Gå til innhold

EU: - Windows-kode ikke godt nok

Anbefalte innlegg

IGJEN det er derfor tjenestene burde være åpne for alle klientene som ønsker å bruke dem, det som gjør det vanskelig for f.eks de som vil bruke Yahoo IM! er at det er ingen andre som bruker dem... men hadde det vært slik kunne man brukt stort sett hvem man ville!

5564913[/snapback]

Det blir jo som å håpe på at Rema-1000 skal la Rimi flytte inn i lokalene sine, slik at vi skal få enklere tilgang til matvarene.

Poenget er: Ja, det hadde vært både vel og bra - men slik fungerer ikke verden. Og det gjelder jo ikke bare data...

5564935[/snapback]

Feil, de selger alt av de samme varene med forskjellig pris og service, slik er det ikke it data verdnen.

5564943[/snapback]

Gjør de vel ikke, de selger mange forskjellige varer, men langt fra bare de samme. Kan være stor forskjell i innhold fra en butikk til en annen, de er hovedsaklig like ja, men ikke helt.

og Lurifaksen har et godt poeng. Ingen som klager på at intel hovedkort ikke har støtte for amd cpu, når ms kjører msn serverne selv, og videreutvikler software'n selv, så kan ikke folk klage på at de må bruke den klienten for å ha tilgang til alt av tjenester som følger med msn.

Men er jo nok av folk som hater alt ms gjør, og støtter monopolet til apple, rare greier det, lurer på hvordan ting har vært om situasjonen var motsatt.

5564957[/snapback]

Noen butikker har større plass og har plass til flere forskjellige varer, men de fleste butikkene kan sikkert få tak i dem, de fleste butikker har billigvarer som er forbehold innen for forskjellige kjeder. Et eksempel på MS virksomhet ville vært Tine & Q-Melk saken. Men det blir vanskelig å komme med et reelt eksempel på butikk å programvare da som jeg sa i en tidligere post at det kan bli fortalt til begge siders fordel på samme sak, vi kommer aldri til å bli enige så la oss holde oss til det som er reelt!

EDIT: Og jeg trenger ikke å gå til den butikken for å jkøpe det brødet fordi alle andre gjør det, eller den butikken for den agurken passer bare til den salaten.

Har det vært noen her som har sagt noe godt om Apple?

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple komentaren var en offtopic "feil" fra min side :p

Jeg prøver ikke å si at ms er engler, de har mye dritt på gangen, men er bare lei av den evige hetsen av alt de lager, bare fordi det står ms på det. Og mener ikke veien eu prøver å gå er den rette. Og at de heller burde fokusere mer på å lage et skikkelig iso standar system o.l.

Lenke til kommentar

Noen butikker har større plass og har plass til flere forskjellige varer, men de fleste butikkene kan sikkert få tak i dem, de fleste butikker har billigvarer som er forbehold innen for forskjellige kjeder. Et eksempel på MS virksomhet ville vært Tine & Q-Melk saken. Men det blir vanskelig å komme med et reelt eksempel på butikk å programvare da som jeg sa i en tidligere post at det kan bli fortalt til begge siders fordel på samme sak, vi kommer aldri til å bli enige så la oss holde oss til det som er reelt!

Har det vært noen her som har sagt noe godt om Apple?

5564986[/snapback]

Jeg er enig, dette butikkeksemplet likner jo ikke i det hele tatt på programvareproblemet. Dette er en diskusjon om standarder, og butikkeksemplet har ingen god analogi.

AtW

Lenke til kommentar
Apple komentaren var en offtopic "feil" fra min side :p

Jeg prøver ikke å si at ms er engler, de har mye dritt på gangen, men er bare lei av den evige hetsen av alt de lager, bare fordi det står ms på det. Og mener ikke veien eu prøver å gå er den rette. Og at de heller burde fokusere mer på å lage et skikkelig iso standar system o.l.

5564997[/snapback]

Jeg hetser dem ikke for hva de lager eller til hvilket os de lager det til, for al del... de lager mange gode programmer... det er bare den måten de sperrer andre ute. MS lager derimot også mange programmer som ikke er det beste alternativet og blir fortsatt populært, mange har sikkert lyst til å bruke dem da det er mer enn nok for dem, men andre har sikkert også lyst til å bruke andre programmer og derfor bør formatene, protokollene, osv (som ikke er selve programmet) funke om hverandre.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
IGJEN det er derfor tjenestene burde være åpne for alle klientene som ønsker å bruke dem, det som gjør det vanskelig for f.eks de som vil bruke Yahoo IM! er at det er ingen andre som bruker dem... men hadde det vært slik kunne man brukt stort sett hvem man ville!

5564913[/snapback]

Det blir jo som å håpe på at Rema-1000 skal la Rimi flytte inn i lokalene sine, slik at vi skal få enklere tilgang til matvarene.

5564935[/snapback]

Tuxerator har allerede sagt at du tar feil og det er jeg helt enig i. Jeg vil bare illustrere dagens situasjon hvis den handlet om dagligvarebransjen: Da hadde f.eks rema monopol og copyright på Cola og ingen andre fikk lov til å selge noe tilsvarende. Så hadde f.eks Rimi copyright på Grandiosa, Kiwi har copyright på melk og Obs har kopyright på salg av brød. Så kan vi se for oss at Rema har 95% markedsandel (i mange fylker finnes ikke annet) Dvs. at du ikke får kjøpt en del varer og hele tiden må nøye deg med det Rema til en hver tid tilbyr. For du må jo innom Rema en gang i blandt uansett og da handler du heller kopi-pizza, må nøye deg med cola i frokostblandinga og kjeks i stedet for brødskiver.

Evt. hvis vi overfører situasjonen til mobilmarkedet så kan vi tenke oss at Telenor har 95% av markedet og sperrer for alle samtaler som går til andre nett. Dvs. at telenorbrukere kun kan ringe til tenenorbrukere. Hvis du skal ringe til andre må du kjøpe deg en ekstra telefon med en annen operatør. Folk flest gidder ikke dette og vil heller at de siste 5% også skal ta i bruk telenor. De siste 5% nekter fordi det blir for monopolistisk og er for urettferdig forretningsmetode. Disse protesterer og ønsker at myndighetene skal gjøre noe med det for å få bedre konkurranse i markedet. Det du sier er at "jammen det lønner seg jo for telenor å ha denne sperren så da bør de også få ha den". Du kan jo tenke litt på hva telenor ville gjort med prisene over f.eks 10 år hvis de hadde null konkurranse. De hadde vel ansatt 20.000 konsulenter for å passe på monopolet sitt og latt mobilbrukerene betale for disse, + landets feteste arbeidslokaler til dem + at alle får multimillion-fallskjermer om de skulle bryte noen lover eller regler i jobben sin sånn at de blir sagt opp. Mobilregningene hadde vel jevnt steget med 50% per år og telenor hadde hele tiden sagt at det skyldes økte utgifter så dette må man bare regne med.

Lenke til kommentar
Noe jeg heller synes EU skulle satse på er å fjerne disse DRM tingene. Slik at det blir en felles standard, og ikke egne for forskjellige firmaer. Slik som Apple AAC, og Microsoft WMA...

5565819[/snapback]

Poenget med DRM er jo at det skal være mest mulig jævlig for forbrukeren og at det skal låse deg til en tjeneste fra et firma ....

Lenke til kommentar
Tenker vi egentlig bør være rimelig glade for at det er et dominerende operativsystem.

Tenk hvor kjekt det var hvis

- 25% av vennene brukte MSN, 25% brukte Yahoo, 25% Google chat, 25% ICQ ---> Du må være logget på 4 forskjellige nettverk

- Du måtte ha 4 forskjellige skriveprogrammer for å kunne lese/redigere "de mest brukte" dokument-formatene

- osv..

Du har som utgangspunkt at fragmentering og kaos er det eneste alternativet. Jeg er fullstendig uenig. Hvis det ikke hadde vært monopol så hadde nøyaktig det samme skjedd som i andre industrier: Ting hadde blitt standardisert, og man hadde konkurrert på andre ting i stedet.

Når en Microsoft-talsperson klarer å spørre "how can we differentiate ourselves if we have to follow standards?", så sier det litt om hvordan holdningene der egentlig er. Noen burde fortelle Microsoft at man kan følge grunnleggende standarder og heller konkurrere på features, stabilitet, osv.

Selvfølgelig hadde det optimale vært offisielle/uavhengige standarder som alle operativsystemene kunne integrere, men hvem skal lage disse standardene, og hvorfor skal alle OS-utviklerene gå med på å bruke det formatet hvis de mener de kan lage et bedre selv?

Ja, hvorfor skal biler tilpasses veiene istedenfor å tilpasse veiene alle mulige slags biler? Hvorfor bruker vi runde hjul og ikke firkantede hjul?

Lenke til kommentar
Evt. hvis vi overfører situasjonen til mobilmarkedet så kan vi tenke oss at Telenor har 95% av markedet og sperrer for alle samtaler som går til andre nett. Dvs. at telenorbrukere kun kan ringe til tenenorbrukere. Hvis du skal ringe til andre må du kjøpe deg en ekstra telefon med en annen operatør. Folk flest gidder ikke dette og vil heller at de siste 5% også skal ta i bruk telenor. De siste 5% nekter fordi det blir for monopolistisk og er for urettferdig forretningsmetode.

5565323[/snapback]

Endelig et reelt eksempel i en annen sammenheng :D

Når det gjelder de 5 % så er det akkurat samme grunn til at jeg støtter Jabber i dette tilfellet.

Virker mer på meg at personer som er i mot dette enten er så vant til å ha det slik som det er i dag at de ikke kan forestille seg hvordan det kunne ha vært, forstår hva mange Linux/BSD/Solaris brukere å få frem (vet ikke hvor mange ganger jeg har fortalt at ting har blitt tolket feil i denne tråden), eller så er det sikkert mange som støtter MS sitt monopol og ønsker å ha en monopolist for å skape kontroll i et marked for å ha mer kontroll.

Lenke til kommentar
Evt. hvis vi overfører situasjonen til mobilmarkedet så kan vi tenke oss at Telenor har 95% av markedet og sperrer for alle samtaler som går til andre nett. Dvs. at telenorbrukere kun kan ringe til tenenorbrukere. Hvis du skal ringe til andre må du kjøpe deg en ekstra telefon med en annen operatør. Folk flest gidder ikke dette og vil heller at de siste 5% også skal ta i bruk telenor. De siste 5% nekter fordi det blir for monopolistisk og er for urettferdig forretningsmetode.

5565323[/snapback]

Endelig et reelt eksempel i en annen sammenheng :D

Når det gjelder de 5 % så er det akkurat samme grunn til at jeg støtter Jabber i dette tilfellet.

Virker mer på meg at personer som er i mot dette enten er så vant til å ha det slik som det er i dag at de ikke kan forestille seg hvordan det kunne ha vært, forstår hva mange Linux/BSD/Solaris brukere å få frem (vet ikke hvor mange ganger jeg har fortalt at ting har blitt tolket feil i denne tråden), eller så er det sikkert mange som støtter MS sitt monopol og ønsker å ha en monopolist for å skape kontroll i et marked for å ha mer kontroll.

5569084[/snapback]

Dette blir feil. Kan jo ikke sammenligne med en betalings tjeneste. Om du skal se på mobil markedet, må du se til sverige og 3 eller hva de heter. Der du kan ringe gratis til alle andre som også har 3. Men det koster å ringe til de utenfor 3 sitt nett.

Håper EU ser lyset snart, men tvilsomt, med tanke på alt av andre lover og styr de innfører om dagen.

Iso standarer og fjerning av drm burde tvinges frem.

Lenke til kommentar

Bare skumlest litt, men kan ikke se noen som ønsker MSN til Linux her. aMSN er en helt grei klient til MSN, men takler også bare den protokollen... skal vistnok også funke med webcam.

Men det er et bra tips for dem som ønsker at MSN skal se så likt som mulig ut på Linux som MSN ser ut på Windows.

Lenke til kommentar
Bare skumlest litt, men kan ikke se noen som ønsker MSN til Linux her. aMSN er en helt grei klient til MSN, men takler også bare den protokollen... skal vistnok også funke med webcam.

Men det er et bra tips for dem som ønsker at MSN skal se så likt som mulig ut på Linux som MSN ser ut på Windows.

5585129[/snapback]

Det stemmer. Ingen som ønsker programmet MS-MSN, men muligheten til å BRUKE MSN-nettverket på samme måte som MS-MSN.

Lenke til kommentar

5585129[/snapback]

Det stemmer. Ingen som ønsker programmet MS-MSN, men muligheten til å BRUKE MSN-nettverket på samme måte som MS-MSN.

5585328[/snapback]

amsn

Bare en liten link til alle de som whiner så evig om msn.

5584937[/snapback]

Lenke til kommentar

5585129[/snapback]

5585328[/snapback]

amsn

5584937[/snapback]

5585360[/snapback]

amsn har ikke fri tilgang på MSN-nettverket på lik linje som MS-MSN. amsn med flere har gjennom en årrekke sniffet til seg nok informasjon til å kunne snike seg inn bakveien og bruke MSN-nettverket.

Ønsket er at MSN-protokollen blir åpen.

Lenke til kommentar

5585129[/snapback]

5585328[/snapback]

amsn

5584937[/snapback]

5585360[/snapback]

amsn har ikke fri tilgang på MSN-nettverket på lik linje som MS-MSN. amsn med flere har gjennom en årrekke sniffet til seg nok informasjon til å kunne snike seg inn bakveien og bruke MSN-nettverket.

Ønsket er at MSN-protokollen blir åpen.

5585418[/snapback]

Og om ikke åpen, iallefall tilgjenlgelig på tvers av alle protokoller som ønsker å benytte seg av den.

Lenke til kommentar

Det at Halo 2 kun kommer til å funke på Vista er også litt kritikkverdig, det er selvfølgelig bra at det er en egen version som kommer på Vista som sikkert passer programvaren bedre, men hvor vanskelig ville det vært å lege/gjøre spillet kompatibelt med XP. Dette er jo også ganske vanlig når vi ser tilbake på Windows historien, men med et så stort spill og så raskt etter utgivelsen av Vista er det vel ikke mange celler som trenger å arbeide i hode for å skjønne tankegangen til MS.

Vet ikke stort om hvordan Apple holder på, men misliker iTunes sterkt. Men Apple lar iallefall iChat brukere kople seg opp mot Jabber servere (dvs google også) etter det jeg har lest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...