga. Samtidig er eg veldig påpasselig med at det ikke skal røykes inne, i bilen eller før etter leggetid av dattera vår. Noe mer har eg heller ikke mast om det. Kanskje det at eg nevner bil, hus og dattera vår viser motivene mine, slik at hun tenker over de i stede for at eg må banke de inn i hodet hennes? Hun er hvertfall kjapt ute med å poengere at det er for min skyld hun ikke røyker. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Du kan jo prøve å belønne henne litt ved å kjøpe små overraskelser til henne. Når hun spør hvorfor hun får noe, så sier du: "Fordi du respekterer meg så mye at du har kuttet ned på røyken. Dette er noe jeg setter kjempestor pris på". Om dette kan være en felle må du nesten tenke over selv. Du kjenner henne og vet om hun kan reagere på dette på feil måte. 1 Lenke til kommentar
Sponfisk Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Dette må være ny rekord i å ta opp en tråd, men hvordan endte dette nomore? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Kona hans døde av kreft etter å ha spist fisk som hadde spist giftig spon Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Haha! Morsomt å se denne gamle tråden igjen Hvordan det endte? Vel - ca ett år etter denne tråden så bestemte vi oss for å skille lag. Nå 11 år etter er vi lykkelig skilt og gode venner. Ukjent om hun røyker men eg har mistenkt at hun snuser - uten at eg har lagt meg opp i det. Vår nå 13 år gamle datter har vist holdninger som tar avstand fra både røyk og snus så hva enn eks kona mi gjør så har det ikke smittet over 7 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Er det virkelig noen som begynner å røyke når de er 23 år gamle? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Det er det faktisk... Det var nok enda mer vanlig når denne tråden ble opprettet. Bare av interesse, hadde røyken noen med lagskillet å gjøre? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Nei og ja. Røyken var vel egentlig bare en av de små tingene i forholdet, hvor vi fant ut at vi ikke lengre passet for hverandre. Ofte omtalt som "vokst fra hverandre". Røykingen alene ville ikke vært nok til separasjon fra min side hvertfall 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Wow… Denne tråden er det første tilfellet hvor jeg virkelig har sett internetts funksjon som "livsarkiv". Hadde denne samtalen funnet sted blant kompisene dine for 11 år siden, hadde du nok aldri tenkt på det igjen, men nå er det et slags kikkhull tilbake i tid. Fiffig. For øvrig godt å høre at ting har ordnet seg - om enn ikke slik man kanskje håpte de skulle ordne seg da tråden var aktiv. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Nei og ja. Røyken var vel egentlig bare en av de små tingene i forholdet, hvor vi fant ut at vi ikke lengre passet for hverandre. Ofte omtalt som "vokst fra hverandre". Røykingen alene ville ikke vært nok til separasjon fra min side hvertfall The elephant in the room, drikker du fortsatt Pepsi? 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Hadde vært fristende å holde av penger tilsvarende det hun svir av (bokstavelig talt) og bruke det på en helgetur hvor man koste seg mutters alene. Det illustrerer godt at pengene hun kunne brukt på dette har forsvunnet opp i røyk, etter først å ha vært nedom lungene hennes. Lenke til kommentar
ingvaraaberge Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Denne tråden er spesiell på den måten at me har fylgt ei personleg forteljing stykkevis over ganske mange år. No kan det diskuterast om det var rett av trådstartaren å ta eit så personleg problem ut til offentleg debatt på nettet, sjølv om det skjedde anonymt. Men når det fyrst har skjedd, så lat oss ta debatten. Paradokset er jo at trådstartaren tilsynelatande var fortvila over denne røykinga fordi han brydde seg om kona si og ville at ho skulle få ha eit langt og sunt liv. Og så endar det etterpå med at dei like godt skil seg rrå kvarandre. Når ein veit korleis det heile enda, er det ein tanke som fyrst og fremst streifar meg: For dottera deira må det vera mykje verre å veksa opp med skilde foreldre enn med ei røykjande mor. Slik sett hadde det vore betre ikkje å laga noka sak ut av det, dersom konflikten om røykinga var medverkande til at ekteskapet gjekk i oppløysing. Når det er sagt er det elles fint at kona med tida har etablert forholdsvis sunne nikotinvanar, i og med snus. Så det som eigentleg var utgangspunktet for saka har faktisk løyst seg på ein fin måte. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå