Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kona "begynner" å røyke - what to do

nomore

Anbefalte innlegg

Hei

Er rimelig fortvilt om dagene :(

Dette er faktisk en rimelig privat(mine problemer) post, men eg vil tro at selve dillemmaet er relevant for mange. Men om det skulle være i mot reglene på noen måte, beklager eg.

Eg er gift med ei dame på 23(eg er 22), og har et barn i sammen. Vi har vært i sammen i 5 år, og gift i 3 år. Vi har det veldig godt sammen, har god kommunikasjon(som regel), krangler, er venner og trivst godt sammen.

MEN(hater det ordet), hu har hele tiden hatt en fæl uvane med å festrøyke. Noe som hun vet at eg missliker sterkt, men hun er slik, påstår hun, og det må eg respektere. Tidligere har eg sagt det var greit, men ikke dra det hjem, ikke begynn fast og ikke gjør det forran meg eller dattera vår. Dette har gått stort sett veldig bra.

Nå i det siste har dette blitt mer en festrøyking. Ei veninne som ho er med stort sett hele døgnet har begynt å røyke igjen(har røykt fast tidligere). Og dette har ført til at kona mi røyker et par av gangene hu andre går ut og røyker. Slik det er nå røyker kona mi 1-2 ganger daglig(varierer, ikke mer). Hu sier så klart at hu ikke er avhengig, og eg tror henne, men eg mener fortsatt at det er veldig helseskadelig, og grensa mot avhengig nå er veldig tynn(usynlig?). Og her kommer fortvilelsen min inn.

Eg er sterkt i mot røyking, eg røyker ikke selv(sett bort i fra 4-6 stk EN gang), men har vokst opp med ei mor som røykte 1-2 pakker daglig, innendørs, og forran meg. Etter at eg flyttet hjemmefra(7 år siden elns), har eg blitt "allergisk" mot røyk, både passiv og aktiv. Eg har også en del "problemer" med røyk da moren min, som kjederøykte, fikk kreft(av røyken sa legene), og døde tidlig(for meg).

Problemet mitt, eller fortvilelsen, er med hvordan eg skal takle dette. Vi diskuterer det ganske ofte, hun vet veldig godt hva eg mener. Eg er redd for at hun skal begynne fast, og bli syk på en eller annen måte, i tillegg til alle andre ulempene(lukta, ånden, gule fingrer, helsa). Eg har så klart mine egne uvaner(drikker mye cola), og dette blir brukt rimelig ofte i mot meg.

Forskjellen, slik eg ser det, er at eg ER avhengig(har halvvert forbruket, samt byttet til pepsi maks(som skal være bedre?) på oppfordring fra hun), mens hun holder på å bli, samt at helserisikoen er langt i fra sammenlignbar(røyking <-> pepsi).

Dette ble en forferdelig lang post, men det skulle kunne gi nok informasjon om bakgrunnen min, og situasjonen eg er i :ermm:

Hva mener dere eg bør gjøre, eller hva har dere andre gjort?

Er eg suttrete? Vanskelig? Eg er i tvil, og vil gjerne høre hva andre sier. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke sutrete på noen måte, helt vanlig. Jeg anbefaler selvfølgelig å ta en prat med henne, fortell hvordan du føler om hennes "et par ubetydelige sigaretter" om dagen.

Fortell om hvordan røyk forbinder deg med din avdøde mor og at det er veldig depressivt, da vil hun nok høre etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har eg gjort. Vi har som sagt god kommunikasjon(føler vi).

Hun vet som sagt hva eg føler, og hvor sterkt. Men hun mener at vi må få lov til å ha egne vaner/meninger, som bør respekteres av den andre. Men å respektere de mener hun ikke at man skal ta hensyn å kutte ut uvanen, da er det eg som ikke respekterer henne.

Vi hadde faktisk en stor krangel om dette tidligere i dag, da hun gikk over streken på mange måter. Vi har gjort opp etter det, men hovedproblemet står fortsatt.

Og det er jo faktisk her problemet mitt ligger. Eg ser/tenker kun fra mitt perspektiv, og er litt redd for å tråkke over både grenser og respekt.

Hva kan eg egentlig kreve?

Lenke til kommentar
Det har eg gjort. Vi har som sagt god kommunikasjon(føler vi).

Hun vet som sagt hva eg føler, og hvor sterkt. Men hun mener at vi må få lov til å ha egne vaner/meninger, som bør respekteres av den andre. Men å respektere de mener hun ikke at man skal ta hensyn å kutte ut uvanen, da er det eg som ikke respekterer henne.

Vi hadde faktisk en stor krangel om dette tidligere i dag, da hun gikk over streken på mange måter. Vi har gjort opp etter det, men hovedproblemet står fortsatt.

Og det er jo faktisk her problemet mitt ligger. Eg ser/tenker kun fra mitt perspektiv, og er litt redd for å tråkke over både grenser og respekt.

Hva kan eg egentlig kreve?

5543049[/snapback]

Du kan kreve at hun skal slutte å røyke med en eneste gang, men hvordan det påvirker forholdet er jo ikke så lett å forutse.

Du får vente å se an litt da, om det er som hun sier, at hun ikke er hekta. Men hvis hun kommer hjem gang etter gang, med den ekle stanken av sigarettrøyk etter seg, får du ta det opp med henne igjen. Lykke til.

Lenke til kommentar

du kunne jo blitt enig om at hvis hun slutta å røyke slutter du med cola/pepsi :)

det ville jo bare hvert sundt for deg å slutte med brus...

og det er mye enklere å slutte med brus enn røyk..

jeg røyker selv og har prøvd å slutte, jeg kan si med sikekrhet at det er IKKE lett å slutte

og det koster jo seff ekstremt mye

Lenke til kommentar

Lite som smaker så råttent som et røykekyss. Håper du får henne til å slutte, ikke bare for din del men sin egen. Hjelper ikke "kols" kampanjen på TV i det hele tatt? Sist jeg tok opp røyking igjen var det p.g.a. arbeidskollegaer. Så sluttet jeg (igjen, for ørnte gang) og sverget på at jeg aldri skal røre dritten igjen. Man får nok helseplager når en blir eldre som det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
du kunne jo blitt enig om at hvis hun slutta å røyke slutter du med cola/pepsi :)

jeg røyker selv og har prøvd å slutte, jeg kan si med sikekrhet at det er IKKE lett å slutte

5543148[/snapback]

Veldig enig. Problemet mitt hadde vært helt annerledes om hun var avhengig fra før. Eg forstår da veldig godt hvor vanskelig det er å slutte.

Eg har selv problemer med å slutte med pepsi, og forstår da hvor hardt det er å slutte å røyke. Men samtidig er røyking farligere, vil eg tro.

Og derfor ønsker eg å ta dette med roten, FØR vi snakker om avhengighet. Kanskje hun ikke ser alvoret i det. Slik føler eg det nå hvertfall..

Lenke til kommentar

5543148[/snapback]

Veldig enig. Problemet mitt hadde vært helt annerledes om hun var avhengig fra før. Eg forstår da veldig godt hvor vanskelig det er å slutte.

Eg har selv problemer med å slutte med pepsi, og forstår da hvor hardt det er å slutte å røyke. Men samtidig er røyking farligere, vil eg tro.

Og derfor ønsker eg å ta dette med roten, FØR vi snakker om avhengighet. Kanskje hun ikke ser alvoret i det. Slik føler eg det nå hvertfall..

5543166[/snapback]

Ikke for å være veldig kverulant, men jeg tror nok at avhengighet av Pepsi er like ille. Diabetes II kommer mer og mer blandt unge, desverre. For mye av noe i det hele tatt er egentlig ikke bra. Eller, ifølge dagens forskere får man jo omtrent kreft av å dusje, så jeg skjønner nesten ingeting lenger jeg. :hmm:

Endret av simen2k
Lenke til kommentar

KOLS-kampanjen hjelper ikke. Hun ignorerer det. Skjer ikke henne.

Men det er en ting eg ikke forstår. Hun er ikke avhengig(enda), og eg tror henne der. Men sist gang nevnte eg at det er kose/kysse-forbud min 6 timer etter hver røyk(som pressmiddel, og eg slipper askebegersmaken). Da fikk eg vite tilbake at hun er villig til å pusse tennene for hver gang, OG dusje! Om hun ikke er avhengig, hvordan kan hun være så vilig til å strekke seg så langt?

Lenke til kommentar
KOLS-kampanjen hjelper ikke. Hun ignorerer det. Skjer ikke henne.

Men det er en ting eg ikke forstår. Hun er ikke avhengig(enda), og eg tror henne der. Men sist gang nevnte eg at det er kose/kysse-forbud min 6 timer etter hver røyk(som pressmiddel, og eg slipper askebegersmaken). Da fikk eg vite tilbake at hun er villig til å pusse tennene for hver gang, OG dusje! Om hun ikke er avhengig, hvordan kan hun være så vilig til å strekke seg så langt?

5543232[/snapback]

Hadde hun ikke vært avhengig så hadde hun ikke røyket så mye at det ville luktet i så stor grad at hun må dusje og pusse tennene for at det skal gå vekk, så da lurer jeg litt på om hun ikke er litt igang allerede. :hm: Vanskelig å si noe om folk man ikke kjenner i det hele tatt, så ikke tenk for mye på hva som blir sagt på denne siden. Tenk heller over selv hva du føler ovenfor henne. Og hva skal isåfall konsekvensene være hvis det viser seg at hun er avhengig?

Lenke til kommentar

røyk påvirker forhold ganske mye. jeg har prøvd, men aldri klart å være sammen med jenter som røyker. det funker aldri. for mye styr, for ekkel smak og for gyselig uappetittelig lukt.

så jeg syntes du kan kreve henne å slutte med røykinga. jeg syntes det var helt ok at kjæresten min krevde at jeg skulle slutte med snus, noe jeg gjorde på flekken. om du ikke er verdt mer enn en pakke sigaretter er ikke kona di noe å spare på..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, enig der. Diabetes II er risikabelt. Mye av den grunn til at eg har halvert forbruket, og redusert det etter det også(tidligere hadde eg personlig forbruk på 3-4l brus, i dag 0,5l - 1l pr dag).

Eg fikk da selv problemer med min "avhengighet", slapp, dårlig mage, dårlig kondis, rare matrutiner, dårlige sovevaner, merkbart dårlige tenner og et merkbart belegg på tennene, uansett hvor ofte eg pusset tennene.

Alt dette har bedret seg drastisk etter at eg kuttet ned. Noe som motiverer meg til å kutte det helt ut. Kritikken her mottas, og er velberettiget.

Som en kontrast er faktisk kona mi mer bekymret for diabetes en kreft, da en nær venn har dødd av det. Og til ettertanke skal eg kanskje følge egne meninger og slutte med pepsi/cola helt.

Festdrikking er en selvfølge.

Lenke til kommentar
hennes valg. Godta det eller prøv å overbevise henne, noe jeg tror ikke går så svært bra...

5543292[/snapback]

Akkurat det samme sier hun.

Men det er helt feil mener eg. Røyking går ut over begge, og hva med dattera vår? Det påvirker ganske mye faktisk, om hun skulle bli avhengig da.

Lenke til kommentar
Følgende tiltak blir uansett innført fra min side, inntil hun forstår poenget mitt.

- Ingen kos før etter 6 timer(prøver å unngå å høres ut som en tøffelhelt)

Alle tips/synspunkter/kritikk mottas med takknemmelighet.

5543419[/snapback]

Et av argumenten du kommer med er å repektere deg og din holdning til røyk. Da synes jeg du viser liten repekt tilbake ved å innføre "straff".

Røyk er til besvær og derfor blir det litt feil av henne og si at du må repektere henes vaner\\uvaner i og med at du ikke gjør noe mot henne som er til besvær (vet ikke anngående pepsi)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...