Gå til innhold

Beste bærbarkjøp til rundt 8000 kr?

Anbefalte innlegg

Jeg skal hjelpe fadern å kjøpe ny bærbar til rundt 8000 kr.

Brukeromårdene hans vil være flere, men PC'en vil først og fremst fungere som en kartplotter i hans fritidsbåt. Han har et eget kartprogram og dermed kan han koble PC'en til en GPS-sender. Dette fungerte fint på hans forrige PC, som nå er ødelagt. Andre bruksområder vil være surfing på nettet, skriving av dokumenter og muligens litt filmtitting. Spilling vil den ikke bli brukt til. Siden jeg nettopp har kjøpt en egen bærbar til meg selv er jeg rimelig godt kjent på markedet.

Jeg har satt opp følgende krav til faderns bærbare:

- bør ha 1024MB RAM for å kjøre kartprogrammene fint

- minimum 1.7 GHz prossessor, det beste vil være Pentium-M

- widescreen med 1280*800 oppløsning

- minimum 60 GB harddisk

- GOD lyd (dette er et viktig punkt for ham)

- være robust og solid

- ha rimelig god batterikapasitet

- støy er ikke et ankepunkt, men liten støy er helt klart en fordel.

Noen som har noen anbefalinger som møter disse kravene?

Vil skjermkortet ha noen innvirking på hvordan kartprogrammet kjører nei? Det er vel cpu og minne som først og fremst er viktig i denne sammenhengen?

Noen som har gode erfaringer med noen av disse?

HP Pavilion ze2358ea

Acer Aspire 3004WLMi

Personlig liker jeg den siste godt. Er ikke spesielt interessert i noe fra Dell eller multicom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge maskinene har plusser og minuser. Har en del erfaring med HP maskinen og kjenner flere eiere som er fornøyde.

Maskinen i seg selv er kjapp, har bedre grafikkløsning enn Acer, men lavere skjermoppløsning. Hp maskinen har sterkere og bedre prosessor og skjermen er til tross for litt lav oppløsning veldig klar og behagelig å se på. Har egentlig ikke noe spesielt negativt å si om den, for prisen får du VELDIG mye for pengene. Maskinen støyer lite. Når det gjelder lyd så står det Altec Lansing på dem, men jeg er ikke videre imponert over lyden, men har første gang til gode å bli det av en bærbar.

Men når jeg ser på kravene du har er jeg ikke sikker på om HP er noe for deg da den ikke har widescreen. Og ingen av maskinene har vel CPU som er i nærheten av dine krav.

Lenke til kommentar

Hvorfor er du ikke interessert i Dell? Dårlige erfaringer?

Jeg vil tro at Dell 630M er ganske så godt egnet til det han skal bruke den til. med 14,1" skjerm.

Min "svigerfar" bruker en sånn til kartmaskin i båten sin. Han er yrkeskipper, og meget godt fornøyd med den. Virker bra solid, og servicen hos Dell er vel en av de beste man finner. (sikkert delte meninger om dette)

Han hadde en med 15,4" skjerm, men den syntes han var for stor.

Den første var en treig sak med 256MB RAM og uten dedikert grafikkminne. Kjørte C-map og Maxsea uten problemer. Med et 12-volt adapter kan han sikkert spare litt på batteriet.

Hos Whitebox kan man få en ok PC til 8000kr

Elkjøp har en nettkampanje på en Fujitsu Siemens til litt over 6000 så jeg.

Lenke til kommentar
Begge maskinene har plusser og minuser. Har en del erfaring med HP maskinen og kjenner flere eiere som er fornøyde.

Maskinen i seg selv er kjapp, har bedre grafikkløsning enn Acer, men lavere skjermoppløsning. Hp maskinen har sterkere og bedre prosessor og skjermen er til tross for litt lav oppløsning veldig klar og behagelig å se på. Har egentlig ikke noe spesielt negativt å si om den, for prisen får du VELDIG mye for pengene. Maskinen støyer lite. Når det gjelder lyd så står det Altec Lansing på dem, men jeg er ikke videre imponert over lyden, men har første gang til gode å bli det av en bærbar.

Men når jeg ser på kravene du har er jeg ikke sikker på om HP er noe for deg da den ikke har widescreen. Og ingen av maskinene har vel CPU som er i nærheten av dine krav.

5540952[/snapback]

Ja, jeg tror HP maskina er kjempebra, men skjermoppløsninga er dessverre for liten. Når det gjelder lyden så har jeg sagt til ham at det er begrenset hva han kan forvente, og det er han jo klar over.

Er selvsagt vanskelig å oppfylle alle krava, Pentium-M CPU er ikke så kjempenøye da. Men vil skjermkortet spille inn når man kjører slike kartpogram?

QUOTE(Akelbee @ 02/02-2006 : 18:44)

QUOTE(MadsJohan @ 02/02-2006 : 15:41)

Jeg har satt opp følgende krav til faderns bærbare:

- GOD lyd (dette er et viktig punkt for ham)

- støy er ikke et ankepunkt, men liten støy er helt klart en fordel.

Hvordan får du dette til å gå i hop?

Støyen på vifta selvsagt!

Bra iallfall en har forstått det :cool:

Lenke til kommentar

Snuser fortsatt på Acer Aspire 3004WLMi, men har flere spørsmål til denne:

- Er virkelig batterikapasiteten bare inntil 1,5 timer?

- Har denne bærbare en egen kortleser for ulike minnebrikker (fra digitalkamera o.l.)?

Har også sett på:

ASUS A6R

ASUS A6Km

Noen som har erfaringer med disse? A6Km med Sempron CPU er vel bedre enn Celeron-M? Synes ikke denne er noe verst kjøp når man får med bæreveske m.m. Vil selfølgelig kjøpe en ekstra RAM-brikke.

Takker for alle verdifulle svar

Endret av MadsJohan
Lenke til kommentar
hvilke kartprogrammer er det som trenger  1024mb ram?

kjører c-map på en 233mhz  med 64 , eller 128mb ram (huska ikkje heilt) helt knrikefritt

5542973[/snapback]

Blir litt offtopic, men. Fattern kjørte det på en laptop med Pentium MMX 166mhz, og 16mb minne.. Uten problemer.. Hehe.. Skifta til en med 32mb minne litt senere, men.

Han har den ennå. :)

Endret av IC7STORM
Lenke til kommentar
hvilke kartprogrammer er det som trenger  1024mb ram?

kjører c-map på en 233mhz  med 64 , eller 128mb ram (huska ikkje heilt) helt knrikefritt

5542973[/snapback]

Blir litt offtopic, men. Fattern kjørte det på en laptop med Pentium MMX 166mhz, og 16mb minne.. Uten problemer.. Hehe.. Skifta til en med 32mb minne litt senere, men.

Han har den ennå. :)

5568057[/snapback]

Nei, da betyr det vel at RAM ikke har så mye å si for å kjøre slike kartpogrammer. Likevel går jeg for 1024 MB når han først skal kjøpe ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...