Jonkybonky Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Vi har hatt vanlig Telenor ADSL, på den stasjonære PC'en nå. (Ikke trådløst.) Nå har vi altså kjøpt en bærbar PC, og vil ha trådløst internett. Kan vi bare kjøpe en trådløs og plugge rett i? Eller hva må gjøres? Lenke til kommentar
Stinmaker Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Det holder å kjøpe en trådløs ruter, brukernavnet og passordet ditt fra telenor setter du i ruteren. Du må også sette modemet over til bridge modus for at det skal fungere helt fint. brukerveiledning for ditt modem finner du på nettsidene www.online.no under kundeservice. der står det godt forklart hvordan du setter modemet over til bridge modus. Lenke til kommentar
Jonkybonky Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 Men jeg skal ikke bruke trådløst internett på den stasjonære. OG hva er bridge modus? Må dette gjøres med den bærbare? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Hvis modemet du fikk fra Telenor er et modem+ruter, så: Kjøp en trådløs basestasjon/acesspunkt eller ruter. Koster som regel 5-600kr. Koble denne inn på kabelen der som PCen din står nå. Koble så en ny kabel fra denne og videre til stasjonær PC'en. Du trenger forsovidt ikke gjøre noe stort med bærbaren bortsett fra å koble opp på trådløstnettet. Jeg annbefaler dog at du aktiverer kryptering på ruteren, men denne prosedyren varierer fra trådløsruter til trådløsruter og jeg kan ikke gi deg steg-for-steg instruksjoner. Hvis modemet du har fra telenor er et rent modem: Følg instruksjonen over, men du kan ikke kjøpe et aksesspunkt/basestasjon. Du må i så tilfelle ha en "bredbåndsruter" (altså ruter med DHCP funksjon) for å kunne koble opp mer enn èn PC på nettkoblingen. Sansynligivs har du IKKE rent modem, men sjekk dette med telenor før du kjøper noe. Metoden stinmaker beskriver vil også fungere, men han snakker om å erstatte telenors utstyr med din egen ruter med trådløst. Jeg vil si dette nok er en god del vanskeligere å gjøre for en som ikke har litt peil på nettverk. Det eneste du tjener på å gjøre det på den måten er at du kan rydde vekk boksen fra telenor. -Stigma -Stigma Lenke til kommentar
Jonkybonky Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 Har en Speedtouch splitter. Er dette modem pluss router? Off.. kan ikke dette her jeg.. Men får kjøpe en router å prøve da! Takk! Lenke til kommentar
Konge Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Om du vet hvilket "modem" du har så er det mye opplysninger å finne på Telenor sine sider som forteller om boksen virkelig er Router eller er satt i Bridge . La meg spørre på en annen måte . Vet du om den pc`n som er koblet til modemet har ett eller annen "Telenorprogram" installert som brukes for å koble til nettet . Altså noe som må aktiveres for at internett blir tilgjengelig ? Om du har det så er modemet bridged og du må da sette inn opplysninger i den trådløse routeren du kjøper deg for at denne tar over oppgaven med autentiseringen for at du skal få nettforbindelse på de maskiner som skal bruke internett hos dere . Om du derimot ikke har noen slike programmer installert så har du en Router med DHCP server som deler ut IPadresser . Du kan fortsatt kjøpe samme router som i første eksempel . Og nei jeg vil ikke anbefale noe merke fremfor ett annet . Lenke til kommentar
Jonkybonky Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 Om du vet hvilket "modem" du har så er det mye opplysninger å finne på Telenor sine sider som forteller om boksen virkelig er Router eller er satt i Bridge . La meg spørre på en annen måte . Vet du om den pc`n som er koblet til modemet har ett eller annen "Telenorprogram" installert som brukes for å koble til nettet . Altså noe som må aktiveres for at internett blir tilgjengelig ? Om du har det så er modemet bridged og du må da sette inn opplysninger i den trådløse routeren du kjøper deg for at denne tar over oppgaven med autentiseringen for at du skal få nettforbindelse på de maskiner som skal bruke internett hos dere . Om du derimot ikke har noen slike programmer installert så har du en Router med DHCP server som deler ut IPadresser . Du kan fortsatt kjøpe samme router som i første eksempel . Og nei jeg vil ikke anbefale noe merke fremfor ett annet . 5541601[/snapback] Nei, jeg har ikke et program som må aktiviseres for at vi skal få nettfobindelse. Så da er ikke modemet bridged. Så da kan jeg altså bare kjøpe en router og koble rett i? Takk for enkel forklaring! Lenke til kommentar
Konge Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Ja du kan i "teorien" i praksis kjøpe hvilken som helst trådløs router å koble denne til den routeren som du har fra før men jeg tror nok uansett at du bør sette opp boksen fra Telenor i Bridge mode for å få det beste resultatet . Nå finnes det ett hav av merker men jeg anbefaler å søke litt på forummet for å se hvilken som mange ser ut til å være mest fornøyd med . Lenke til kommentar
Jonkybonky Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 Ja du kan i "teorien" i praksis kjøpe hvilken som helst trådløs router å koble denne til den routeren som du har fra før men jeg tror nok uansett at du bør sette opp boksen fra Telenor i Bridge mode for å få det beste resultatet . Nå finnes det ett hav av merker men jeg anbefaler å søke litt på forummet for å se hvilken som mange ser ut til å være mest fornøyd med . 5542121[/snapback] Ok, men hva er egentlig Bridge-modus? Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) "Ok, men hva er egentlig Bridge-modus?" Da virker boksen som et vanlig ADSL modem. Du kobler da en vanlig trådløsrouter etter den. Setter opp PPPoE (Telenor), [email protected] og passord. Til slutt så krypterer du det trådløse nettet. Da har du en plug and play løsning for framtiden. Endret 3. februar 2006 av la7dfa Lenke til kommentar
Jonkybonky Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Og hva betyr kryptere? Lenke til kommentar
Stinmaker Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Det betyr at du setter på en sikkerhet på dne trådløse rutren slik at kun de som har dette kan kobles til, på denne måten slipper du at ukjente snylter på din adsl linje. Lenke til kommentar
Jonkybonky Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 ok, men hvor finner jeg veiledning ti ldet da? Lenke til kommentar
Konge Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 All informasjon finnes i brukermanualen som følger med den trådløse routeren du kjøper deg . Og har du hørt om Google er det lov å bruke denne . Lenke til kommentar
Jonkybonky Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Takk for svar. Ja, jeg har søkt på Google allerede. Lenke til kommentar
Chief_Shorty Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Jeg har et liknende problem. Kom hjem fra skolen her om dagen og nettet hadde forsvunnet løpet av dagen, men var kommet tilbake ca klokken 15.00.. Gikk inn Firefox, å nettet funket.. WoW funket også.. Starta MSN så kom "Vi kunne ikke koble deg til MSN, vennligst prøv senere" så jeg klikka på "Feilsøk" å der var det..Utropstegn bakom Standard Gateway, Din gateway er trolig frakoblet.. FAEN tenkte jeg. Hjemme har vi Tele2 Speedtouch Modem, og vanlig Switch. Så stakk jeg til en kompis på LAN og rigget opp der.. Ingen MSN enda, samme problem. Tenkte at kanskje MSN var nede for et øyeblikk men da jeg så at alle andre kom seg på MSN glatt så skjønte æ at det va min datamaskin =/.. Han har Tele2 SPeedtouch modem og D-link 5 porters.. Samme problem, Gatewayen din er trolig frakoblet. Gikk på Asus' hjemmeside og oppdaterte nettverksdriverne, men funka fortsatt ikke.. Noen som har noen forslag hva jeg kan gjøre, utenom å formatere hele maskin. Er avgengig av MSN, og Web MSN er ikke et valg Takker på forhånd Edit. Så nå at den ble feilpostet, beklager. Men svar gjerne på spørsmålet Edit2. OK, Min feil alt sammen, fant problemet. Kunne ikke connecte for at datoen på maskin var satt til 2005 Beklager ennå en gang Endret 4. mars 2006 av Chief_Shorty Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Morsomt program som nekter deg internettaksess når datoen er feil Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Kjøp et accesspunkt. easy peasy. Lenke til kommentar
texaco Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 HVorfor i all verden vil folk at man skal bridge og sette opp brukernavn og passord på den trådløse routeren? 1.behold routeren du har fra telenor 2.koble ledningen fra telenors router til en LAN port på det trådløse AP/routeren (ikke WAN porten) 3.Slå av evt DHCP og NAT på trådløse AP/routeren 4.koble så maskiner via trådløs og kabler gjennom det trådløse ap/routeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå