Gå til innhold

Til krig mot NRK: selger tv'en og kjøper tvkort

MrJavalava

Anbefalte innlegg

Jeg vet iallefall at jeg ALDRI kommer til å betale lisens. Er ikke interessert.

Er like dumt som årsavgift på bil. Betaler først i dyrt, meget dyrt for produktet så må du betale deg i hel for i det hele tatt få lov til å bruke det.

Norge er og forblir et trangsynt drittland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe. Hadde en lisensmann på døra for en stund siden i kollektivet jeg bodde i. Vi nektet for at vi hadde TV. Han spurte om han fikk komme inn å se, men det fikk han ikke siden han ikke hadde noen utøvende makt a.la. politiet. Men han gav seg ikke så lett, han klatret opp i et tre i parken bak huset. Der satt han å spanet på oss med kikkert! :roll:  NRK er en levning fra en svunnen tid, likevel får de lov til å holde på med slike øst-tyske stasi metoder..

5541247[/snapback]

Du burde ringt til politiet. Aa komme seg til en viss posisjon med hensikten om aa se inni huset har jo et eget navn, og det er ulovlig. ;)

Det kunne vaert morsomt aa lese om i avisen og.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Har også hatt erfaringer med at en lisensmann har banket på hjemme. jeg sa at jeg var opptatt og at han måtte kom tilbake en annen gang jeg. han prøvde å bryte inn at han var rask. men jeg hadde ikke tid jeg så jeg ha att døra og låste den..

Han kunne se inn på min stue hvor jeg satt og såg tv.. men jeg ga blaffen.. Han var på døren min flere ganger den uken men jeg har kikkehull så jeg lukket aldri opp.

Han har heller ingen rettigheter å se tven eller å kreve lisens uten at jeg har skrevet under på at jeg eier en tv. Tviler nok på at politiet som har nok å gjøre gidder å bli med en lisens mann for å kreve inn penger.

Selv om han skulle stå ute og se at jeg såg på tv så har han ingen rett til å kreve inn lisens etter som du ikke har skrevet under på at du eier en tv. Jeg fikk riktignok lisens innkrevning i posten for noen år siden pga at jeg kjøpte ny tv og glemte i farten å registrere den på min mor.

Fikk da lisens innkrevning, sendte bare en email til lisens kontoret at jeg kjøpte den i gave til min mor og da fikk jeg til svar at det var greit..

Alt dette hendte for flere år siden.. Så de 10 siste årene jeg har spart i lisens penger = ny plasma skjerm. Og den skal ikke brukes til å se nrk engang.

RScue

Lenke til kommentar

synes det er helt grusomt at vi må betale for noe vi ikke bruker. Hvorfor kan ikke NRK være valgfritt? de som vil ha NRK betaler - de som ikke ønsker denne tjenesten betaler ikke og må klare seg uten..

Det er jo liksom ikke et par hundre kroner det er snakk om heller, men hele tusen spenn hvert ****** år.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så galt med NRK? synes personlig at de lager bra programmer for alle aldersgrupper i forhold til hva andre TV kanaler lager/kjøper. Pluss at de sender masse bra filmer der. Det hender oftere at jeg setter meg foran NRK2 enn TV2 eller TV3 for å se søndagsfilmen. At jeg slipper og se reklame er et stort pluss i mine øyne. Nå er kanskje ikke de TV2, TV3 eller TVNorge de verste i klassen, men hvis man drar til USA eller et annet land hvor dem ikke har lisens TV, kommer reklame innslagene tettere enn måla i en håndballkamp. Se bare på 24, hver gang klokka kommer, er det reklame pause. Eller på that 70`s show. Jeg er glad jeg kan se ett TV program eller en film uten å bli avbrytt av uinterresante reklame i ett sett.

Jeg synes vi er heldige som slipper all reklamen, hvis dere er uenige kan dere se dra til utlandet (USA) og prøve å se en film, den blir gjerne dobbel så lang.

At lisensen er dyr en ting, men hvor mange kroner blir det i løpet av ett år? 5, 6 kroner, og det har vi råd til.

Støtt statskanalen og betal din lisens :w00t:

Endret av HPh
Lenke til kommentar

Fikk besøk av en lisensmann i fjor sommer og da hadde han en liste som det stod at halvparten i hele byggefeltet her liksom ikke hadde betalt lisensen. Jeg tviler sterkt på at de andre her ikke har betalt avgiften.

Det som er greit med NRK, du får hele tiden regningene uten problemer men der slutter det, de må i tillegg komme og mase på deg for å se kvittering PERSONLIG for å se at du har betalt. :nei: For noe surr! Og noe tull er det også og betale for å ha en så dårlig kanal, la de som ser på den betale og ikke alle som har en TV.

Lenke til kommentar
et svensk canal digital kort har ikke nrk. om svenskene har lisens på tv1 og tv2 vet jeg ikke.

5541222[/snapback]

Svenskene har omtrent samme ordningen som oss. Stadig vekk er det info på SVT om et kontor i Kiruna som fyker rundt å sjekker. De opplyser om hvor de skal, slik at de med dårlig samvittighet kan få betalt først.

Eller en saksopplysning. Vi har ikke NRK-lisens, men en Kringkastingsavgift som fastsettes av Stortinget (noe vi har hatt siden 1924). Stortinget har i tillegg gjennom lov og forskrift bestemt at NRK skal ivareta innkreving, og at den skal brukes til å finansiere allmennkringkaster uten reklame.

Selv irriterer jeg meg ikke over kringkastingsavgiften, er svært glad for at Norge (og også Sverige) har reklamefri TV.

Lenke til kommentar

Hva med de som har Lyse?

Jeg har tatt ut tuneren av TVen min. Jeg slapp da lisensen. Men nå har jeg flyttet til et boretslag som har Lyse. Lysemottakeren har ikke en tunerutgang, men bruker scart til å overføre bilde. Må jeg kvitte meg med denne boksen for å unngå å måtte betale lisens?

Av en eller annen grunn ser det ut til at jeg ikke kan unngå å måtte betale kr 50 til Lyse (ligger i faste utgifter) som har laget en spesialpakke (nrk, nrk2, tv2, tvnorge, tvnorge lokal og rogaland lokal) til bygget. Jeg må da betale kr 600 til Lyse og 2200 til nrk for å oppbevare Lyseboksen??!!

Lenke til kommentar

Nrk lisensen er noe dritt, har betalt lisens i 3 år nå desverre.

Har ikke sett på nrk eller noen andre tv kanaler de siste 2.5 årene, eneste jeg skrur den på for er dvd'er. Så vet ikke riktig hva jeg skal gjøre, gi tv'n til morra mi eller fortsette å betale avgift for å se dvd'er på min egen tv...dyr film titting...

Irriterende at i som ikke har noen interesse av å titte på nrk sitt "dacapo" "eldre bølgen" og "lille rikke brakk tannen på lokal nyhetene" fortsatt må betale for rasket.

Det må jo sies da at jeg har sett "lost" men det hos venner som samles hver onsdag. Men det hadde jo muligens vært en idè med et tv-kort hvis jeg kunne sett på tvnorge og tv2 uten å trenge å tenke på å betale lisens.

Måtte nrk brenne...

Lenke til kommentar

Jo, beklager avsporingen. Men uansett topic saa er det dumt aa ikke kommentere slikt innhold. Rasistiske innlegg har ingen plass her, men det er sikkert greit for andre lesere aa se at det finnes folk som er uenig i det ogsaa.

Mht selve topic'en, saa gjaldt det egentlig NRK-lisens. Da kommer det lett spoersmaal og kommentarer om det.

Og dersom traadstarter likevel vil gaa over til bruk av TV-kort saa er min anbefaling fortsatt Hauppauge HVR1300, som har hybrid tuner som taaler analog og digital sending. Han viste interesse for digital, saa dette er sikkert passende for ham. Da er kortet i alle fall future proof. Kortet gir god bildekvalitet paa analogsiden. Jeg finner ikke noen digitale signaler selv, desverre. Burde kanskje hatt PVR500 med dual-tunere. :)

Hauppauge sier at de snart kommer med Dual-utgave av HVR1300, dersom det er interessant for noen. Jeg ventet ikke selv og sitter med enkel tuner.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Joda, jeg må inrømme at jeg liker NRK bedre enn TV2 i hvertfall. Maken til søplete kanal enn TV2 skal man lete lenge etter, sport, sport, sport, sport, Hotell Cæsar, sport, sport osv.. NRK har alltid vært flinke til å lage programmer for spesielt interreserte, såkalte smale programmer. Dette liker jeg. Selv om NRK kjører endel sport de også, så har de andre ting på tapeten. Dessuten er NRK nyhetene objektive og nøkterne, mot TV2 sine sensasjonspregede "vi må få best mulig rating" nyheter. NRK er nok best ja.. Men de burde ikke ta lisenspenger av folk..

Lenke til kommentar

Istedet for å spekulere i hva som er lov og ikke, kan man finne ut alt man trenger og vite om lisensen på www.nrk.no/lisens

Og det er ikke NRK sin feil at vi må ut med 2000kr i året, det er oss selv (flertallsdiktaturet) som har valgt et storting, som igjen har vedtatt at NRK skal finansieres ved en avgift til brukerne, og det er også stortinget som har bestemt størrelsen på beløpet.

Lenke til kommentar

Jeg må kaste meg på dette jeg også.

Jeg mente nrk skulle være en reklamefri kanal?

Men titt og ofte er det jo masse program som er sponset av møbelringen mm. Dette er jo reklame på høyt plan. Hens, bryter de sin egen avtale, og fortjener ingen penger.

Også dette med nrk og nrk2, foreldra får ikke inn nrk2, men må fortsatt betale full pris? For noe tull.

Leste om en gjeng med folk fra en eller annen bygd som nektet å betale lisens pga av akkurat dette, håper virkelig de tar det til retten, skal støtte de med litt penger også, om de trenger.

Vi får håpe alle kanalene blir betal kanaler når det digitale bakkenettet kommer. Så kan vi få se hvor mange som egentlig vil betale for nrk, tror de kanskej får seg en liten baksmell der inni oslo.

Jeg har ingen problemer med reklame, gir deg tid til å gjøre ting som do besøk, finne mat, ta telefoner mm. Uansett hva de gjør, bli nå endelig kvitt den hersens lisensen.

For tiden bare pc, ingen tv, men kjekt at man kan se hva man vil på pc'en, tom nrk legger jo ut gratis hva de lager selv av tv programmer, direkte sendte nyheter mm, rare greier. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...