EviLEddiE Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Etter omsider å ha kommet meg etter den store skuffelsen over nyheten om at ClawHammer ble kraftig utsatt, har jeg fått nok av AMD. Jeg ser folk med P4 NW klokke høyere enn noensinne, svært ofte uten annen kjøling enn med boxed-vifta. Mitt system er nå: - AMD Athlon XP1800+ (Palomino), klokket til 1683MHz (2000+). Opplåst, kjører med 11x multiplier. - Abit KR7A-RAID (153MHz FSB) - TwinMOS 512MB PC2700 DDR-RAM (306MHz DDR) - Creative GF4 Ti4400 306/688 - 2xWD400BB i RAID-0 - Chieftec 340W PSU (kom med Chieftec AX-01SL-D, Alu-kabinettet) - SB Live! Value Overklokkingen på XP1800+'en er som dere ser ikke noe bra, selv med en Swiftech MCX462 m/Thermaltake temp-regulert vifte. Samt at jeg forbanner de lave AGP/PCI-dividerne på HKet, noe som heller ikke bidrar til god overklokking. Dermed forsvinner min største drivkraft for å bruke AMD, nemlig forholdet mellom pris/overklokket ytelse. Her ser jeg at de NW-baserte P4-CPUene er AMD-CPUene overlegne. Jeg har penger til en P4 CPU samt et passende HK. Evt bedre RAM (og bedre skjermkort?) får komme senere. HK er allerede valgt, det blir et Asus P4B533-E/L/1394. Grunnen til at jeg valgte kortet er at jeg trenger RAID-støtte, noe som få P4-baserte HK har. Integrert lyd/grafikk trenger jeg ikke, derimot er FireWire, USB 2.0 og integrert nettverkskontroller kjekt å ha. Dessuten er jeg av den oppfatning at Intel-baserte chipset generelt sett har bedre stabilitet enn SIS/VIA-baserte chipset. Men det som gir meg mest grå hår er valg av CPU. I utgangspunktet vil jeg satse på en P4 NW 2GHz (400MHz bus), men etter å ha studert priser hos diverse web-butikker, virker også 2,4GHz (400/533MHz) som et bra tilbud. Hvis dere mener at 2,4GHz'en er et bedre valg, hvilken bus-hastighet bør jeg velge for best mulig overklokking? Mitt inntrykk er at 400MHz bus gir best overklokking, men rett meg gjerne hvis jeg tar feil. Uansett så håper jeg at dette vil gi meg bedre ytelse, stabilitet og ikke minst overklokkingsmuligheter enn det AMD-systemet jeg har nå. Med fare for å bli kalt forræder o.l av AMD-miljøet, Tom E. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 må da minne på at celeroner er de prosessorene som kan overklokkes mest....:smile: overklokka min 1.3 til 1.65 før den klikka, uten annen kjøling en boxed vifta. og da klokka jeg bare bus hastigheten. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Forræder :razz: Du har et bra system, også vil du kjøpe en raskere cpu og hovedkort for å kunne overklokke sånn at du kan få enda bedre ytelse du ikke vil legge merke til uansett? Personling ville jeg ha spart pengene eller brukt de på noe annet, men det er vel bare meg det er noe galt med :smile: Lenke til kommentar
dale Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 400(100) bus er å foretrekke fremfor 533(133) da det gir en høyere multiplier som standard fra intel som igjen gjør at ett hakk fsb gir mer mhz enn det ville gjort med en lavere multiplier(som du finner på 533(133) utgaven. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 15. september 2002 Forfatter Del Skrevet 15. september 2002 Takker for alle svar. Etter å ha sjekket databasen til OverClockers.com, virker 2GHz'en som et bankers valg. Den gir et godt forhold mellom ytelse og pris - den koster 1595,- hos Komplett. Men jeg er klar over at prisen på denne vil gå opp igjen neste uke, pga at dette er et "Ukens Tilbud". HKet jeg vil ha kommer ikke inn hos dem før til neste helg, og jeg vil helst bestille HK+CPU samlet. Dermed ser 2,4GHz'en ut som et bedre valg. Er det forresten noen som har klart å få en slik CPU på 3GHz+ kun med original kjøler og uten voltmodding på HK? Hvis ja, vil jeg utvilsomt gå for denne. Regner med å få ca. 2000kr (+/- 3-400kr) for et evt. salg av AMD-CPUen og Abit-HKet. Altså en 50-66% av verdien på P4-CPUen og Asus-HKet, dette er jeg fornøyd med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå