Gå til innhold

Bilde av din filmsamling (les side en i tråden først.)

Deathie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med Sone-1 får man nesten alltid mest bonusmateriale, best bildekvalitet (mindre støv, selv om det er lavere oppløsning)

I dag er dette overhodet ikke tilfelle. De fleste DVD-utgivelser av stor-filmer har identisk ekstramateriale med R1-utgivelser, og bildekvaliteten er like bra (eller faktisk bedre, siden PAL oppløsningen er høyere, som du er inne på). Det finnes sikkert unntak, men de er nå få.

Går man endel år tilbake, til DVD-ens spede begynnelse i Norge, stemmer nok dette bedre. DVD-formatet hadde allerede begynt å etablere seg i USA og DVD-utgivelsene der borte holdt høyere kvalitet. Mange av selskapene som ga ut DVD-er i Norge/Skandinavia var rene amatører i forhold.

Å ha en Platinum Series DVD fra amerikanske New Line den gangen var som å holde skinnende gull. Husker jeg kjøpte nesten alle New Line utgivelsene, det var en av de første selskapene som virkelig forstod hva man kunne få ut av DVD-formatet.

Lenke til kommentar

CyperhoN har et godt poeng ja. Men nå har det nettopp vært en diskusjon i de trådene om at folk bare skal poste bilder av veldig heftige bokser. Bokser som man ikke får kjøpt på platekompaniet eller play.com til en hundrings. Det kan godt hende jeg tar feil når jeg sier dette, men jeg tror det er ytters få her på forumet som er eier av flere slike bokser som jeg snakker om. Så derfor tenkte jeg den ikke skulle inneholde kun så heftige bokser, men også bokser som er litt over middels heftige.

Lenke til kommentar
Men jeg har ett krav: De MÅ være Sone-1 dvd'er. Med Sone-1 får man nesten alltid mest bonusmateriale, best bildekvalitet (mindre støv, selv om det er lavere oppløsning) og best følelse i magen! ;) Dette gjelder da kun filmer laget i USA/Engelsktalende land. Norske, Svenske, Danske filmer kjøper jeg selvfølgelig i Sone-2.

Legger opp bilde av samlingen snart.

Det er tullprat at man kan si noe generelt om dette, eneste klare reglen er vel at Criterion Collection som jo selvsagt er sone 1 har veldig god kvalitet. Men ellers så finnes det eksempler hvor på sone 2 er overlegent sone 1 og visa versa. Feks. Studio Canal sine sone 2 utgivelser av Orson Welles sine filmer som The Trial, som er av langt bedre kvalitet en de amerikanske sone 1 utgivelsene som både er croppet ned til 1.33:1 og basert på gamle telecine opptak til fjernsynet. Dette gjelder desverre de fleste Public Domain filmer (en rekke av Welles og Hitchcock sine filmer er i public domain), her velger Amerikanske selskap å sko seg på å selge gamle fjernsyns opptak siden de ikke er interesert i restaurere filmer som er fritt tilgjengelig (ofte er kvaliteten så elendig at de ikke er severdig). Mens Europeiske mer kunstorienterte selskaper som Studio Canal ofte gir filmene en omfatende behandling. Hadde det ikke vært for franske Studio Canal så hadde karieren til mer smale amerikanske filmkunstnere som Woody Allen og David Lynch forlengst vært over, siden Studio Canal i stor grad har finansiert dem de senere årene.

Hva angår filmer som ikke er i Public Domain snakker du stort sett bare piss, de fleste av disse filmene blir gitt ut av filmselskapene selv, og selskaper som Fox og Warner skanner selvsagt orginalfilmen i HD. For deretter å skalere den ned til PAL og NTSC oppløsning, noe som selvsagt innebærer at PAL gir det beste bildet. Det stemmer selvsagt som du sier at PAL utgivelser vil har mer synlig korn når alt annet er likt, siden de er et mer høyoppløslig bilde av filmen og film har som kjent korn. Korn er heller ingen ulempe korn gir en følse av økt skarphet, og legges ofte på av filmskapere som ikke har råd til å filme med film for å gi bildet et større filmpreg. Det eldre filmer og da særlig film noir som ofte ble filmet undereksponert har ofte mye korn, i film noir er det faktisk resultat av et bevist valg av lysettingen. Skulle alt dette kornet vært fjernet hadde filmen blitt svært uskaper, og mye av filmens effekter hadde falt bort. Da kornet og det at deler av filmen ikke er eksponert i det hele tatt var hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Jaja, as you wish guys;

(Ganske rotete bilder, men det får dere tåle)

Bokser og serier for det meste. (Litt pjusk ettersom jeg har en del bøker som også kjemper om plass..)

post-171722-1231883817_thumb.jpg

Disse sorte, fantastiske hyllene produserest desverre ikke lenger. (Ja, laget dem i sløyden på ungdomskolen)

post-171722-1231883888_thumb.jpg

Litt mer detaljerte bilder for de interesserte;

post-171722-1231884365_thumb.jpg

post-171722-1231885005_thumb.jpg

post-171722-1231885112_thumb.jpg

post-171722-1231885306_thumb.jpg

post-171722-1231886351_thumb.jpg

post-171722-1231886257_thumb.jpg

post-171722-1231885476_thumb.jpg

...:)

post-171722-1231885553_thumb.jpg

Psych, mye gøy. Ikke den mest kjende serien, enda

Har noen løpende på bygda nå; House season1, Perfume(2006), og Bourne triologien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...