Skrote Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Hei! Jeg skaffet meg nå en trådløs ruter fra Linksys. Linksys Wireless-G Broadband Router 54 Mbps 802.11g SRX (MIMO), WPA,4P switch Har ADSL fra Telenor, med Speedtouch 510i(modem/ruter). Men siden jeg da aldri har satt opp trådløst nettverk før så tenkte jeg at jeg kunne spørre her om hjelp! Hvordan skal jeg gå frem? Takker for all hjelp jeg kan få! Endret 26. februar 2006 av Skrote Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Gratulerer, har samme system men har adsl fra freewave. Regner med at du har et srx adapter i pcen også, for å få full nytte av srx teknologien? Du bør også ha et nettverkskort i pcen, for å få satt opp modemet. Ellers regner jeg med at du har startpakken fra Telenor. I min pakke så manglet kabelen fra splitteren til adsl modemet, en type med en litt mindre kobling i hver ende enn standard nettverkskoblinger. Brukte en kabel som følgte med nettverkskortet og det gikk greit. selve fremgangsmåten er det enklest at du tar med kundeservice, da blir alt gjort riktig og du slipper å bruke tid på feilinfo fra enkelte. Brukte selv ca 40 minutter på å sette opp modem og router, da fungerte alt som det skulle. Ellers vil du få 108 Mbps, ikke 54. Lykke til! Lenke til kommentar
Skrote Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Jeg har greid å satt det sammen å fått opp internetten på den stasjonere, bærbare og PSP. Men det jeg lurer på nå er om jeg har gjort det rett! For jeg har hørt at du må åpne porter for å bruke enkelte program som f.eks DC++ . noe jeg ikke trenger,slipper vel unna med d da? Men jeg finner ikke andre datamaskiner på nettverket selv om jeg setter inn kabeln fra begge pcene inn i rutern. Plugga bare kabeln rett inn i ruter fra modemet uten å trykke på en eneste knapp. Men sliter litt med ip-telefonen fordi jeg tror det blir en slags konflikt med den stasjonere(ip adressa havner i konflikt), men etter at jeg restarta maskina funker nettet på maskina og ip-tlf slik som det skal. Er ikke så sikker på at alt er som det skal,for finner ikke andre maskiner som sagt på nettverket, noen som vet hva som kan vere årsaken eller? Takker for svar! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Et veldig greit program jeg bruker, heter netstumbler. Det viser en oversikt over tilgjengelige nettverk, type kryptering, hvilken kanal de bruker, signalstyrke og lignende. Lenke til kommentar
Skrote Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Tenkte jeg skulle Bridge speedtouch modemet slik at jeg legger inn PPPoE inn i den for jeg har ellers brukt DHCP, men funker ikke lengre. Så jeg må taste inn [email protected] og passord inn i linkseysen. Skal jeg da bare koble meg på nett enkelt som bare det , eller hvordan fungerer det? Når jeg setter speedtouch modemet i bridge modus, er det meningen at jeg skal dette ut av internet. Har ikke forstått meg på dette ennå. Noen som hvordan jeg skal gå frem? stemmer dette: Bridge modem/ruter(internett forsvinner) + plugge inn Linksys(taste inn PPPoE brukernavn og passord) oe mer som trengs å gjøre? Noen som har peiling på dette ,slik at jeg ikke gjør noe feil? Takker for all hjelp jeg kan få. Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Jeg har akkurat samme oppsettet jeg også Først setter du modemet i bridge modus. Dette finner du oppskriften på HER. Deretter går du inn på ruteren, jeg regner med du har vært der allerede, og setter den i PPPoE modus, legger inn brukernavn (mailadresse) og passord. Da bør du være på nett. Det kan være en fordel å kryptere nettverket også. Jeg husker ikke 100% hvordan jeg gjorde dette, men hvis du blar litt mellom sidene inne på ruteren så er det veldig intuitivt! Jeg er kanskje litt slurvete når jeg er inne og redigerer på ruteren. Jeg kobler meg ikke til med kabel, men tar alt fra den bærbare i godstolen CD-en som fulgte med startpakken fra telenor var bare dødvekt for min del (kjører XP-pro). Lenke til kommentar
Skrote Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Vil dette få noe innvirkning på IP-telefon fra Telio? For nå har jeg koblet modemet rett inn i ip-telefonboksen og derfra til pcen. For når jeg går gjennom rutern på DHCP så fungerer ikke ip-telefonen. Lenke til kommentar
Skrote Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 Gikk inn på modem/ruter å bridget den, så koblet jeg modemet til linksysen , gikk inn på rutern og tastet inn e-mail og passord til PPPoE , men ingenting skjer. Er det noe mer jeg skal taste inne på rutern? Skjønner ikke dette her jeg. For når jeg bruker DHCP (gjennom rutern) vil ikke internetten funke hvis jeg kobler på ipmodemet, heller ikke iptlf. Men hvis jeg kobler rett fra modem/ruter inn i ipmodem og deretter inn i pc så kommer jeg på nett og iptlf funker som bare d. Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Burde fungere med å sette 510i i bridge mode og skru av dhcp, og legge inn [email protected] og passord på routeren. Lenke til kommentar
Skrote Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Burde fungere med å sette 510i i bridge mode og skru av dhcp,og legge inn [email protected] og passord på routeren. 5652401[/snapback] Kun det jeg gjorde , men ingenting skjedde. Maskina hadde vel kontakt med modemet via rutern men kom seg ikke på nett, eller no sånt, for den står og jobber med å åpne internettsidene men stopper oppe etter en stund, kommer bare siden kan ikke vises. Endret 23. februar 2006 av Skrote Lenke til kommentar
Skrote Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2006 Datan min sin feil alt sammen... Men Tusen takk for all hjelp jeg fikk iallefall. hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå