Gå til innhold

Eier du en musikkpc?(produksjon)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og surfer rundt på forumet her for å lære mer om hvordan jeg skal bygge meg en pc til musikkproduksjon. Det kan virke som jeg blir mer forvirra jo mer jeg leser.... :hmm:

Da kom jeg på at det kunne vært interessant hvis folk som har bygd seg en pc til den slags(gjerne i det siste), kanskje kunne fortelle hva slags pc dem har og hvordan den funker.

Det hadde vært morsomt og hørt om maskiner som er i bruk, og ikke bare drøssevis med handlelister som man ikke hører noe om seinere... Så, driver du med musikk? What you got under there? :)

Takker for respons! :thumbup:

Jokke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt, siden de som driver med akkustisk musikk ofte har andre krav enn de som driver med rene programvare baserte 'studioer', da spesielt krav til lydkort.

Men noen ting jeg synes er viktig generelt på en musikkmaskin:

* Stillegående. Passiv grafikkort, gjerne intergrert eller av 150-kroners-typen.

CPU-vifte burde ikke produsere mere enn 15 dB støy, helst 12 dB eller lavere (f.eks Zalman 7000B-Cu). Samme gjelder strømforsyning.

Prosessor med Cool'n'Quiet-teknologi hjelper også på viftestøy fra CPU.

* God CPU. Singnal prosessing kan fort spise opp eldre CPU'er, og ikke-sanntidsopperasjoner virker som eons. Athlon64 er veldig kjekt da det har C'n'Q og er god på flytepunktsopperasjoner som brukes i de fleste signalprosesser.

Har ikke brukt Intel på signalprosessing, så jeg kan ikke uttale meg spesielt om Intel.

I min erfaring er ikke RAM like kritisk, det holder fint med 512 MB til de fleste hobbymusikkeres formål.

* Godt lydkort som passer til formålet. Helst bør en unngå konsumer-kort (f.eks Creative) Det finnes mange lydkort bygget spesielt for lav ASIO-forsinkelse, gode ADC/DAC-konvertere, multi I/O for signal/MIDI/osv, etc.

Vet man hva man skal ha og hva man trenger/har behov for, så trenger det ikke kost så voldsomt mye. Mange klarer seg med f.eks 2x analog I/O og MIDI I/O.

* Greit med lagringsplass, og dersom lommeboka tillater; speiling av data på 2 disker (RAID). Ingenting kan være surere enn å miste all musikken og materialet man har produsert.

Og 24-bit/44.1-96KHz wav tar fort mye plass.

Dersom man har en stor lydbank osv er litt lagringplass en god ide.

Andre ting som kanskje ikke har så mye med selve PC'en å gjøre:

* Gode lydmonitorer.

* MIDI-kontroller (er et must synes hvertfall jeg :))

* Dual-screen dersom man jobber mye med flere simultante programmer.

De fleste hobbymusikere vil klare seg med èn skjerm.

Håper du ble litt klokere nå :)

Dette er basert på min 5-årige hobbymusiker-karriere med primært programvare baserte 'studio', dog jeg har bl.a en hardware synth.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Takker for svar skag1.

Du sier raid, betyr det at man lagrer det samme på to hd? Er det helt vanlige hd, trenger man ekstra kabler osv?

Personlig har jeg foreløpig en microKORG som jeg bruker som midicontroller. Jeg har også planer om å bruke lydene i korg'n, og kanskje spille inn noen gitar-riff på mic. På software siden bruker jeg hovedsaklig FL Studio4 men har også planer om å lære meg Cubase sx3!

Jeg vil høre hva folk som driver med musikk har under panseret og om det funker bra? Jeg har lest i flere topicer om folk som skulle ha seg "musikkpc", det jeg lurer på er hvordan det har gått med pc-prosjektene?

Åssen pc har du forresten skag1?

Jokke

Lenke til kommentar
Du sier raid, betyr det at man lagrer det samme på to hd? Er det helt vanlige hd, trenger man ekstra kabler osv?

Personlig har jeg foreløpig en microKORG som jeg bruker som midicontroller. Jeg har også planer om å bruke lydene i korg'n, og kanskje spille inn noen gitar-riff på mic.

Åssen pc har du forresten skag1?

Jokke

5544414[/snapback]

Jo, RAID vil lagre data på to disker som om det var kun èn disk. Opperativsystemet tror du kun har en helt vanlig disk. Speilet RAID er ofte raskere å lese fra disk.

Du trenger et ekstra sett med vanlige kabler akkurat slik som når du kobler til en disk som skal brukes på vanlig måte (ikke i RAID). RAID forutsetter du har intergrert RAID-kontroller på hovedkort eller seperat (PCI)

Nå får man 80 GB til 430,- stk som burde holde lenge som rene musikkdisker.

Alternativ skal det holde å gjøre backup av viktige ting over på andre disker man eventuelt har i maskina.

Jeg har en USB MIDI-kontroller (uten noen lyder), også har jeg en Novation Supernova II Rack virtuell-analog synth. Dette funker veldig fint i Cubase 2 SX, dog jeg prøver å selge synthen siden jeg ikke har tid til å holde på med den lengre.

Nå for tiden nøyer jeg meg med litt Reason i ny og ne. :)

Jeg har:

* Socket 754 Athlon64 3400+ med Zalman 7000B-Cu kjøler (12 dB)

* NorthQ 4001 SE Silent PSU (12 dB) - PSU'en som fulgte med kabinettet hørtes ut som en traktor!

* Passivt kjølt Radeon 7000

* 1024 MB PC3200 DDR RAM

* 36,6 GB Raptor til OS/programvare og en 120 GB musikkdisk (Nei, Raptoren er faktisk stille. Jeg hører ikke den med mindre den jobber for fullt.)

* M-Audio 2496 lydkort med 2 x 2 analog I/O og MIDI I/O.

I min erfaring er ikke RAM like kritisk, det holder fint med 512 MB til de fleste hobbymusikkeres formål.

det er vel like så greit å kjøpe 1024 med en gang ?

som du prater om, hvis man skal ha dualscreen og kjøre flere programmer er det vel best å slenge i 1gb med en gang.... !?

5544972[/snapback]

Har man råd er jo 1024MB RAM ikke å forakte. Men mange påstår nesten at 512 MB er ubrukelig - noe som er en myte! 512 MB Funker helt fint. :)

Har man virkelig bruk for 1024 MB holder man på med store og tunge prosjekt i f.eks Cubase, og da er man litt mere særiøs og legger inn litt mere penger i hobbyen.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Driver et lite studio i Oslo, som bandet jeg spiller i bygde i forbindelse med en plateinnspilling. Bandet gikk i dass, men studioet har bestått - og vi har brukt denne maskinen hvor mesteparten ble kjøpt for litt over et år siden:

- Chieftec Dragon Miditower m/310

- Pentium 4 2,8GHz PC800

- Twinmos 2x256mb pc3200

- WD Caviar 120gb S-ATA 7,2krpm

- Abit AI7 i865pe

- 15krpm 36,7gb SCSI disk (husker ikke merke/kontroller)

- RME Fireface firewire lydkort (24bit/192khz/10 kanaler + adat interface)

- Frontier Design Tango lydkort (20bit/48khz/8 kanaler)

- To skjermer, billig agp skjermkort m/2 utganger (bør være 8x)

Mine erfaringer med dette:

- 512mb er åpenbart for lite til det meste, setter etter min mening alt for mye begrensninger i forhold til hva som kan brukes av plugins osv. Dual channel er viktig. Har bestilt 2gb ekstra, jeg regner 1gb som et minimum.

- Prosessoren holder mål, men ikke så mye mer. Merker cpu er begrensning på litt krevende effekter. Typiske fæle cpu plugins som de fra Native Instruments kan fort drepe maskinen. Lav latency er normalt en cpu-dreper, men det går greit i dette oppsettet.

- Hovedkortet har vært dønn stabilt, firewire interfacet er texas instruments basert, noe som visstnok er viktig når man bruker firewirebaserte lydkort.

- Fireface-lydkortet fra RME kostet rundt 12000 tror jeg, men vi har aldri angret på det kjøpet. Funker knirkefritt, gir helt utrolig bra lyd i forhold til alle andre ting jeg har vært borti, og har en drøss av inn og utganger (adat, midi, forskjellige klokkesynk, innebygde mikrofonforsterkere osv), som gjør at brukt sammen med andre lydkort kan man ta opp opptil 50 kanaler) Helt klart overkill i et hjemmestudio, men skal du gjøre innspillinger som skal holde mer enn demokvalitet så er dette et herlig kjøp. Interne lydkort gir aldri proffkvalitet. Skal du ha hjemmestudio, er sannsynligvis ikke antall kanaler like viktig. Og bruker du ikke akustiske instrumenter, behøver du bare lydkort som gir bra lytt. Men har du råd og trenger å gjøre opptak, kjøp noe fra f.eks. RME/Motu - da kan du spille inn utgivelsesklar musikk i stua hjemme.

- Tango-lydkortet er en gammel sliter jeg kjøpte i 1998, og som vel aldri har vært særlig bra, og aldri særlig dårlig. Brukes nå mest som supplement dersom ti kanaler opptak ikke er nok.

- To skjermer er helt klart et must, skulle gjerne hatt fler :)

- Kabinett/psu-løsningen var vel noe av det billigste som var å få tak i, og kvaliteten er deretter. Bråker som et helvetes uvær, men ettersom vi har pc'en i et annet rom enn der selve innspillingen skjer, så er det bare en moderat plage. Skal du ha maskinen i samme rom som du spiller inn i, er selvfølgelig støy viktig. Men det anbefales uansett å få den bort fra alt som ligner mikrofoner.

- SCSI-harddisken er først nødvendig når man tar opp mange spor, ellers gjør 7,2krpm disker jobben. Kjører den ikke som systemdisk, siden det er uheldig å ha windows/swapfil på samme disk som opptakene gjøres på. 8 spor i 24bit/192khz krever sin disk.

Huff - fryktelig lang post. Håper jeg ikke plaget noen.

Kristian

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Jeg kommer nok til å gå for 2048MB så jeg slipper å tenke på ram på en stund. Som nevnt så trenger Cubase kraft! Dessuten sliter jeg med spraking i FL Studio når det blir for mange effekter, og det er faktisk ikke så mange... Men da skal det nevnes at pc'n min ikke er den kraftigste i gata heller :).

skag1: Takk for at du oppklarte det med raid, har lurt på det en stund. Er den Supernova saken din software eller hardware?

Kristian:

Du plagde ikke meg hvertfall, kjempe post!

Lurer litt på det der med to skjermer jeg. Hvordan fungerer det? Hvordan switcher man fra skjerm til skjerm osv? :hmm:

Jeg sjekka ut det lydkortet ditt, det virka grisebra! Skulle ønske jeg hadde råd til denslags, men når 12k er det jeg skal bruke totalt på pc'n min så blir det vanskelig... :D

Og til alle andre; det er bare å slenge fram opsettet ditt, og hvilke erfaringer du har hatt med det! :yes:

Jokke

Lenke til kommentar

Supernova II-R er ekte hardware synth. :)

Men om VST/VSTi kjører tungt eller ei har veldig mye å si på hvor dyktig skaperen(e) er til å luke bort "CPU-feller". Dette er noe av argumentasjonen til Propellerheads for at de ikke vil tillate VST/VSTi i f.eks Reason. Propellerheads skryter av at de har investert mye tid i å optimalisere effektene og maskinene i programvaren sin

Så du kan se om du finner alternative VST/VSTi dersom det er noen plugins som er spesielt CPU-krevende.

Om du leter etter godt lydkort til å begynne med, så kan jeg anbefale deg å se på M-Audio sine kort. :)

Procom.no har flere M-Audio modeller, samt 2496 til under 1000-lappen.

Lenke til kommentar
Om du leter etter godt lydkort til å begynne med, så kan jeg anbefale deg å se på M-Audio sine kort. :)

Har brukt M-Audio 2496 noe, og var ikke fornøyd med kvaliteten på opptak der. Men lytten var fin, så det vil funke helt dersom man ikke er avhengig av opptak. Lager man f.eks. med elektronisk musikk, og skal kun legge vokal på, så er det jo ikke verre enn at man kan dra i et studio å legge vokalen der hvis det skulle bli aktuelt å utgi musikken. Og bruker man mye akustiske instrumenter, men har ikke ambisjoner med opptakene utover å lage en god demo, så holder det i massevis. Men skal man ta opp noe for utgivelse, så holder det ikke mål etter min mening. Når det er sagt, så er det mye som kan "repareres" av en god lydmann i etterkant om opptakene er aldri så dårlige! :p

Procom er uansett en veldig bra butikk med flinke folk og gode priser - de kan helt sikkert også gi gode råd og tips!

Endret av khare
Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevet noe problemer med støy eller dårlig kvalitet på opptakene med mitt 2496. Mulig det er noe med skjerming o.l. som kan skape støy osv i noen tilfeller, men jeg er storfornøyd med 2496 :)

Upåklagelig kvalitet til å være under 1000-lappen hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det blir dette lydkortet.

Jeg sliter mer når det kommer til hovedkort biten... For der har jeg ikke peiling i det hele tatt :whistle:. Hvilke tilkoblingsmuligheter bør jeg ha eller ikke ha på det?

skag1: Hva mener du med å luke bort "cpu feller"?

Fet og dyr den synthen forresten! :)

ps. noen som visste det med to skjermer? Hvordan funker det i praksis?

Lenke til kommentar
jeg er storfornøyd med 2496 :)

Uææææhhh, under 1000? Trodde faktisk det var dyrere - :ohmy: - da må jeg si at lydkortet var veldig bra i forhold til prisen. Jeg opplevde heller ikke noe støy av noe slag, jeg bare hadde en følelse av at lyden var litt "daff". (på opptak, lytten var upåklagelig)

Jokke: Toskjermsoppsett fungerer slik at skjermområdet blir dobbelt så stort, og du drar musen "ut" av den ene skjermen og over på den andre. Fungerer nydelig når antall knotter og innstillinger oversvømmer skjermen.

Ang "CPU-feller", så antar jeg han mener overdreven ressursbruk på softsynther/andre plugins som skyldes dårlig programmering. Har opplevd lignende selv med en gammel versjon av Vintagewarmer som lakk minne som en sil. Etter 20-30 minutters bruk streika maskinen hver gang - en patch fra produsenten ordnet dette.

Ang. hovedkort - tips jeg fikk fra mer erfarne studiofolk enn meg var å velge gode etablerte og stabile chipset (Intel til Intel-prosessor, nvidia til AMD). Firewire er alltid kjekt, men det kan du få for en billig penge i etterkant. (Texas Instruments baserte skal visstnok fungere best til lydbruk). SATA/RAID er allerede nevnt,. Utenom dette kan du sikkert følge generelle hovedkortanbefalinger andre steder i forumet her.

Kristian

Endret av khare
Lenke til kommentar
jeg er storfornøyd med 2496 :)

Uææææhhh, under 1000? Trodde faktisk det var dyrere - :ohmy: - da må jeg si at lydkortet var veldig bra i forhold til prisen. Jeg opplevde heller ikke noe støy av noe slag, jeg bare hadde en følelse av at lyden var litt "daff". (på opptak, lytten var upåklagelig)

Jokke: Toskjermsoppsett fungerer slik at skjermområdet blir dobbelt så stort, og du drar musen "ut" av den ene skjermen og over på den andre. Fungerer nydelig når antall knotter og innstillinger oversvømmer skjermen.

Ang "CPU-feller", så antar jeg han mener overdreven ressursbruk på softsynther/andre plugins som skyldes dårlig programmering. Har opplevd lignende selv med en gammel versjon av Vintagewarmer som lakk minne som en sil. Etter 20-30 minutters bruk streika maskinen hver gang - en patch fra produsenten ordnet dette.

Ang. hovedkort - tips jeg fikk fra mer erfarne studiofolk enn meg var å velge gode etablerte og stabile chipset (Intel til Intel-prosessor, nvidia til AMD). Firewire er alltid kjekt, men det kan du få for en billig penge i etterkant. (Texas Instruments baserte skal visstnok fungere best til lydbruk). SATA/RAID er allerede nevnt,. Utenom dette kan du sikkert følge generelle hovedkortanbefalinger andre steder i forumet her.

Kristian

5558054[/snapback]

Takk for hjelpa!

Jeg har tatt utgangspunkt i "musikern"-pcn på hardwares anbefalinger og satt opp dette amd-opsettet.

Veit noen om de tinga passer sammen? Ser det bra ut?

Jeg skal forresten dra og se på et MOTU 828 mk1 kort i morgen... :)

Lenke til kommentar
Jeg har tatt utgangspunkt i "musikern"-pcn på hardwares anbefalinger og satt opp dette amd-opsettet.

Veit noen om de tinga passer sammen? Ser det bra ut?

Personling ville jeg gjort tre endringer på dette oppsettet, i vært fall som jeg kan komme på i farta.

1 - Ingen vits å betale mye penger for kjempe rask ram som skal tåle overklokking og alt annet "missbruk" når du skal ha disse i en musikk pc. Det er mengden og ikke så mye hurtigheten som teller her.

2 - Ville heller godt for et hovedkort med passiv kjøling (eventuelt byttet til passiv kjøling på asus kortet) Ser heller ikke poenget med og ha SLI. Bedre og kanskje bytte med et kort som heller har litt flere PCI spor.

3 - Byttet CPU kjøler (Boxed kjøleren) med en zalman kjøler, da de gjerne er mer stillegående.

Lenke til kommentar

C-angel: Ok, jeg kom over det hk billig skjønner du. Er derfor jeg har tatt utgangspunkt i det. Men er det et dårlig kort el? Kan sikker selge det igjen hvis du mener ikke er brukanes. :) Hva skal jeg med mange pci forresten? Noob her.. :whistle:

Og den ram'n, du mener jeg skal kjøpe billigere ram da el? Skal kjøre noen tunge programmer, multitasking etc...

Endret av Jokke OnO
Lenke til kommentar

Jeg har alltid kjørt billig ram, Twinmos matched-pakker o.l., og har ikke følt noe behov for overklokkingsvennlige greier. Det med overklokking har jeg alltid holdt meg langt unna i lydsystemer - ikke fordi det ikke er noe å hente - men fordi jeg rett og slett ikke har peiling nok til å vite 100% sikkert at jeg ender opp med et stabilt system. :p

PS! Motu kort har jeg god erfaring med - hvor mye må du evt. gi for det?

Lenke til kommentar
C-angel: Ok, jeg kom over det hk billig skjønner du. Er derfor jeg har tatt utgangspunkt i det. Men er det et dårlig kort el? Kan sikker selge det igjen hvis du mener ikke er brukanes. :) Hva skal jeg med mange pci forresten? Noob her.. :whistle:

Og den ram'n, du mener jeg skal kjøpe billigere ram da el? Skal kjøre noen tunge programmer, multitasking etc...

5580416[/snapback]

Jeg skal ikke utale meg om hovedkortet er bra eller dårlig, men det som er vesentlig er den lille vifta som sitter på det. Det er utrolig kjedelig å sitte med en musikkpc som bråker, noe de viftene har en tendens til å gjøre. Men som sagt så tror jeg du kan bytte ut den vifta med passiv kjøling.

Jeg har selv en pc som støyer og før jeg hadde muligheten til og sette den i et eget rom så ble denne støyen meget forstyrrende under mixing/mastering. Jeg klarte på en måte ikke helt og skille ut støy fra sangen eller finjustere i det samme frekvensorådet som det støyen fra pcen liger i.

Når det gjelder ram så billigere ja, Selv så har jeg disse som jeg kjøpte på tilbud for ca 1300 kr, og det fungerer mer en bra nok.

Grunnen til at jeg nevnte det med SLI og flere PCI spor var at. Kjangsen for at du kommer til og benytte deg av SLI oppsett er vel liten i forhold til Kjangsen for at du kommer til og benytte deg av PCI sporene. Så det er ikke noe man nødvendig vis må ha, men heller at man kan få bruk for det.

Lenke til kommentar
PS! Motu kort har jeg god erfaring med - hvor mye må du evt. gi for det?

Jeg har kjøpt det nå, og betalte 2500 for det. Følte at det var en god pris da det kosta 8000 nytt. Nei, jeg skal ikke overklokke jeg heller nei... :)

Når det gjelder ram så billigere ja, Selv så har jeg disse som jeg kjøpte på tilbud for ca 1300 kr, og det fungerer mer en bra nok.

Grunnen til at jeg nevnte det med SLI og flere PCI spor var at. Kjangsen for at du kommer til og benytte deg av SLI oppsett er vel liten i forhold til Kjangsen for at du kommer til og benytte deg av PCI sporene. Så det er ikke noe man nødvendig vis må ha, men heller at man kan få bruk for det.

Så det er ingen tilfeller hvor jeg skulle komme til og trenge den ram'n jeg har satt opp?? I hvilke tilfeller er det man trenger bra ram? Det går på f.eks multitasking og sånn gjør det ikke? Bare lurer. :hmm:

Endret av Jokke OnO
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg dette:

http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff800.htm

Koster kanskje litt mer enn de andre kortene som er nevnt her... Uansett, jeg kan ikke få stresset nok hvor viktig det er med gode AD-konvertere. Særlig hvis du skal jobbe delvis akustisk, type vokal, gitar og andre akustiske instrumenter. Hjelper ikke om du har en dødsfet maskin hvis opptakene stinker. AD-punktet er det viktigste i hele produksjonen siden det forplanter seg videre i produksjonen. Dessuten, det er ganske greit å jobbe offline i SX3. (Om du skulle gå tom for power, mener jeg... Derfor legg heller litt mer penger i AD/DA konverter enn det aller feteste maskinmessig).

Hovedmaskinen jeg bruker er helt grei ellers. P4 3.2GHz, 2GB RAM, Asus P4C-800-e Deluxe. Har ellers kjølt ned hele maskinen med Zalman Resorator. CPU, GPU, HD'er og PSU. Forøvrig veldig knotete. Sats heller på maskinrom eller heng maskinen på veggen i rommet utenfor.

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...