Gå til innhold

Funn av Leitz Bokfremviser

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake ble det ryddet opp i kjelleren ved min arbeidsplass (skole) og det ble funnet en gammel bokfremviser, slike som man la bøker under og fikk dem prosjektert opp på veggen. Men i dag tok jeg meg tid til å kikke litt ekstra nøye på den, og fant ut at den faktisk har Ernst Leitz optikk. Synes det er spennende med optikk, så det hadde vært gøy om noen har link til en Leitz side hvor man kan finne info om andre produkter enn kameraene (Leica) deres. Har prøvd å lete litt på internett men har ikke funnet ut noe.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant hjemmesiden til konsernet:

http://www.leica.com/index.html

Sjekk forresten ut det råeste slr-systemet for småbilde-film som fremdeles er i produksjon:

http://www.leica-camera.com/produkte/rsystem/index_e.html

En kompis har den analoge versjonen, og det er det råest designede kameraet jeg kjenner til.

Ellers ville jeg googlet med modellnavnet til projektoren, hvis du ønsker å vite noe om den.

Ps: Etter omstrukturering tror jeg ikke firmanavnet Ernst Leitz Wetzlar AG finnes lenger. Nå bruker de bare merkenavnet Leica AG.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
En kompis har den analoge versjonen, og det er det råest designede kameraet jeg kjenner til.

Ellers ville jeg googlet med modellnavnet til projektoren, hvis du ønsker å vite noe om den.

Ps: Etter omstrukturering tror jeg ikke firmanavnet Ernst Leitz Wetzlar AG finnes lenger. Nå bruker de bare merkenavnet Leica AG.

5557078[/snapback]

Har googlet en del etter det men har ikke funnet noe særlig, den har heller ikke noe særlig modelnavn står bare Ernst Leitz Wetzlar 325mm på linsen. Interesant er det i hvertfall å kikke på slike ting. Den har blant annet et speil med tekst hvor det står at det må forsølves hvis speilet blir matt i kantene (er vel noen år siden man brukte sølv på speil i optiske apparatert?).

Ganske tøft med Leica R-serien, har foresten linsene til Leica's R-serie den samme opptiske kvaliteten som linsene rammesøkerne deres?

Det finnes foresten ikke noen digital utgave av kameraet, bare et digitalt bakstykke. Synd ikke Canon og Nikon lager digitale bakstykker til sine kameraer, men da hadde de vel neppe fått solgt like mange DSLR'er til amatører. Husker noen jobbet med å utvikle digital film for noen år siden. Den skulle passe i et 35mm kamera, batteri og prossesor lå i det som ellers hadde vært film kasetten. Det hadde bare vært drømmen for meg som har sansen for klassiske kameraer....

Endret av modin
Lenke til kommentar
...

Ganske tøft med  Leica R-serien, har foresten linsene til Leica's R-serie den samme opptiske kvaliteten som linsene rammesøkerne deres?

Det finnes foresten ikke noen digital utgave av kameraet, bare et digitalt bakstykke.  Synd ikke Canon og Nikon lager digitale bakstykker til sine kameraer, men da hadde de vel neppe fått solgt like mange DSLR'er til amatører. Husker noen jobbet med å utvikle digital film for noen år siden. Den skulle passe i et 35mm kamera, batteri og prossesor lå i det som ellers hadde vært film kasetten. Det hadde bare vært drømmen for meg som har sansen for klassiske kameraer....

5569804[/snapback]

Tja, og ja. Det strides vel om det med R kontra M, men det ser ut som om vidvinkeobjektivene i M-serien er mer "høyverdige", men ellers deler de optiske egenskaper som kontrastegenskaper o.l. Det er en filosofi bak alle produktene som er ekte Leica-vare.

Tid det siste er det bare å si :dribble:

Lenke til kommentar

Leica har alltid produsert kvalitets produkter både til profesjonelt bruk og forbrukere.

Men nå er det engang slik at mye av det som har Leica stempelet er lisens produsert i østen.

Men sånn er det jo med det meste i dag...

Jeg fant heller ikke noe om denne bokfremviseren på nettet, ved flere søkemotorer.

Det jeg tror du skal forsøke er å spørre ut noen av entusiast foruma som finnes på den store verdensveven...

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...