sigen Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Jeg skal lage meg viftestyring, men jeg har et problem; Jeg er ikke sikker på hvilket potensiometer jeg bør bruke. F.eks. hos The Electronic Goldmine står det 300Ohm, 1K, 3K osv. Betyr det at de går fra 0 til (x) Ohm? Og hvilket potensiometer er best til vanlige kabinettvifter? Direktelink til potensiometer-utvalg Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 har du tenkt å bruke pot meter direkte til å styre viften, det går som oftest ikke, da må du bruke rheostat, vanlige pot meter brenner opp pga strømmen Eller skal du ha den inn i en krets? 300 ohm betyr at maks motstand er 300 ohm når armen står i ene siden ja Lenke til kommentar
sigen Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Takk. Da lærte jeg noe nytt i dag også Merkelig at microplex skriver at det er pot.meter de selger da (LINK) Endret 2. februar 2006 av sigen Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 litt vanskelig å se om det er pot meter eller rheostat de har der, man får pot meter som tåler litt effekt da men.... Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 litt vanskelig å se om det er pot meter eller rheostat de har der, man får pot meter som tåler litt effekt da men.... 5546815[/snapback] ....de koster gjerne deretter. Lenke til kommentar
Empty Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Hvis du har tid og lyst så kan du jo lage en liten viftestyring selv. Jeg har brukt denne guiden på Nordichardware.se, enkel å forså og enkel å lage. Kan forsåvidt nevne at jeg ikke bruker kjøleribbe på spenningsrugaloterene og det fungerer brillefint. Sparer noen kr der også... Lenke til kommentar
spyro Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Det er jo en viftestyring han skal lage da. Kanskje jeg også skal lage en etter den svenske guiden? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Her er en enkel PWM styring med en 555 ic, ganske enkel den også http://www.cpemma.co.uk/pwm.html Lenke til kommentar
TrAI Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Takk. Da lærte jeg noe nytt i dag også Merkelig at microplex skriver at det er pot.meter de selger da (LINK) 5543560[/snapback] Hmmm... Et potensiometer er en variabel motstand laget for bruk som en variabel spenningsdeler, navnet har opphav i at man brukte dem i kretser for å måle elektriske spenninger(potensialer) før voltmetere ble oppfunnet. Et potmeter har tre kontakter, en på hver ende av en motstandsbane, og en tilkoblet en kontakt som kan flyttes bortover banen. En reostat var et komponent med variabel motstand som ble brukt til å begrense strømmen igjennom en last det var koblet i serie med, derav navnet(reostat betyr noe slikt som "flytstopper"). En klassisk reostat består av en bane med spoler av motstandstrå med et uttak i ene enden, og en slepekontakt som kan flyttes bortover banen. Men det er egentlig ikke noe særlig dyrere å montere en ekstra kontakt på andre enden av en slik sak, og det vil øke bruksområdene så det er ikke uvanlig at man har tre kontakter også på mer kraftige variable motstander av trådtypen, dermed ser man i blandt ordet potensiometer brukt også om disse(selv om en klassisk tråviklet variabel motstand ikke ville være spesielt egnet til spenningsmåling). Så, egentlig går det litt om hverandre hva folk kaller disse komponentene. For en viftestyring er det nok mer viktig at du passer på at viften ikke bruker mer strøm en det komponentet takler enn at man funderer over hva man skal kalle greien ... Selvsagt, har du mulighet til å trikse sammen en pulsbredde styring, som Behydro foreslo, så er det en mer effektiv løsning. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Du kan visst litt mer enn de flest om det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå