Gå til innhold

Verdt å oppgradere fra socket A enda?

Anbefalte innlegg

Hva med å sjekke ut ytelsen på ditt 6800 oppsett. Kontra 6800 ytelsen på A64 4000 oppsettet som brukes på vga chart'en på tomshardware. Det kan jo gi deg en pekepinn.

http://www.tomshardware.com/2005/07/05/vga..._vii/page4.html

5580027[/snapback]

Takker. Har sjekka nå. Får en økning på kun 200 poeng i 3DMark05 med en A64 4000... Så da blir det nok ingen oppgradering...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har A7n8X deluxe rev 1.04 kort selv.  Har ikke brukt det på et par år.  Hadde en XP1800 på den før, har en xp2500 nå.  Er jævlig sært kort å klokke fsb på.  Kom frem til noen fremgangsregler når jeg hadde xp1800 slik at jeg nådde et stykke over 200mhz fsb.  Akkurat nå får jeg ustabilitet på 180mhz.  Når jeg hadde xp1800, husker jeg at det var visste "intervaller" man kunne øke fsb i store steg.  Så f.eks fra 180-190 (husker ikke om deet var det men) måtte man øke med 1mhz og reboote hver gang opptil en viss grense osv.

Prøv deg frem, så kan vi utveksle erfaringer her i posten.

5580660[/snapback]

Nei, tror jeg dropper mere overklokking. Beklager. Maskinen er litt ustabil selv etter at jeg satte ting tilbake som det var.

Finnes forresten flere tråder der man overklokker Barton 2500+. Bare søk litt.

Lenke til kommentar
Har A7n8X deluxe rev 1.04 kort selv.  Har ikke brukt det på et par år.  Hadde en XP1800 på den før, har en xp2500 nå.  Er jævlig sært kort å klokke fsb på.  Kom frem til noen fremgangsregler når jeg hadde xp1800 slik at jeg nådde et stykke over 200mhz fsb.  Akkurat nå får jeg ustabilitet på 180mhz.  Når jeg hadde xp1800, husker jeg at det var visste "intervaller" man kunne øke fsb i store steg.  Så f.eks fra 180-190 (husker ikke om deet var det men) måtte man øke med 1mhz og reboote hver gang opptil en viss grense osv.

Prøv deg frem, så kan vi utveksle erfaringer her i posten.

5580660[/snapback]

Nei, tror jeg dropper mere overklokking. Beklager. Maskinen er litt ustabil selv etter at jeg satte ting tilbake som det var.

Finnes forresten flere tråder der man overklokker Barton 2500+. Bare søk litt.

5580858[/snapback]

Et overklokket system vil gjøre maskinen i stand til å utnytte 6800 kortet bedre, så jeg ville ikke kastet ideen på båten hadde jeg vært deg. Foreløbig har jeg kommet frem til at fra 166-->175 i ett steg går bra. Men ikke sett opp fra 175-->177, da blir BIOS korrupt hos meg (har heldigvis BIOS saviour), sett direkte til 178. Jeg tester fortløpende og kan si hva jeg kommer frem til... Jeg tar steg for steg.

Et overklokket barton system med høy fsb yter meget bra den dag i dag. Det er altså mye å hente på overklokking på ditt system. Selv har jeg ihvertfall tenkt å kjøre det med 7800GS en gang i fremtiden før jeg kasserer det.

Ellers er det viktig med kjøling på Northbridge da denne blir varm. Bytt ihvertfall kjølepasta og vurder en vifte. Jeg anbefaler på det sterkeste å lime en ribbe på Southbridge og. Og jeg sier det ikke bare for å være sikker, jeg vet hva jeg snakker om. Lydproblemer og overklokkingsproblemer kan relateres til at SB på dette kortet blir meget varmt. Selv har jeg en Gammel nvidia TNT1 kjøleribbe som passer perfekt på der. NB kjøling gir også stort utslag i FSB klokking.

OG husk å følge BIOS linnken jeg gav deg. Laster du ned en Uber BIOS kan du også øke VMEM til 2.9, mot 2.8 med "vanlige". Det har blitt rapportert at BIOS ver. 1.4 og 1.7 er de folk flest har opplevd best resultater med. Selv driver jeg og tester på 1.4 nå. Det kan lastes ned Uber BIOS med oppdaterte SATA drivere, dette anbefales på det sterkeste for å unngå korrupte data osv.

BTW så har jeg selv voltmoddet CPU, RAM og CHIPSET (hjelper å nå høyere FSB). Har ikke de enablet akkurat nå men når jeg møter veggen med testingen min skal jeg skru på potmetrene igjen. Si ifra om du vil ha linker til voltmods.

EDIT: lagt til litt småting.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
...(masse) ...

Takk for info, men jeg tror jeg står over. Har ikke råd til å, i verste fall, kverke HK, minne og/eller CPU. Og begynne meg ekstra kjøling og styr. Nei, da legger jeg heller ut 600 på en 400 FSB Athlon 3200+. :)

Har kikka på en del testresultater nå, og har kommet frem til at det ikke lønner seg å oppgradere til Athlon 64, i alle fall ikke med skjermkortet jeg har nå.

Får se om jeg kjøper inn 2 GB minne eller ikke. Det kan jo brukes senere på et 939-system.

Lenke til kommentar
...(masse) ...

Nei, da legger jeg heller ut 600 på en 400 FSB Athlon 3200+. :)

Vær klar over at hvis du ikke får 2500 til å kjøre på 200mhz fsb, så går det heller ikke med 3200. Eneste forskjellen i praksis på de to er at 3200 har 200mhz som standard fsb - dvs det hovedkortet starter med. Altså har du større sjanser for å klokke bussen forsiktig oppover med en 2500, enn å sette i en 3200 som skyter rett opp i 200. For som jeg sier, så er dette kortet (rev 1.04, that is) ekstremt sært på høye fsb'er og jeg måtte dikkedere en god del før jeg nådde 215mhz fsb med en NorthPole NB kjøler (ganske heftig mao). Med standard tror jeg jeg klarte 202 elns.

Hvilken revisjon har du? rev 2 har støtte for 200mhz fsb. 1.04 og 1.06 er laget for 166.

Lenke til kommentar

Jeg har rev. 1.04. Men ifølge Asus support, så klarer BIOSen min fint en 400 FSB CPU.

A7N8X-X The following table shows the support for CPU / Motherboard

CPU Since PCB Since BIOS

-----------------------------------------------------------------------------

Athlon XP 2500+(333 MHZ FSB)(Model 10)(Barton) ALL ALL

Athlon XP 3000+(400 MHz FSB)(Model 10)(Barton) ALL ALL

Athlon XP 3200+(400 MHz FSB)(Model 10)(Barton) ALL ALL

Det er nok min 2500+ som ikke klarer å henge med, og ikke HKet som er problemet.

Lenke til kommentar

Da er det noe muffens. Kan garantere deg at alle 2500 når 3200 stabilt, noen trenger 1.7vcore elns

Har samme problem her. Har en 2500 som har nådd langt over 3200 på et annet hk. Men stiller jeg rett opp i 200mhz fsb fryser bildet etter en stund.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...