Gå til innhold

Innsetting av IDE-disk i S-ATA system

Dboy2k

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått i oppdrag av min onkel å sette inn en harddisk i pcen hans, kjøpte en Samsung 250 GB, og tok den med opp. Der viste det seg at han hadde en Dell med S-ATA og jeg sjekket litt rundt og forstod at det skulle fungere fint sammen.

Så over til problemet. I pcen står det også et dvd-rom og en brenner, så IDE-1 er full. Satt da inn IDE-disken på IDE-2, satt den til master og bootet opp. Men pcen finner ikke hden. Feilsøkte litt, prøvde først å bytte litt på jumperen, så gikk jeg inn i bios for å lete, fant ingenting. Testet diskbehandling i windows, null resultat.

Det jeg kanskje da tror er problemet er å få aktivert den andre ide-kabelen, men fant ingenting i bios om dette.

Noen som har hatt et lignende problem når de skal installere en IDE-disk på et S-ATA system? Noen som evt har noe erfaring med biosen på Dell og vet hvor man kan fikse på dette? Var veldig lite med alternativer der.

Vel, håper på tilbakemelding. :fun:

-Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort dette på flere maskiner - det bruker gå problemfritt. Hvilken kontroller som er koblet til hva, skal ikke ha noe å si. 1) Jumperinstillingen på disken må være "master" (hvis du har bare en IDE-disk). 2) IDE-kontrolleren må være aktivert i BIOS, og BIOS må finne disken. 3) Disken må partisjoneres før Windows finner den som logisk disk (d: etc.). Prøv å starte Partition magic eller annet partisjoneringsprogram og se om dette finner disken.

Dersom BIOS eller partisjoneringsprogrammet ikke finner disken, prøv å koble ut CD-rommene, og koble disken til på den utgangen som du vet er aktivert!

Endret av jultomten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...