Cortinarius rubellus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Det er en forbanna fantasi å tro alt blir så bedre av legalisering, har du vært på kjøret du, har du blitt mishandlet av rusa foreldre osv. Narkotikalovgivningen er så som så. Men jeg svarte på legalisering. Og de som er narkomane fra før blir jo bare hoppende glade og hvis du tror at man får ned dødsfall med legalisering av heroin foreks. er en drøm. Da må du dra inn metadon eller subutex behandling for å få ned det + at side-misbruk er også en vansklig sak når det gjelder behandling. Endret 2. februar 2006 av Fluesopp Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Det er så mange som deg PelsJacob som mener det der og dere for jo bare mene det, men det er tull og en fantasi.Jeg har kjent selv hva avhengihet er på kroppen og vokst opp med det.5542054[/snapback] Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Rusmisbrukere vil finnes enten narkotika er lovlig eller ikke; spørsmålet er hvordan man minimaliserer de negative sosiale følgene av problemet. Hvorvidt du eller dine foresatte har vært rusmisbrukere eller ikke, er fullstendig irrelevant i en debatt om hvorledes man best legger til rette for dette. Dessuten: Dine problemer med narkotika har oppstått til tross for at narkotika er -- og har vært -- forbudt. Fungerer forbudet særlig godt når det finnes 10.000 tyngre heroinmisbrukere i Norge? Det eneste botemiddelet mot rusmisbruk, er at folk lærer å ta ansvar for sine egne liv. Det kommer de aldri til å gjøre dersom staten opptrer som barnepike. Med frihet følger ansvar -- og med ufrihet følger ansvarsløshet. At «alt skal bli så mye bedre» om man bare legaliserer narkotika, er for øvrig en stråmann. Jeg har tvert imot skrevet eksplisitt at en legalisering ikke vil løse narkotikaproblemet. Endret 2. februar 2006 av PelsJakob Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Det er merkelig hvor liten tro folk har på sine medmennesker. Men som jeg har skrevet tidligere i andre debatter: Troen på at statlig overstyring er nødvendig, bunner i manglende tro på mennesket. La meg spørre deg, Dotten: Hadde du brukt tyngre narkotiske stoffer om det var tillatt? Eller for å si det på en annen måte: Er det at det er forbudt det eneste negative med å bruke tyngre narkotiske stoffer? Akkurat som de aller fleste har et rasjonelt forhold til alkohol, har de fleste et like rasjonelt forhold til narkotika. Det vil ikke endre seg av at forbudet oppheves. Ta for deg heroinens historie, eller røykens historie. Det handler ikke om tro, det handler om faktiske forhold, hva historien har vist oss. Det er åpenbart for min egen del at en legalisering vil øke antallet narkotikabrukere. Det er for ordens skyld ikke en liten andel som ikke har et rasjonelt forhold til alkohol. Om du tror dette har med min tro om mine medmennesker så bommer du. For det andre vil en legalisering gjøre forholdene langt bedre for misbrukere. I et legalt marked vil brukeren vite nøyaktig hvor utblandet stoffet er, hva det består av, kvaliteten på det, etc. Ufrivillige overdosedødsfall vil således reduseres kraftig i omfang. I et legalt marked kan man reklamere for narkotika, gi feilinformasjon, manipulere (slik som tobakksindustrien) og myndighetene mister mulighet til å gripe inn i mange tilfeller. Det er fult mulig å bedre forholdene for rusmisbrukere selv ved et forbud. For det tredje vil en legalisering frigjøre enorme offentlige midler som i dag går til straffeforfølging og fengsling av mennesker som ikke skader noen andre enn seg selv. Unnskyld meg, de fleste som kommer i fengsel som er narkomane gjør dette fordi de begår andre lovbrudd for å finansiere sin avhengighet, eller begår lovbrudd i ruset tilstand (bl.a. vold), ikke fordi man blir tatt for smugling. Økt forbruk vil gi flere som må finne inntekskilder. En narkoman mister stort sett altid jobben og tyr da til kriminelle midler for å finansiere sitt misbruk. Lavere priser som følge av en legalisering vil medføre at narkomane i mindre grad trenger å finansiere misbruket sitt ved hjelp av tyveri. De frigjorte midlene kan istedenfor brukes til å slå ned på reell kriminalitet (derunder barnemishandling, som Dotten nevner som et mulig problem som følge av økt narkotikabruk). Som nevnt er jeg veldig uenig i at det vil frigi midler. Det vil føre til mer vold, mer tyveri, mer svindel, mer hærverk, økt press på helsevesenet og flere arbeidsledige. Jeg er helt enig i at legalisering av narkotika ikke vil løse narkotikaproblemet. Det vil imidlertid minimalisere problemet gitt de ideer som råder i samfunnet. Forbudslinjen fungerte ikke med alkohol (ref. eksempelvis Woodrow Wilsons forbud mot alkohol i De forente stater, som førte til en oppblomstring i mafiavirksomhet), og det fungerer heller ikke med narkotika. Rusmisbruk er et stort nok problem, om man ikke skal måtte hanskes med problemene som oppstår i kjølvannet av forbudet òg. Forbudet gjør kun vondt verre. Det er en gavepakke til organisert kriminalitet, øker risikoen for misbrukere og tvinger i utgangspunktet lovlydige mennesker inn i kriminelle miljøer (noe som igjen øker faren for at de også utfører reelt kriminelle handlinger). 