Gå til innhold

trenger jeg viftestyring?

Anbefalte innlegg

Halloen! Jeg skal kjøpe meg en ny pc og lurte på om jeg trenger meg en vifte styring ?

Jeg skal klokke littegrann men ikke mye...

Oppsettet:

AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort

Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort

NEC DVD-brenner ND-3550 bulk, intern

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM

Thermaltake Big Typhoon prosessorvifte - 1 vifte

Thermaltake Soprano Sølv -3 vifter

XFX GeFORCE 7800 GT eXtreme 256MB PCIe

Zalman VF700-CU VGA Kjøler - 1 vifte

tenkte at jeg skulle kjøpe denne styringen. Den har plass til 4 vifter... grafikkort viften, og kabinnet viftene... er dette egentlig nød vendig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller satset på et hovedkort med viftestyring. Ekstern viftestyring medfører mye kabelrot og ideelt er det temperaturen på hovedkort, CPU etc. som bør styre viftene. Dette vet jo hovedkortet best.

Lenke til kommentar

Jeg har vært veldig fornøyd med viftestyringen til Abit, uGuru, den stopper viftene mine når de ikke trengs, dvs så lite spenning at de stopper opp, og starter de når den føler for det.

Derfor er vel et vifteløst hk fra Abit ganske safe, og det er kurante oc muligheter, og om ikke det er nok så har man jo clockgen.

Lenke til kommentar

dfi har ikke viftestyring på alle viftene sine, kun tre porter, hvorav en går til cpu og en til chipset.

selv har jeg en gatewatch viftestyring som styrer cpu, gpu, hdd og kabinett vifte. synes egentlig det ble mindre rot i kabinettet da jeg fikk lagt vekk kablene en del (følger med lange 3 pin forlengere med viftestyringa mi)

mitt tips er dersom du er veldig usikker: sjekk først hvor mye de viftene du har bråker, så bestemmer du etterpå om du skal montere en viftestyring.

Lenke til kommentar

Hei. hvis du liker å eksprementere/kan å skjøte ledninger og kabler kan du lage viftestyring selv. Dette ble gjort hjemme hos meg med en PSU. Der laga stefaren min viftestyring. Tok ut vifta som stod i PSU`en og kobla på viftestyring. Det fungerer fint det. Dette laga han for å minske støyen fra pc`en.

Selv kjøpte jeg en PSU med viftestyring orginalt. Fungerer fint det å.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...