Gå til innhold

Sette opp min første server. Funker denne pc'en ?

Radi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil bare si at du trenger ikke å bruke penger på Linux, det er gratis, you know.

5542784[/snapback]

Ja, var en som sa det i posten her i sta.

Men jeg misliker Linux sterkt, så vil helst ungå det.

men er det noe forskjell fra Windows Server og Linux server da?

Tror Windows server vil funke til mitt behov.

Lenke til kommentar
Ikke installer Windows XP, det er ikke ett server os. Installer heller Clark connect home 3.1, det er en Linux distribusjon dedikert for server/gateway bruk, og det er gratis  :thumbup:

Det er også nybegynner vennlig, du administrerer den via web-gresesnitt i nettleseren din.

5542838[/snapback]

Det er et OS ikke sant? Ikke et programm.

Laster det ned nå. Fant bare Home 3.2 på siden dems,

Men det er vel bare bedere med nyere verson.

Hva mente du med: du administrerer den via web-gresesnitt i nettleseren din.

Betyr det at jeg sitter på min hoved pc og styrer serveren fra Internett på min hoved pc?

Lenke til kommentar
Hva mente du med: du administrerer den via web-gresesnitt i nettleseren din. Betyr det at jeg sitter på min hoved pc og styrer serveren fra Internett på min hoved pc?

Ja, du sitter på hoved pc'en og administrerer filserveren gjennom nettverket.

Hvis du har hjemme nettverk (lan), gjør du det gjennom det.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe bra pc,

men hadde tenkt å bruke den til å laste opp

litt små filmer, mp3 og bilder på hjemme side.

Hadde det gått med denne pcen?

Vel, super kort fortalt (jeg er ikke klok her, så rett meg) så er en ftp server:

En server som du bl.annet kan henvise til for å hente programmer, bilder, data etc. hos, hvis du har en hjemmeside. (for å ta ditt utgangspunkt i overskriften)

Du kan på hjemmesiden henvise til download av disse istedet for å legge det på hjemmesiden.

Man skal bare være 100% sikker på at det man legger ut her, har man "opphavsrett" til. D.v.s at du ikke må legge noe ut som du ikke selv har lavd, eller fått lov til å uploade videre.

Uansett, så skal du sette deg inn i mange ting på dette område. Og jeg gjentar egentlig mit spørgsmål med "hvad du forstår med en server" og hvilke mål du har med det.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Så skal du ut å lese om ftp server og dens funksjoner og oppsett. Du må lave deg en google søkning.

Derutover skal du virklig ha satt deg inn i hvad du har lov til å legge ut til download.

Legger du ut saker som er "ophavsrettslig beskjyttet" som musikk og film, kan det koste tusener av kroner. + saksannlegg på halsen.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Så skal du ut å lese om ftp server og dens funksjoner og oppsett.  Du må lave deg en google søkning.

Derutover skal du virklig ha satt deg inn i hvad du har lov til å legge ut til download. 

Legger du ut saker som er "ophavsrettslig beskjyttet" som musikk og film, kan det koste tusener av kroner.  + saksannlegg på halsen.

Hilsen tukols

5545345[/snapback]

Ja, jeg vet at jeg ikke kan legge ut hva som helst.

Skal bare legge ut ting jeg har lagd selv.

Film og musikk JEG har lagd.

Lenke til kommentar
det e mykje betre å leie en ftp server vist du ska bare ha det...

5545626[/snapback]

Men hvis jeg skal leie enn koster det penger.

Og jeg har jo alt jeg trenger, så hborfor gidde det da?

Pluss at jeg lærer litt om servere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...