Gå til innhold

Sette opp min første server. Funker denne pc'en ?

Radi

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en pc stående hjemme som jeg ikke bruker.

Så lurete jeg på om det hadde gått ann å gjøre den til en server.

Det er ikke noe bra pc,

men hadde tenkt å bruke den til å laste opp

litt små filmer, mp3 og bilder på hjemme side.

Hadde det gått med denne pcen?

PC'en:

CPU: 549Mhz

Haddisk: 12,6gb

Ram: 192mb

Takker for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt n00b på server.

Så trenger mye hjelp her :p

* Hva kan man bruke en server til annet enn å legge ut stuff på hjemme sider?

* Hvordan setter jeg opp en server?

- Er det bare å koble den på nettverket som en helt vanlig pc?

- Må jeg gjøre noe først?

Som der kansje ser er jeg heeelt blank :p

Lenke til kommentar

At en maskin er tjener har ikke med maskinvare eller kabler å gjøre. En maskin er tjener vil si at en maskin har tjenester som klienter kan bruke. En maskin kan både være tjener og klient (kobler seg til andre tjenere)samtidig.

Maskinen din blir tjener ved å starte og tilby aktuelle tjenester. Eksempler er filtjener, e-posttjener, http-tjener og så videre. For å kunne tilby disse tjenestene må du ha en operativsystem (må ikke ha OS da) og tilhørende programmer.

Det er vanlig å bruke Linux til dedikerte tjenere. Windows brukes til spill og moro.

Lenke til kommentar
At en maskin er tjener har ikke med maskinvare eller kabler å gjøre. En maskin er tjener vil si at en maskin har tjenester som klienter kan bruke. En maskin kan både være tjener og klient (kobler seg til andre tjenere)samtidig.

Maskinen din blir tjener ved å starte og tilby aktuelle tjenester. Eksempler er filtjener, e-posttjener, http-tjener og så videre. For å kunne tilby disse tjenestene må du ha en operativsystem (må ikke ha OS da) og tilhørende programmer.

Det er vanlig å bruke Linux til dedikerte tjenere. Windows brukes til spill og moro.

5541929[/snapback]

men hvordan får jeg maskinen til å bli "tjener"

slik at den kan tilby de tjenestene ?

Lenke til kommentar

Du trenger bare ett OS+programvare for den akutelle tjenesten. Hvis det er ren fildeling i windowsnettverk du trenger, trenger du bare OS.

Windows 98 kan fungere, men det er usikkert... Men med 192MB minne er muligens ikke XP ett godt valg. muligens hvis du stripper det for allt ekstra du ikke trenger.

Å si at linux er til dedikerte tjenere og windows bare spill og moro er ett utrolig snevert syn. Det kommer helt ann på personen. Å anbefale en nybegynner å prøve å sette opp en linuxtjener er litt dumt spør du meg.

Selv har jeg en windowsboks som filtjener. Prøvde meg med linux på den med hjelp av en "linux guru" venn, men etter 4 uker med prøving og feiling gav jeg opp og installerte windows...den fungerte slik jeg ville ha den på 1.5 ettermiddager...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det er flere måter å gjøre det på. Du kan enten koble Serveren på mellom internett tilkoblingen og PCen din/resten av nettet, eller du kan koble den på samme nivå som alle de andre PCene i huset.

Alle tjenester har spesielle porter de bruker (fra 0-65000ettellerannet). Når du kobler den på nettet sammen med de andre maskinene (dette er mest hensiktsmessig ettersom du da kan være online på din PC uten at serveren er på) må du definere hvilken maskin som skal ta imot trafikk på hvilken port.

For en WEB server er dette port 80. Du må altså få routeren/ADSL modemet ditt til sende all trafikk som kommer utenifra på port 80 til server maskinen din.

les her for mer info: http://www.portforward.com/default.htm

Lenke til kommentar

:dontgetit: Det hørtes veldig vrient ut.

Fatter'n er veldig skeptisk til at jeg skal sette opp en server.

Han mener at det vil ødelegge for de andre manskinene i huset.

Går det ann å få til at serveren bare

"har med meg å gjøre" hvis du skjønner hva jeg mener :p

Og ikke påvirker de andre maskinene i nettverket.

Lenke til kommentar
Hvis du setter den opp med korrekt portforwarding, ja definitivt.

5542525[/snapback]

Hvordan gjør jeg det da?

Men kan vi først begynne med å instalere windows Xp OS på pcen først.

For det var noe jeg måtte stille inn der ikke sant?

Lenke til kommentar

Du vil nok få problemer med xp på den maskinen. Har du windwos 2000 , ville den være bedre. Win.98 kan også brukes.

Jeg syntes du bare skal sette den opp som de andre computere.

Hvis du vil ha den som ftp server, skal du ha et program til dette. Det finnes gratisprogrammer, men vet ikke selv mye om dette.

Nå kommer vi så til sikkerheten, og den skal være i topp, og det er her du skal ut å lære en del først.

Har du denne "server" med i arbeidsgruppen av computere, skal du virklig sørge for å lukke alle huller for inngang. Ellers risirerer dere å få "ubudte gjester" som både kan legge vira å tappe bankkoder etc.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Du vil nok få problemer med xp på den maskinen.  Har du windwos 2000 , ville den være bedre.  Win.98 kan også brukes.

Hvis du vil ha den som ftp server, skal du ha et program til dette.  Det finnes gratisprogrammer, men vet ikke selv mye om dette.

Nå kommer vi så til sikkerheten, og den skal være i topp, og det er her du skal ut å lære en del først.

Har du denne "server" med i arbeidsgruppen av computere, skal du virklig sørge for å lukke alle huller for inngang.  Ellers risirerer dere å få "ubudte gjester" som både kan legge vira å tappe bankkoder etc.

Hilsen tukols

5542655[/snapback]

Som sakt flere ganger er jeg helt nybegynner i server verden.

Hva er ftp server?

Arbeids grupper sa meg med vertfall noe.

Det har jeg sett når jeg har instalert OS før.

Lenke til kommentar
Du vil nok få problemer med xp på den maskinen.  Har du windwos 2000 , ville den være bedre.  Win.98 kan også brukes.

Hvis du vil ha den som ftp server, skal du ha et program til dette.  Det finnes gratisprogrammer, men vet ikke selv mye om dette.

Har du denne "server" med i arbeidsgruppen av computere, skal du virklig sørge for å lukke alle huller for inngang.  Ellers risirerer dere å få "ubudte gjester" som både kan legge vira å tappe bankkoder etc.

Hilsen tukols

5542655[/snapback]

Som sakt flere ganger er jeg helt nybegynner i server verden.

Hva er ftp server?

Arbeids grupper sa meg med vertfall noe.

Det har jeg sett når jeg har instalert OS før.

Hvordan utlukker jeg ale andre enn meg selv,

som skal ha tilgang på serveren selvsakt.

5542761[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...