Dboy2k Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Hei. Har fått i oppdrag av min onkel å sette inn en harddisk i pcen hans, kjøpte en Samsung 250 GB, og tok den med opp. Der viste det seg at han hadde en Dell med S-ATA og jeg sjekket litt rundt og forstod at det skulle fungere fint sammen. Så over til problemet. I pcen står det også et dvd-rom og en brenner, så IDE-1 er full. Satt da inn IDE-disken på IDE-2, satt den til master og bootet opp. Men pcen finner ikke hden. Feilsøkte litt, prøvde først å bytte litt på jumperen, så gikk jeg inn i bios for å lete, fant ingenting. Testet diskbehandling i windows, null resultat. Det jeg kanskje da tror er problemet er å få aktivert den andre ide-kabelen, men fant ingenting i bios om dette. Noen som har hatt et lignende problem når de skal installere en IDE-disk på et S-ATA system? Noen som evt har noe erfaring med biosen på Dell og vet hvor man kan fikse på dette? Var veldig lite med alternativer der. Vel, håper på tilbakemelding. -Daniel Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 har som regel hørt at hd må være på ide-1 og cd-brennere osv må være på ide-2 du kan jo prøve å bytte hvis du ikke allerede har gjort det Lenke til kommentar
Dboy2k Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Noen som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Har gjort dette på flere maskiner - det bruker gå problemfritt. Hvilken kontroller som er koblet til hva, skal ikke ha noe å si. 1) Jumperinstillingen på disken må være "master" (hvis du har bare en IDE-disk). 2) IDE-kontrolleren må være aktivert i BIOS, og BIOS må finne disken. 3) Disken må partisjoneres før Windows finner den som logisk disk (d: etc.). Prøv å starte Partition magic eller annet partisjoneringsprogram og se om dette finner disken. Dersom BIOS eller partisjoneringsprogrammet ikke finner disken, prøv å koble ut CD-rommene, og koble disken til på den utgangen som du vet er aktivert! Endret 7. februar 2006 av jultomten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå