Gå til innhold

Seriell ATA??

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt å kjøpe et nytt hovedkort og prossesor mm, men jeg har lyst til å vente til Seriell ATA kommer ut, slik at jeg slipper jumper pisset. Har hatt SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mange problemer med jumpere at det ikke er mulig.

Noen som vet når Seriell ATA kommer ut? Jeg har hørt snakk om at det skulle vært rett rundt hjørnet, men jeg føler at jeg har venta i all evighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. innstikks kort til S-ATA, dette blir litt vanskelig da PCI busen ikke kan transportere mer en 132MB/s og det kan jo IDE levere idag, og da blir jo vitsen med 420MB/s (?) liksom borte...... i første omgang da. Det kan jo hende du kjøper svindyre S-ATA disker det første året for å kjøpe nytt HK og bruke dem på disse etter 1 år når diskene er billige......

Lenke til kommentar

Serial ATA har en båndbredde langt over dagens PCI bus, men med 3GIO som kommer i løpet av 1 år eller så er vi sikret plenty av båndbredde. Serial ATA kommer neppe til å slå særlig igjennom før midten/slutten av 2002. Det skal vistnok finnes i Intel's nye ICH4 southbridge som kommer neste sommer - da mange hovedkort nok vil komme med både paralell og serial ATA.

Fordelene er serial (smal) tilkobling som gjør kablene smidigere og tar mindre plass på hovedkortene, for uten hastighet og kabellengde.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-06 10:14, PIIIpower skrev:

Ang. innstikks kort til S-ATA, dette blir litt vanskelig da PCI busen ikke kan transportere mer en 132MB/s og det kan jo IDE levere idag, og da blir jo vitsen med 420MB/s (?) liksom borte...... i første omgang da. Det kan jo hende du kjøper svindyre S-ATA disker det første året for å kjøpe nytt HK og bruke dem på disse etter 1 år når diskene er billige......

tror instikks kort primært vil være for andre veien: for å kunne bruke gamle disker på nye hk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...