Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage et nettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har to pc'er tilsluttet internett,bredband på 4 mb, gjennom en 4 ports router

Ønsker å bruke meskinene som om de var en.., hvordan kan jeg koble opp dette slik at jeg kan skrive på en maskin, og senere f.eks hente det skrevn fra den andre pc'en?

Noen som kan gi et godt og enkelt svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp et vanlig hjemmenettverk, og del alle harddiskene så burde vel det gå greit ..

Men du kan vel ikke akkurat få "brukt de som en da"....

Ellers så kan du skrive ut gjennom routern, og bruke fildeling på vanlig på måte..

Hvordan:

Mine nettverkssteder--> Sett opp et lite kontor eller hjemme nettverk --> Følg instruksene!

Lenke til kommentar
Sett opp et vanlig hjemmenettverk, og del alle harddiskene så burde vel det gå greit ..

Men du kan vel ikke akkurat få "brukt de som en da"....

Ellers så kan du skrive ut gjennom routern, og bruke fildeling på vanlig på måte..

Hvordan:

Mine nettverkssteder--> Sett opp et lite kontor eller hjemme nettverk --> Følg instruksene!

5542109[/snapback]

Takk for svaret, klarte å finne den andre pc'en på nettverket. Men kom ikke inn på den - fikk melding om at det ikke var tilgang!

Nå vet jeg ikke mer å gjøre?

Lenke til kommentar

Har du brannmur, så skal den konfigureres. I Norton f.eks, skal du tilføje de andres IP adresser under betroet.

Alle computere gjenstartes.

En annen ting, er at man IKKE deler en harddisk. Man deler de mapper som skal være tilgjengelige for de andre istedet for.

Højreklikk på mappen, velg så egenskaper og deling.

Det kan du også gjøre med printeren. Den computer som har printeren tilkoblet, kommer til å virke som "printserver"

Du går i Start-programmer-innstillinger-printer og faxenheter. Her finner du printeren, og deler den på samme måte som beskrevet ovenfor.

Når du har fått "hull" igjennom, skal de andre computere kjøre guiden tilføj printer. Her skal de velge netværksprinter og at det skal søkes automatisk.

Nå kan alle printe, så lenge "printserveren" er på.

Hilsen tukols

P.S: For å finne en computers IP nummer:

I "kjør" skrives cmd

Når denne er åpnet, skriver du

ipconfig

NÅ får du computerens IP nummer.

Endret av tukols
Lenke til kommentar
Kan jeg bare spøøre om hvorfor man IKKE skal dele en harddisk?

5545920[/snapback]

Hvis du deler harddisken:

Her bliver du advaret om risikoen ved at dele din Harddisk. Det skal tages alvorligt!! Hvis du er i et netværk, hvor du kun har Pc'er inden for husets murer og du ikke har noget du vil gemme andre i huset så tryk på linjen "Hvis du forstår risikoen......". Men hvis du er i netværk med din nabo eller andre som ikke skal have adgang til hele Harddisken så stop her!! så skal du nøjes med at dele en mappe som du lægger de filer ind på, som andre gerne må se. (Deling af mapper forgår på samme måde. som deling af Harddisk, men kun med en mappe .

Er først hele harddisken delt, så kan alle forandre i oppsetting, og får du virus eller spyware på en maskin, så har du det på ALT.

Derfor vil jeg ikke anbefale noen å gjøre det.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Kan jeg bare spøøre om hvorfor man IKKE skal dele en harddisk?

5545920[/snapback]

Er først hele harddisken delt, så kan alle forandre i oppsetting, og får du virus eller spyware på en maskin, så har du det på ALT.

5546410[/snapback]

På et lokalt nettverk ?

Skjønner at du ikke skal dele den med hele verden, men de fleste routere har jo en innebygd brannmur hvis jeg ikke hukser feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...