5541927[/snapback] Jeg vil be deg se på historien fra når heroin var lovlig til det ble ulovlig. Heroin ble markedsført som morfinens avløser. Så kan du se på røyk idag, hvor det er narkotisk stoff som gjør en avhengig. Selv med de enorme negative effektene røyk har, hvorfor er det da så mange som begynner, hvert eneste år? nesten utelukkende ungdom? Økt tilgang og legalisering av narkotika vil medføre at flere unge benytter seg av dette. Man har fjernet mafia, men fått langt større og flere problemer. Enkelt og greit så er ungdom av natur rebelske, de er umodne og de foretar gale valg. Dette pga manglende erfaring i livet. Ikke fordi man er stokk dum, men fordi man mangler grunnleggende kunnskap og erfaring. Om man legitimerer narkotika vil flere begå tabben å prøve det ut. Det trengs kun et forsøk for at man mister kontrollen over egen kropp og sinn og blir slave av et narkotisk stoff. Jeg er fullstendig enig med deg i at legalisering vil fjerne kriminelle elementer. Men konsekvensene er uansett at de enten blir erstattet av andre eller forsterker andre kriminelle elementer. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) det eneste som forsvinner er kanskje kriminalitet, men så har vi dopet da, som gjør at man vil gjøre kriminelle ting selv om man har 20kg heroin eller piller. Men som sagt jeg er enig i mye av det som blir sagt her, men å legalisere tunge stoffer er en tøff jobb. Endret 2. februar 2006 av Fluesopp Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Legalisering av narkotika må skje i samvær med full objektiv informasjon av hva stoffene faktisk er. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Legalisering av narkotika må skje i samvær med full objektiv informasjon av hva stoffene faktisk er. 5542744[/snapback] Og vil dette forhindre at flere tar stoffet ibruk idag? Det er veldig få andel av nordmenn som er narkomane, 10.000 er vel nevnt her. Selv idag med veldig subjektiv innformasjon som klart viser konsekvensene av røyking, til og med forvrenging til at bildet ser enda værre ut enn det er, så er det veldig mange som fortsatt velger å begynne å røyke. Nesten utelukkende ungdom. Med legalisering av narkotika vil myndighetene miste mange virkemidler overfor narkomane. Slik jeg ser det vil det bli en økning om man øker tilgjengeligheten og sier at det er greit for myndighetene om noen velger å ruse seg. Og kostnadene, både i ødelagte liv, dødsfall, sykdom, kriminalitet og arbeidsledighet vil overskygge enhver "fortjeneste" i form av at man får fjernet smugling. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Legalisering av narkotika må skje i samvær med full objektiv informasjon av hva stoffene faktisk er. 5542744[/snapback] Og vil dette forhindre at flere tar stoffet ibruk idag? Det er veldig få andel av nordmenn som er narkomane, 10.000 er vel nevnt her. Selv idag med veldig subjektiv innformasjon som klart viser konsekvensene av røyking, til og med forvrenging til at bildet ser enda værre ut enn det er, så er det veldig mange som fortsatt velger å begynne å røyke. Nesten utelukkende ungdom. Nå sa jeg vel aldri at verken flere eller mindre ville bruke stoff hvis det blir legalisert. Det jeg tror er at en objektiv framstilling av hva f.eks. bruken av heroin medfører vil bli tatt mye mer alvorlig enn hva dagens "overdrevne propaganda" framstiller. Egentlig syns det er feil å sammenligne tyngre narkotiske stoffer med røyk. Statisktisk sett kan de være veldig like, men som regel må vi forholde oss til virkeligheten. Det er mye værre å være avhengig av heroin, nettopp på grunn av rusen. Både psykisk og fysisk. Med legalisering av narkotika vil myndighetene miste mange virkemidler overfor narkomane. Slik jeg ser det vil det bli en økning om man øker tilgjengeligheten og sier at det er greit for myndighetene om noen velger å ruse seg. Og kostnadene, både i ødelagte liv, dødsfall, sykdom, kriminalitet og arbeidsledighet vil overskygge enhver "fortjeneste" i form av at man får fjernet smugling. 5543502[/snapback] Selv om det ikke hadde blitt ulovelig å ruse seg, sier dette ingenting om de sosiale konsekvensene det har å ruse seg på denne måten. Det å bli akseptert sosialt i samfunnet er viktigere enn å holde seg på rett side av loven hele tiden. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Egentlig syns det er feil å sammenligne tyngre narkotiske stoffer med røyk. Statisktisk sett kan de være veldig like, men som regel må vi forholde oss til virkeligheten. Det er mye værre å være avhengig av heroin, nettopp på grunn av rusen. Både psykisk og fysisk. Det er ikke feil. En som røyker er avhengig av et narkotisk stoff. For ordens skyld et narkotisk stoff som er mer avhengighetsdannende enn heroin Man røyker av nøyaktig samme grunn som en heroinavhengig tar heroin. Kroppen er avhengig av et narkotisk stoff og reagerer om den ikke får jevnlig tilførsel. Skadene, både fysisk og psykisk er betydelige både for heroin og røyk. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 ...stakker hund... Helt greit å drepe mygg, hval kyr, drepe dødsdømte eller ka for noe, men når det kommer til stakkars søte små valper ja da forandrer alt seg. HYKLERI! og forresten, ja til legalisering av hasj Lenke til kommentar
2ern Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Hva er tull og fantasi? At dagens narkotikalovgivning påfører samfunnet store skader, og at en libralisering av denne vil føre til bedring? 5542069[/snapback] Norge vil også bli et fristed for narkomane fra alle verdens kriker og kroker, med alle ulempene det vil medføre... Vold, overdoser, truende narkomane som er til sjenanse for vanlige borgere for å nevne noen. Dessuten, kan ikke tenke meg at resten av verdens land kommer til å sette pris på dette. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 T.F.T: har du brukt dop, prøvd eller noe sånt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå