g@bb@ Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Utallige kriger er startet på grunn av religionskonflikter. Men ville verden vært et bedre sted å leve uten religion? Tenk på hvor mange mennesker som har død, eller blitt drept pga religion. Hvor hadde verden vært uten religion? Endret 2. februar 2006 av g@bb@ Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Både ja og nei. Uten religion så hadde alt som heter terror og krig mest sansynlig vert borte fordi alle folk så og si var like. Hadde vi ikke hatt noen religion i det hele tatt så ville kansje verden ha vert en plass der det var flertall av de lovlose. Det ville ha vært mye dreping osv fordi det var ingen som hadde hintet verden om at det ikke var lov. Er ikke noe spesiellt knyttet til noen som helst religion, men er fortsatt glad de finnes.. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Både ja og nei.Uten religion så hadde alt som heter terror og krig mest sansynlig vert borte fordi alle folk så og si var like. 5538511[/snapback] Slutt på terror og krig? Jeg tror nok vi hadde sett en reduksjon, men det ville ikke blitt slutt på krig, rett og slett fordi det er så mange andre grunner til å gå til krig. Ressurser er en viktig del, en annen er nasjonsfølelse. Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 jeg tror heller ikke det hadde vært mindre lovløse, siden lover ikke er bundet/har sammenheng med religion. Mulig jeg tar feil, men jeg trodde ikke det ihvertfall. Jeg tror alikevel ikke at det ikke hadde fantes religion, siden mennesker stadig søker til en høyre makt. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 relgion var nødvendig for 4000 år siden, men etter at man fikk "law's of man" har relgion blitt overflødig og skadlig... Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Laws of Man stammer direkte fra religion etter min mening. Det er således et interessant spørsmål om vi hadde hatt etikk, om vi aldri hadde hatt religion. Ser man på alle overgrepene som foregår i religionenes navn i dag, kunne man jo ønsket alle religioner til Hel og tilbake igjen. På den andre sida så heller jeg personlig mest til at det er menneskene som er gærne og ikke religionene. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 du har i teorien 2 type lover. de laget av gud/guder 10 bud osv... så har du de som menneskene har laget. dette er jo bare i teorien siden det ikke finnes guder, og alle lovene er egentlig laget av mennseker, men hvis man pakker inn en lov, og sier den er fra gud, og truer med evig pining hvis man bryter dem, blir loven mer effektiv... Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Jeg mener at dette blir helt hypotetisk spørsmål, men ikke derfor artig å diskutere, men fortsatt helt urealistisk. Er enig at religion er overflødig for NOEN, men for den gemene hop er den nødvendig. Vi har da alle trang til å ruse oss på en måte. Enten det er med røyk, alkohol eller TV. Og religion er også en rus (marx: "Religion er som opium for folket) og er nødvendighet for mange. Men jeg tror ikke det er hovedgrunnen til at religion er nødvendig for mange. Siden vi søker svar på så utrolig mange spørsmål, er det kjekt å ha noen som kan si oss svaret (jeg sier ikke at det gjelder alle, men her snakker jeg om massen). Har du allerede svarene skrevet ned i en bok (Koranen eller Bibelen) er det jo ganske lett å tro (med tro, mener jeg virkelig tro) på det som står der (kom igjen, det er jo over en milliard som tror på det, så da må det jo være noe i det). For mange vil dette være en lettelse å slippe å tenke dette hele tiden, noe som jeg synes er helt ok. Men noen velger ikke å ta sannheter for gitt. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Sovjet klarte jo å utslette mennesker fint uten religion. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Det var desverre prisen vi måtte betale for nederlaget til tyskerne. Hvem vet hva som ville skjedd hvis ikke russerne hadde gjort slik de gjorde. Klart de var brutale, ja faktisk grusomme. NKVD var hensynsløse i sin slakting av sine egne (dessertørene). Anbefaler alle å lese Stalingrad av Beavor. En grusom, men fantastisk bok! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Religion er bare et av mange påskudd som brukes av krigshissere og voldsaper for å piske opp stemningen og drive voldshandlinger. Jeg tror det er bullshit at alle muslimer føler seg så støtt av de famøse tegningene at de føler noe behov for å boikotte og brenne flagg, på samme måte som jeg tror det er tullball at den jevne europeer følte noe spesielt behov for å dra på korstog en gang i tiden. Det er sterke enkeltpersoner og grupperinger som drar igang bråket, og så blir folk flest mer eller mindre tvunget med. Regner med de fleste har sett "The Wave" (Bølgen) som en del av undervisningen på skolen, den viser fint hvordan vanlige folk blir ledet inn i helt irrasjonelle handlingsmønstre av en sterk leder. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Er enig at sterke ledere har større sjanse til å få meg seg folkemenger enn en svak leder. Uansett hvem denne lederen er, om han er kristen ateist eller muslim. Men det du sier at religionen bare er påskudd for krig og elendighet, mener jeg noe annet om. Tror det er viktig å skille mellom den kristendommen vi har i dag og den kristendommen som var, under f.eks korstogene. Og det er også viktig å skille mellom var "kristendom" om og den muslimske religionen. 1. For å si det kort og greit. Den kristendommen vi har i dag kalles en sekulær kristendom, dvs at den kommer i andre rekke i livet vårt. Den kristedommen som var under korstogene gikk mye dypere og de kristne var mye mer kristne. Nordmenn har alltid vært sine egne herrer og har aldri villet legge seg under noe særlig. Det ser vi også i dag, det er da veldig få av vi nordmenn som er kristne! Helt ok for meg. Andre land i europa er mye mer kristne enn det vi er. 2. Vår "kristendom" er mye lettere å forstå og er så forskjellig fra den muslimske at det trengs litt oppklaring. Det må man forstå (noe som er utrolig vanskelig) er at reliognen til de aller fleste muslimer står sentralt i livet deres. Den er deres lover og regler osv. Vår kristendom står ikke sentralt for fem flate øre. De fleste driter i den og er fornøyde med det. Når man forstår dette, blir argumentet til klilleng litt svakere. Med dette blir det lettere å forstå noen muslimers (de moderat-ekstreme) reaksjoner på Muhammed-bildene. Og argumentet om at vi ikke hadde blitt så gretne hvis noen hadde harselert med Gud eller Jesus (samma person vel ) faller til jorden, da vi nordmenn og danskene ikke har det samme forholdet til religion som veldig mange muslimer har. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Men det du sier at religionen bare er påskudd for krig og elendighet, mener jeg noe annet om. 5539472[/snapback] Det har jeg aldri sagt, les setningen en gang til du. Edit: Hvis man fremdeles ikke forstår: Religion brukes som påskudd av krigshissere, det betyr ikke at religion er funnet på kun for dette formålet. Endret 2. februar 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Superior Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Det ville ha vært mye dreping osv fordi det var ingen som hadde hintet verden om at det ikke var lov. Hva med vanlig sunn fornuft, etikk og moral? For ikke å snakke om lover? Vi trenger ikke og har aldri trengt noen religion til å fortelle oss det. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 1. For å si det kort og greit. Den kristendommen vi har i dag kalles en sekulær kristendom, dvs at den kommer i andre rekke i livet vårt. Den kristedommen som var under korstogene gikk mye dypere og de kristne var mye mer kristne. Nordmenn har alltid vært sine egne herrer og har aldri villet legge seg under noe særlig. Det ser vi også i dag, det er da veldig få av vi nordmenn som er kristne! Helt ok for meg. Andre land i europa er mye mer kristne enn det vi er. Før kristendommen temmet oss var vi da ganske eventyrlystne av oss. Stikkord: Vikingtida. Vi raidet da også sarasenere og "blåmenn" lenge før kvitekrist kom hoppende. Korstogene ligger ikke lenge etter dette i tid, så i den grad noen nordmenn deltok i korstogene, var det nok ikke skyldfølelse og anger, men heller krigs- og eventyr-lyst. En gang var vi krigere... Forøvrig var andre nasjoner mer aktive enn Norge og disse var noen riktige krigshissere til hverdags også. Jeg har også lest bøkene om Arn (en riktig god trilogi), men tviler på om denne er representativ og i hvert fall ikke for Norges del. Du har et poeng med resten du skriver Norske korsfarere Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Hadde det ikke vært noen religion, hadde det heller ikke vært noen Gud og universet hadde heller ikke eksistert. Altså hadde ikke Gud og Jesus eksistert hadde vi heller ikke diskutert her om verden var et bedre sted uten religion, da vi ikke hadde eksistert. Jeg er personlig kristen Lenke til kommentar
Superior Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Hadde det ikke vært noen religion, hadde det heller ikke vært noen Gud og universet hadde heller ikke eksistert. Altså hadde ikke Gud og Jesus eksistert hadde vi heller ikke diskutert her om verden var et bedre sted uten religion, da vi ikke hadde eksistert. Jeg er personlig kristen 5539872[/snapback] Det er jo bare tull. Hva om Gud fantes, men ikke kunnskapen om han, eller noen religioner? Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 1. For å si det kort og greit. Den kristendommen vi har i dag kalles en sekulær kristendom, dvs at den kommer i andre rekke i livet vårt. Den kristedommen som var under korstogene gikk mye dypere og de kristne var mye mer kristne. Nordmenn har alltid vært sine egne herrer og har aldri villet legge seg under noe særlig. Det ser vi også i dag, det er da veldig få av vi nordmenn som er kristne! Helt ok for meg. Andre land i europa er mye mer kristne enn det vi er. Før kristendommen temmet oss var vi da ganske eventyrlystne av oss. Stikkord: Vikingtida. Vi raidet da også sarasenere og "blåmenn" lenge før kvitekrist kom hoppende. Korstogene ligger ikke lenge etter dette i tid, så i den grad noen nordmenn deltok i korstogene, var det nok ikke skyldfølelse og anger, men heller krigs- og eventyr-lyst. En gang var vi krigere... Forøvrig var andre nasjoner mer aktive enn Norge og disse var noen riktige krigshissere til hverdags også. Jeg har også lest bøkene om Arn (en riktig god trilogi), men tviler på om denne er representativ og i hvert fall ikke for Norges del. Du har et poeng med resten du skriver Norske korsfarere 5539752[/snapback] Joda. enig med det der. Og den trilogien er super! Liker spesielt nr to.. Det eneste jeg fikk med om nordmenne der var det fortsatt drev og slo hverandre ned med klubber, mens araberne var kommet betraktelig lenger på slike ting. Da mener jeg ikke bare krigsteknikk, men også naturvitenskap, astronomi og legevitenskap. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Hadde det ikke vært noen religion, hadde det heller ikke vært noen Gud og universet hadde heller ikke eksistert. Altså hadde ikke Gud og Jesus eksistert hadde vi heller ikke diskutert her om verden var et bedre sted uten religion, da vi ikke hadde eksistert. Jeg er personlig kristen 5539872[/snapback] Det er jo bare tull. Hva om Gud fantes, men ikke kunnskapen om han, eller noen religioner? 5539906[/snapback] Ja, det du sier er at det kan finnes en uoppdaget gud. Joa, for all del. Det er kanskje sånn at vi ikke har klart å gjette oss til den rette enda (Gud og Allah og resten av gjengen)? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Og den trilogien er super! Liker spesielt nr to.. Det eneste jeg fikk med om nordmenne der var det fortsatt drev og slo hverandre ned med klubber, mens araberne var kommet betraktelig lenger på slike ting. Da mener jeg ikke bare krigsteknikk, men også naturvitenskap, astronomi og legevitenskap. 5539911[/snapback] Ja, hva skjedde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå