Gå til innhold

Hva bør jeg betale for brukt DSC-F828 ?

Anbefalte innlegg

Ser diverse annonser med brukte Sony Cybershot DSC-F828.

Jeg vet dette er ett relativt bra kamera ut fra det jeg har lest, og ser nå at nyprisen er rundt 8 tusen.

Så jeg spør da hva jeg bør by for ett brukt kamera, uten minnebrikke.

På forhånd takk for respons.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så mye.

I utgangspunktet bør brukt kamerautstyr koste ca. 60 % av nypris for utstyr som er på markedet fortsatt. Dette kameraet er i tillegg gått ut, og ble introdusert for snart 3 år siden, noe som kan bety at eksemplaret er utenfor garanti. Du har ingen garanti for at det ikke har gått 200 000 eksponeringer og at det går på tverke i morgen, og da har du ikke noe kamera i det hele tatt. Alle disse faktorene bør reflekteres i prisen etter min mening.

En relevant sammenlikning er Canon 10D, som kosta 12-14 000 i 2003. Disse går for 3-4000 kroner brukt nå. I lys av dette, kanskje 2500 kroner er en grei pris. Det spørs imidlertid om du klarer å finne noen som er villige til å bli av med slikt utstyr for en slik penge.

Lenke til kommentar

Takker for tipset, får jeg det til 2500,- slår jeg til tvert.. men har ikke tro for at det går så billig.

Selger har anslått 6 tusen, men det er ikke i nærheten av aktuelt for dette kameraet uten minnebrikke eller annet ekstrautstyr.

Ser det selges for ca 8 tusen nå for tiden, nytt, ut fra prisguiden.

Lenke til kommentar

Du får i så fall et meget bra kamera til kr 2500,-, hvis du får det til den prisen?

Kjøper har 5 års reklamasjonsrett på feil og mangler etter Forbrukerkjøpsloven, men det kan være lurt å gjøre en avtale med selger om at han ordner opp i eventuelle problemer fordi ny eier kan få problemer med leverandøren.

Hvis kamera er kjøpt i utlandet så ikke kjøp det, uansett pris.

Lenke til kommentar

Det finnes mye optimister i bruktmarkedene som mener at de skal kunne få tilbake 80-90 % av investeringene sine. Imidlertid endrer markedet for kompakter og digitalapparater seg svært raskt, og selv om F828 var et bra apparat er det kommet mye som MINST matcher den kvaliteten og som nytt koster betraktelig mindre enn det denne selgeren skal ha for det (Fujifilm S9500, Lumix DMC-FZ30), periodevis har man jo kunnet få betydelig billigere 4/3-dSLR.

Om man klarer å overtale noen til å gi opp utstyret sitt til en fornuftig pris er heller tvilsomt. Disse optimistene har som regel blind tro på at de skal bli kvitt utstyret til den prisen de dikterer.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, glemte å sjekke prishistorikken for det kameraet.

Tror nok ikke at jeg kommer til å by noe særlig mer enn 3 tusen for det kameraet, men det er nok rett som enkelte sier her at enkelte ting blir overpriset som f**n.

Bruker selv stort sett å ta 50% av nypris på det jeg selger, såfremt det ikke er veldig nytt, eller gammelt.

(man må selvfølgelig bruke skjønn)

EDIT : vil ikke spamme, så jeg legger til mer info her :

Ser det er noen andre og som skal selge tilsvarende kamera, men med mye mer utstyr til noenlunde samme pris som vedkommende jeg har vært i kontakt med.

http://bruktmarked.akam.no/annonse.php?a=42732

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Disse optimistene har som regel blind tro på at de skal bli kvitt utstyret til den prisen de dikterer.

5539308[/snapback]

Som Hitler trodde at krigen skulle snu mens den røde arme marsjerte inn i Berlin. Har prøvd og elsker det kameraet, men ville ikke betalt en krone over 3000, uansett om det var det siste som rullet ut av samlebåndet.

Lenke til kommentar
Som Hitler trodde at krigen skulle snu mens den røde arme marsjerte inn i Berlin. Har prøvd og elsker det kameraet, men ville ikke betalt en krone over 3000, uansett om det var det siste som rullet ut av samlebåndet.

5543390[/snapback]

Er det en spesiell grunn til at du ikke ville betalt mer for det kameraet ?

Er dette en "regel" du generelt bare følger, eller gjelder det kun dette kameraet ?

Har jo selvfølgelig lyst på ett dslr kamera, men jeg blir helt oppgitt over hva folk tror de kan få for det brukt... :mad:

Tar og gjerne imot tips til plasser der man kan finne kamera brukt til en pris som er levelig....

Lenke til kommentar

Kan komme med en liten oppdatering her, har vært i kontakt med selgeren, men det ser ut til at han / hun ikke går med på 3000,- for kameraet, så da blir det vel å fortsette å lete etter kamera.

Dere skal ha all takk for kjapp respons, husk å send meg en pm om dere har noen andre gode tips :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...