Gå til innhold

Ødelagt høresel når man skrur på tv?

Anbefalte innlegg

Hei. i dag hørte jeg noe virkelig rart.

En assistent på skolen hadde hørt på radion om ei jente som hadde blitt døv, pga at hun hadde skrudd på TV`en samtidig som hun hørte på mp3 spilleren sin med headsett. Det hadde visstnok kommet et slags klikk og da ble hun døv. Hæ? stemmer dette?

Sa at dette har jeg gjort mange ganger og jeg har ikke mista noen ting som helst :p.

Da sa assistenten at jeg hadde hatt flaks.

Dette må da være feil på en eller annen måte?

Jeg måtte le høyt når jeg hørte det, og la ikke noe særlig i det.

Noen flere som har hørt om dette?

Ikke det at jeg er redd altså.

Bare lurte.

Sorry om denne er posta i feil katogori.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste igjennom det nå, men det står ingenting om hvor høyt hun hadde på lyden på mp3 spilleren sin. Jeg er fremdeles litt sånn. eeeeh, har selv nesten samme mp3 spiller som henne, bare litt annerledes. Har ikke opplevd noen ting jeg.

Det står heller ikke noe om hvor høy lyd det var på tv`en.

Lenke til kommentar

Når man slår på en TV - spesielt hvis den er stor og relativt moderne - får man en ganske kraftig magnetisk "bølge" foran bilderøret. Under de helt rette omstendighetene kan den indusere ganske store spenninger i en ledning som holdes i nærheten, og når man sender antagelig flere hundre volt gjennom en ørepropp kan dere jo selv tenke dere hvordan det lydnivået må være. Jeg har opplevd noe liknende selv: jeg stod med hodetelefonene på da jeg slo av forsterkeren, og akkurat idet jeg trykker på bryteren, så PANG, sier det, antagelig på grunn at støy akkurat idet strømmen til transformatoren i forsterkeren ble brutt. Det smellet "satt igjen" i ørene resten av kvelden. Jeg skal jammen prøve hvor stor spenning jeg klarer å få hvis jeg holder en ledningsstump foran en skjerm når jeg slår den på.

Lenke til kommentar

Kan bare være statisk elektrisitet eller jordingsfeil som har gjort det, og det er jo uflaks. Det jeg synes er interresant er at de i media omtaler det som at det er farlig å ta i en tv med MP3-spiller pga. statisk elektrisitet... det riktige her er jo at en tv er en partikkelakselerator, men det er jo samma om du har en bærbar cd-spiller eller walkman - poenget er vel hodetelefoner som er inni øret og som kan lede strøm.. tipper det vil være det samme med en bærbar LP-spiller..

Btw. mp3 er skrekkelig farlig ;-)

Lenke til kommentar

Nei, det kan den ikke vært. Det er jo ingen andre som har opplevd dette såvidt jeg vet. Vi kan jo ikke slutte å bruke mp3 spillere da. Noen flere som har prøvd akkurat dette da? Jeg har gjort det mange ganger, og dette var ikke noe problem her. Hverken med mp3 spilleren eller discman.

Lenke til kommentar

er klart det kan skje mye rart når flere tusen volt plutselig skyter gjennom fingra dine, å gjennom mp3-spillern! :!: mindre kult når det smeller i øret lissom...

men hva som må til for at spillern skal kunne ta imot statisk elektrisitet veit jeg ikke, måtte i så fall være en god del metall som eksternt og internt leder denne strømmen! :hrm: overledning er jo ikke umulig med sånne kompakte enheter! hehe!

Lenke til kommentar
står ikke noe om det. Men kan tenke meg at ørepluggene ble ødelagt.

Hvis lyden ble borte når det intraff så.

5541936[/snapback]

hun trenger jo uansett ikke de ørepluggene lenger, eller mp3-spillerene for den saks skyld... :p

(( edit: leste på nettavisen nå at hun bare ble døv på ene øret...))

det hadde vært fint om noen testet spenningen på en ledning når man provoserer frem dette, gjerne også med forskjellige avstander fra skjermen... tror dette er noe som avtar VELDIG over kort distanse...

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Så de gjenskapte dette "fenomenet" på tv en dag. Såvidt jeg husker skjedde det når headset-ledningen hang mot skjermen. Ekkelt å få dette inn i øret ja!

5612010[/snapback]

Jeg klarer ikke å gjenskape det uansett hvor mye jeg prøver. Jeg har prøvd med 3 TVer (produsert 1984-2003) og 2 dataskjermer, men får ikke til noe som helst, uansett om jeg bruker ørepropper eller en ledningsstump tilkoblet et oscilloskop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...