Gjest Slettet+981234789 Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 ja det funka... ,men nå å jeg kjøpe et nettverkskort så jeg får internett på boxen å pc... siden boxen tar den eneste innputten jeg har...på hket... Lenke til kommentar
baltie Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 ja det funka... ,men nå å jeg kjøpe et nettverkskort så jeg får internett på boxen å pc... siden boxen tar den eneste innputten jeg har...på hket... 5550709[/snapback] Det er da mye mer fleksibelt å kjøpe en router med integrert switch? Bare pass på å plugge alt inn i de riktige portene og ikke bruke kryssede kabler så sant du ikke har en grunn til det.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 hadde et hull til på hket ehhe.. så nå er boxen kobla til pcen som har delt internett conncection ,med pcen... Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Noen som har link til en billig og god router med rekkevidde på minst 50m?? Den må ha integrert switch, og være enkel i bruk. Lenke til kommentar
baltie Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Noen som har link til en billig og god router med rekkevidde på minst 50m?? Den må ha integrert switch, og være enkel i bruk. 5550880[/snapback] Her er en link til en D-Link DI-524 (har støtte for 802.11b/g og har en 4-porters switch). Selv har jeg DI-614+, men den har dessverre bare 802.11b-støtte. Vurderer derfor å bytte den ut snart, spesielt hvis streaming av video fra PC til xbox viser seg å bli et problem, men jeg er veldig fornøyd med den ellers. Rekkevidden er teoretisk på 100 meter, hvis jeg ikke husker feil, men det kommer jo helt an på hva som er i mellom routeren og den trådløse enheten... Forøvrig er 50 meter er i utgangspunkt nokså mye. Du skal ha rimelig klar sikt for at det skal fungere på så lang avstand. Og selv da får du nok ikke høyeste hastighet... Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Ok, takk.. Det er tre vegger mellom Pc og 360 (DVS gulv)..avstanden er CA 30 m. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Noen som har et bilde sånn som "pc----telefon" eller noe.. Dtår ofte på baksiden av pakningen på ruoters eller switch. Lenke til kommentar
baltie Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Ok, takk.. Det er tre vegger mellom Pc og 360 (DVS gulv)..avstanden er CA 30 m. 5551213[/snapback] Har du prøvd dette trådløst før og sett om det funker? Jeg er jammen ikke sikker på om du vil få det til, i teorien skal det jo gå, men det kommer helt an på veggene, hva de består av. Er det betong kan du skrinlegge planene med en gang. Og hva du enn velger å gjøre, ikke gå for 802.11a router, den typen har bare en tredel av rekkevidden til 802.11b/g (men den har en del andre fordeler)... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Kjøp på Elkjøp, fugerer det ikke så har du 30 dagers returrett! Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Ja.. Må nok kjøpe på Elskjøp.. BTW Så er det TO gulv mellom... Men jeg kunne bare kjøpt en enkel switch (50 kr eller noe.. Tror jeg) en sånn som bare har en inngang, to utganger, til å ha her oppe. Også legge ledning ned til kjeller, også stelle i stand en router der (må ha til 360 og framtidig PC).. Det er ikke betong på de to gulvene:) Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 (endret) Finner ikke routeren på elkjop.no.. Men kanskje de har den i butikken. Er denne noe tess?? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...EAR%20NGRP614IS Endret 4. februar 2006 av Naked Snake Lenke til kommentar
baltie Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Finner ikke routeren på elkjop.no.. Men kanskje de har den i butikken. Er denne noe tess?? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...EAR%20NGRP614IS 5551522[/snapback] Tror ikke elkjøp selger D-Link-routere. Den du linker til funker helt sikkert, men det er ikke en trådløs router da. Da er NetGear NGWG614 som Elkjøp har et bedre alternativ, det er en trådløs en med 802.11g. Btw, å kjøpe en enkel switch og legge ledning til kjelleren er nok det tryggeste alternativet, og ikke minst det kjappeste, spesielt hvis du tenker å installere media center og streame video. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 (endret) Finner ikke routeren på elkjop.no.. Men kanskje de har den i butikken. Er denne noe tess?? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...EAR%20NGRP614IS 5551522[/snapback] Tror ikke elkjøp selger D-Link-routere. Den du linker til funker helt sikkert, men det er ikke en trådløs router da. Da er NetGear NGWG614 som Elkjøp har et bedre alternativ, det er en trådløs en med 802.11g. Btw, å kjøpe en enkel switch og legge ledning til kjelleren er nok det tryggeste alternativet, og ikke minst det kjappeste, spesielt hvis du tenker å installere media center og streame video. 5551915[/snapback] Hadde tenkt på et lite LAN der, ja.. Hvor mange "linjer" får jeg trådløst av den routeren? EDI!T: Det jeg tenkte på var bare : Linje, til modem, til switch, en til pc, en ned i kjeller, den som gikk ned i kjeller, i en router, router sender da trådløst til 360 og PC nede i kjeller. Latså switchen blir bare en drittbillig ting med en ingang, to utganger. Finnes det en sånn switch? Endret 4. februar 2006 av Naked Snake Lenke til kommentar
baltie Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Finner ikke routeren på elkjop.no.. Men kanskje de har den i butikken. Er denne noe tess?? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...EAR%20NGRP614IS 5551522[/snapback] Tror ikke elkjøp selger D-Link-routere. Den du linker til funker helt sikkert, men det er ikke en trådløs router da. Da er NetGear NGWG614 som Elkjøp har et bedre alternativ, det er en trådløs en med 802.11g. Btw, å kjøpe en enkel switch og legge ledning til kjelleren er nok det tryggeste alternativet, og ikke minst det kjappeste, spesielt hvis du tenker å installere media center og streame video. 5551915[/snapback] Hadde tenkt på et lite LAN der, ja.. Hvor mange "linjer" får jeg trådløst av den routeren? 5552440[/snapback] Vel, du får en båndbredde på opptil 54Mbps med 802.11g. Båndbredden fordeles mellom alle enhetene tilkoblet trådløst. Tror ikke det er noen øvre grense på antall samtidige tilkoblinger trådløst som du vil merke. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Finner ikke routeren på elkjop.no.. Men kanskje de har den i butikken. Er denne noe tess?? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...EAR%20NGRP614IS 5551522[/snapback] Tror ikke elkjøp selger D-Link-routere. Den du linker til funker helt sikkert, men det er ikke en trådløs router da. Da er NetGear NGWG614 som Elkjøp har et bedre alternativ, det er en trådløs en med 802.11g. Btw, å kjøpe en enkel switch og legge ledning til kjelleren er nok det tryggeste alternativet, og ikke minst det kjappeste, spesielt hvis du tenker å installere media center og streame video. 5551915[/snapback] Hadde tenkt på et lite LAN der, ja.. Hvor mange "linjer" får jeg trådløst av den routeren? 5552440[/snapback] Vel, du får en båndbredde på opptil 54Mbps med 802.11g. Båndbredden fordeles mellom alle enhetene tilkoblet trådløst. Tror ikke det er noen øvre grense på antall samtidige tilkoblinger trådløst som du vil merke. 5552495[/snapback] Wohoo!!.. Så de linkene du la ut, det er routere å anbefale? Pokker.. Jeg må vente litt med dette router-sakene-- Pokker.. Lenke til kommentar
baltie Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 EDI!T: Det jeg tenkte på var bare : Linje, til modem, til switch, en til pc, en ned i kjeller, den som gikk ned i kjeller, i en router, router sender da trådløst til 360 og PC nede i kjeller. Latså switchen blir bare en drittbillig ting med en ingang, to utganger. Finnes det en sånn switch? 5552440[/snapback] Da var jeg med. Ja, det finnes sånne switcher, riktignok ikke dritbillige. Men du får en til rundt 200,-, for eksempel denne D-Link switchen. Den har fem porter. Har ikke vært borti huber eller switcher med mindre. Men jeg ville kanskje kjøpt en trådløs router først (siden du allikvel skal ha det) og prøvd om du får god nok hastighet fra kjelleren og opp. Blir det for dårlig kjøper du en switch og kabler ned til kjelleren. Hvis du ender opp med å kjøpe en switch, må du la være å bruke router-funksjonaliteten til den trådløse routeren, er jeg redd. Ellers vil du ikke like lett ha kontakt med PC-en på loftet som ikke er koblet til routeren, den vil jo ikke være del av routerens lokalnettverk (så sant du ikke drar to ledninger til kjelleren da, den ene fra modemet til routeren, den andre fra routeren til PC-en på loftet). Du lar forresten være å bruke router-funksjonaliteten med å skru av DHCP og slike ting, og ikke plugge noe inn i WAN-porten til routeren, mao fungerer den bare som en trådløs switch, for å si det slik. Og så må du sette den opp slik at den har en lokal IP-adresse i ADSL-modemet sitt lokalnettverk. Hos meg er dette 10.0.0.0/255.255.255.0. Vel, du ser hva du gjør, men det meste er mulig å få til. Og så håper jeg du ikke er totalt forvirret nå. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Blir nok kjøp av trådløs router (slik som de hadde på komplett.no).. Kan noen gi meg enn "t-skje oppskrift" på hvordan jeg setter opp routeren?? Er totalt grønn på ALT innen routers.. Scenario: Jeg har fått routeren i postkassen. What to do? Jeg må ha routeren oppe i 2. etasje ("loftet" om du vil) dette fordi jeg har modemet der:( Jeg vil ha den i kjelleren, men da må modemet ned, og det går nok ikke:(... Tusen takk for hjelpen baltie, du kan det!! Lenke til kommentar
baltie Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Blir nok kjøp av trådløs router (slik som de hadde på komplett.no).. Kan noen gi meg enn "t-skje oppskrift" på hvordan jeg setter opp routeren?? Er totalt grønn på ALT innen routers.. Scenario: Jeg har fått routeren i postkassen. What to do? Jeg må ha routeren oppe i 2. etasje ("loftet" om du vil) dette fordi jeg har modemet der:( Jeg vil ha den i kjelleren, men da må modemet ned, og det går nok ikke:(... Tusen takk for hjelpen baltie, du kan det!! 5553095[/snapback] En t-skjeoppskrift er litt vanskelig å gi da det er avhengig av hvilke andre komponenter du har, du må nesten prøve og så kan vi sikkert hjelpe deg videre hvis du står fast (kan også være lønnsomt å spørre på passende forum på hardware.no, der er det nok en god del med mye peiling på routere ). Men jeg kan beskrive mitt eget oppsett. Jeg har et ADSL-modem som jeg kjøpte av Telenor, en Thomson SpeedTouch 510i. Dette modemet er satt opp til å alltid være online. Utgangen på modemet har jeg koblet til WAN-porten til min trådløse router, en D-Link DI-614+. Routeren har jeg ganske enkelt bare satt opp til å motta dynamisk IP-adresse fra modemet istedenfor å herje med at routeren skal kontrollere oppkoblingen til modemet (det er jo riktig satt opp allikevel, og jeg kan alltids gå inn i modemoppsettet og endre hvis det blir noen problemer). Jeg har også satt opp kryptering av trådløs trafikk på routeren (anbefales sterkt). Routeren min har fire LAN-porter. Jeg har koblet den stasjonære PC-en til en av disse, og tidvis PS2-en. Trådløst har jeg typisk tilkoblet en laptop og Xbox360-en. ADSL-modemet mitt er gateway på lokalnettverket 10.0.0.0/255.255.255.0 og routeren min er gateway for 192.168.4.0/255.255.255.0. Alt utstyr jeg har er tilknyttet routeren og dermed 192.168.4.0-nettverket. Jeg tviler på at du vil møte på veldig mange problemer i oppsettet av routeren. Kjøper du en D-Link-router må du forresten passe på at gamer-mode er slått på og UPnP bør også være på (slik at PC-en for eksempel kan legge til regler på brannmuren på routeren, veldig kjekt). Tror begge er på per default. Forøvrig lønner det seg alltid å følge instruksjonene i manualen. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Dette har vel blitt litt Off-topic, men si ifra her hvis noen hører rykter om folk som klarer å overføre musikk! Men jeg lurte på en ting; Hva er dette 812.11b/g greiene? Hva betyr det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå