Gå til innhold

Til krig mot NRK: selger tv'en og kjøper tvkort

MrJavalava

Anbefalte innlegg

Da den siste NRK lisensen tikket inn til meg i forrige uke, var den på 1000 kr.

1000 kr (kommer en ny lisensregning i september...) for en kanal som jeg ser veldig lite på, er ikke akkurat så fristende å betale. Dessuten er jeg student...

Dermed går jeg over til å bruke tv kort på den stasjonære pc'en. Problemet når det gjelder tv kort er at det står veldig lite informasjon om dem på nett (ja jeg har brukt google), det fins nesten ikke omtaler om tv kort. Hvis man finner noe informasjon, så er kortene gjerne av den billige typen.

Etter å ha lett i ett par dager, havnet jeg på dette kortet, men det er analogt, og ikke digitalt. Skulle gjerne hatt tak i ett digitalt kort, men siden nettsteder (komplett, psdata, etc..) ikke har digitale kort inne, så får man takke seg til dette foreløpig..

Hvis noen skulle vite om ett bra digitalt tv kort, så si gjerne ifra, siden jeg har bestilt tv kortet idag så det er fortsatt muligheter for meg å skaffe seg noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da den siste NRK lisensen tikket inn til meg i forrige uke, var den på 1000 kr.

1000 kr (kommer en ny lisensregning i september...) for en kanal som jeg ser veldig lite på, er ikke akkurat så fristende å betale. Dessuten er jeg student...

Dermed går jeg over til å bruke tv kort på den stasjonære pc'en. Problemet når det gjelder tv kort er at det står veldig lite informasjon om dem på nett (ja jeg har brukt google), det fins nesten ikke omtaler om tv kort. Hvis man finner noe informasjon, så er kortene gjerne av den billige typen.

Etter å ha lett i ett par dager, havnet jeg på dette kortet, men det er analogt, og ikke digitalt. Skulle gjerne hatt tak i ett digitalt kort, men siden nettsteder (komplett, psdata, etc..) ikke har digitale kort inne, så får man takke seg til dette foreløpig..

Hvis noen skulle vite om ett bra digitalt tv kort, så si gjerne ifra, siden jeg har bestilt tv kortet idag så det er fortsatt muligheter for meg å skaffe seg noe annet.

5539660[/snapback]

Du slipper ikke unna lisensen av den grunn :no:

http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

Endret av ilstang
Lenke til kommentar

Vel, du må huske på at du egentlig må betale lisens for tuner kort også. Det vil si alt som inneholder en tuner til å ta i mot tv bilder er lisenspliktige.

Lureste er å finne fram et kassert tv og levere det inn et sted til søppla. Få en bekreftelse på at du har levbert inn tv og send den inn til Nrk. Eller så ka ndu jo be de komme å plombe tven, kunne gjøre det før ihvertfall.

VGel uansett så kommer de nok til å oppsyn med deg slik at hvis du bruker noe som tar inn signaler så kommer de nok å plager deg.

Du får trøste deg med at vi ikke har reklamepauser på Nrk slik so mtyske statskanalene har blant annet.

Lenke til kommentar

DVB-S er for digital SATELLITT tuner.

DVB-T er for digitale bakkenett.

Flere produsenter har hatt slike kort lenge allerede. Det AOe reffererer til, er de digitale sendingene på bakkenettet her i norge som offisielt ikke er åpnet, men som alikevell er det (ihverfall i Oslo).

Lenke til kommentar

Når du selger TV, har du rett til å melde til NRK at TVen er solgt og at du sier opp "abonnementet". Når du kjøper ny TV, har selgeren lovfestet plikt til å melde deg inn i registeret igjen. De som selger TV-kort har foreløpig ikke denne plikten. Da er du selv ansvarlig for å melde til NRK at du har TV-mottaker før du tar den i bruk :whistle:

Lenke til kommentar
han kom hos oss... men han ga oss en inkasso isted. Han sa at alle folkeregistrerte adresser får lisens viss det en gang ble registrert en radio/tv/parabol så måtte man betale.

5540017[/snapback]

Lisensplikt for radiomottakere opphørte for veldig mange år siden.

Lenke til kommentar
DVB-S er for digital SATELLITT tuner.

DVB-T er for digitale bakkenett.

Flere produsenter har hatt slike kort lenge allerede.  Det AOe reffererer til, er de digitale sendingene på bakkenettet her i norge som offisielt ikke er åpnet, men som alikevell er det (ihverfall i Oslo).

5539888[/snapback]

Har noen en oversikt over disse digitale kanalene som finnes i Oslo eller andre steder?

Lenke til kommentar
han kom hos oss... men han ga oss en inkasso isted. Han sa at alle folkeregistrerte adresser får lisens viss det en gang ble registrert en radio/tv/parabol så måtte man betale.

5540017[/snapback]

Hvis det en gang var registrert noe? Dette er jo 100% feil. Man betaler for de periodene man faktisk har TV. Periodene gaar fra januar til juni og fra juli til desember om jeg ikke tar feil. Gir man bort tv'en i desember, saa er man ikke pliktig til aa betale for neste periode som begynner i januar.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Er som sablabra sier, du trenger ikke og slippe de inn vis de kommer på døra, selv om de selv sier at de har rett til og komme inn, kjenner noen som har fått de på døra for var mistenkt for og ha Tv mottaker, noe de selv hevda de ikke hadde. så da kunne de ikke gjøre noe annet en og snu.

men en må være forsiktig for vis de finner bevis for at du mottar TV signaler så ligger du ikke så bra an... kraftige bøter

Lenke til kommentar

Kringkastingslisensen er noe herk... Den gjelder for alt utstyr som har mulighet til å ta inn tv-signaler. Tv'er, tv-kort, videospillere osv.. hjelper lite om man ikke bruker enheten til tv så lenge enheten har mulighet for det.

Men ikke nok med det... De er ENDA mer grådige! Man må ikke bare betale for å ha mottakerutstyr, man må også betale om man har TILGANG på det :cry:

En jeg kjenner må betale tv-lisens selv om han ikke har tv bare fordi han har tilgang på å se tv. Jeg skjønner ikke at det er mulig..

Det blir nesten som om jeg skal måtte betale tv-lisens bare fordi jeg kjenner noen som har tv.. (kan jo komme til å se på tv der!)

Lenke til kommentar

Har du så mange venner som kræsjer innom da? Be de ringe før de kommer, og ikke lukk opp hvis du ikke vet at det er kjent som kommer innom. Da går du stort sett bare glipp at jehovas vitner, nrk, namsmannen og andre pengeinsamlere

Husk å låse døra! Når du ikke lukker opp, kjenner de på døra. Og står den åpen, så går de inn (har jeg hørt)

S

Endret av steubar
Lenke til kommentar

En kamerat av meg fikk lisensmannen på døra som ville kreve inn avgift. Min kamerat sa at han ikke hadde tv, og ville gjerne vise denne tullingen at han ikke hadde. Lisensmannen så ingen tv og dermed fikk ikke han regning. Senere kjøpte han seg et tv kort og betaler ingen lisens....funka greit for ham det :w00t:

Lenke til kommentar
Kringkastingslisensen er noe herk... Den gjelder for alt utstyr som har mulighet til å ta inn tv-signaler. Tv'er, tv-kort, videospillere osv.. hjelper lite om man ikke bruker enheten til tv så lenge enheten har mulighet for det.

Men ikke nok med det... De er ENDA mer grådige! Man må ikke bare betale for å ha mottakerutstyr, man må også betale om man har TILGANG på det  :cry:

En jeg kjenner må betale tv-lisens selv om han ikke har tv bare fordi han har tilgang på å se tv. Jeg skjønner ikke at det er mulig..

Det blir nesten som om jeg skal måtte betale tv-lisens bare fordi jeg kjenner noen som har tv.. (kan jo komme til å se på tv der!)

5540156[/snapback]

Jeg har mer tro paa at han har blitt rundtlurt her. Kabel i veggen gir ikke man tilgang uten at man har tv, f.eks. Jeg skulle gjerne hoert om hva skals 'tilgang' han har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...