Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

høyt turtall ved tomgang

larsemal

Anbefalte innlegg

Har en Mazda 323 fra 85 som får veldig høyt turtall på tomgang. Har hørt at det kan være automatchoken som setter inn, men saken er at det slutter ikke når jeg har kjørt en stund heller. Virker som det blir bare verre. Setter pris på forslag til hva det kan være eller eventuelle forslag til hva jeg kan gjøre. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes ut som det samme jeg sleit med etter motorskifte..

Om autochoken henger igjen kan du åpne panseret og lokalisere forgasseren, på den finner duen boks med en vannslange inn, og en ut, det er autochoken..

Dunk på den med baksiden av en skrutrekker eller noe når motoren har fått fin temp. så skal den gi seg ;)

Spørs om den henger seg på igjen da, men jeg gjorde det en del ganger på min, den blei bedre, men ikke bra..

Kan også være slangen fra vacumboksen som har sprekt..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er det endelig ordnet. Når hele systemet sluknet, fikk jeg beskjed av en bensinstasjonmekaniker om å bytte dynamo. Det var ingen lading når motoren gikk. Fikk også beskjed om at dynamoproblemet kunne være årsaken til det høye turtallet. Skuffelsen var derfor stor når den nye dynamoen ikke gjorde saken noe bedre. Nå tok jeg bilen med til merkeforhandleren. Der fant de raskt ut at der var en ledning mellom forgasseren og automatchoken som var røket. Denne ble ordnet og bilen holder lavt turtall. Det som ergrer litt er at dynamoskiftet kanskje kunne hvert unngått om jeg hadde gått til merkeforhandleren med en gang. I følge de kunne denne avrevne ledningen være årsaken til at batteriet ikke ble ladet. Men dette kan ikke sies med sikkerhet. Moralen får være at en kanskje skal dra til merkeforhandleren med en gang. De er dyrere, men, i mitt tilfelle iallefall, litt dyktigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...