Gå til innhold

Asus GeForce 7800GT 256MB - Trenger noen råd!

tomblom

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat anskaffet dette kortet. På den strømovergangen som følger med til kortet er det mulig å koble til 2 strømkabler. Er det noen som vet om begge må kobles til?

Lurer samtidig på om noen har noen gode råd ifm overklokking og endring av viftehastighet, og hvilket program man bør bruke til dette. Har forsøkt SmartDoctor, men får hele tiden en meldig om at Enhanced driver må installeres. Finner ikke den noe sted. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
overgangen er sikkert beregnet på seriekobling? dv.s. slik at du ikke skal miste en 4 pins molex kontakt når du kobler til skjermkortet?

5537095[/snapback]

ja velkommen til forumet :)

Feil det er slik at du kobler 2 kontakter i den.

Slik at skjermkortet får nokk strøm

Ja begge må kobles til :)

rivatuner funker vel for å regulere vifta

+ klokke kortet

Endret av PoNdUs
Lenke til kommentar

Takk for det!!

Litt grønn på dette. Trenger vel egentlig ikke klokke dette kortet, men hadde vært moro å se endringen på 3dmark. :D

Har innstallert Rivatuner nå. Litt usikker på hva jeg egentlig skal gjøre der, får vel utforske litt.

Ser under system setting er det mulig å velge starndard 2D, low 3D og performance 3D. Må jeg sette forskjellig klokking på disse? Velger Detect now på performance 3D, og da settes kortet til 600/1500. Er ikke dette litt drøyt når stock er 400/1000? :hmm:

Lenke til kommentar
overgangen er sikkert beregnet på seriekobling? dv.s. slik at du ikke skal miste en 4 pins molex kontakt når du kobler til skjermkortet?

5537095[/snapback]

ja velkommen til forumet :)

Feil det er slik at du kobler 2 kontakter i den.

Slik at skjermkortet får nokk strøm

Ja begge må kobles til :)

rivatuner funker vel for å regulere vifta

+ klokke kortet

5537148[/snapback]

Hmm ok, mener du at han må bruke begge 4 pins kontaktene som er koblet til skjermkortets 6 pins kontakt for å få nok strøm? Holder det ikke med og plugge inn en 12volt 4 pins kontakt til skjermkortet?

Så hvis han vil kjøre SLi så ma han ha 4 fire pins kontakter for og dekke alle de fire hun kontaktene til skjermkortet?

Ble litt vanskelig dette men håper du skjønner det..

Lenke til kommentar
Hei!

Har akkurat anskaffet dette kortet. På den strømovergangen som følger med til kortet er det mulig å koble til 2 strømkabler. Er det noen som vet om begge må kobles til?

Lurer samtidig på om noen har noen gode råd ifm overklokking og endring av viftehastighet, og hvilket program man bør bruke til dette. Har forsøkt SmartDoctor, men får hele tiden en meldig om at Enhanced driver må installeres. Finner ikke den noe sted. :hmm:

5537085[/snapback]

Enchanced driver ligger på Asus- cdn som følger med.

Det er kun noen av kortene som støtter justering av hastigheten på vifta.

På nyere strømforsyninger er det en enkel kontakt til pci- express.

Du må vel gjøre som de andre sier, koble til molex x2 med overgangen som følger med.

Husk å ikke være alt for ivrig med overklokkingen :) Prøv deg frem litt og litt av gangen.

Lenke til kommentar
Hei!

5537085[/snapback]

Enchanced driver ligger på Asus- cdn som følger med.

Det er kun noen av kortene som støtter justering av hastigheten på vifta.

På nyere strømforsyninger er det en enkel kontakt til pci- express.

Du må vel gjøre som de andre sier, koble til molex x2 med overgangen som følger med.

Husk å ikke være alt for ivrig med overklokkingen :) Prøv deg frem litt og litt av gangen.

5537816[/snapback]

Så det du sier er at masse overklokking ikke nødvendigvis er bra? Hvordan finner man det beste oppsettet?

Lenke til kommentar
Du må koble begge molex-kontaktene til overgangen fordi at det skal bli nok ledningtversnitt å fordele strømmen på.

Generelt sett blir det varmgang i en ledning om  den må lede flere ampére enn den er dimensjonert for!

5537618[/snapback]

Ah! Trodde det var en Y split det var snakk om her... :wallbash: PSUen min har integrert PCIe kontakt, så jeg brukte aldri adapteren på mitt GFX kort :)

Lenke til kommentar
Ah! Trodde det var en Y split det var snakk om her...  PSUen min har integrert PCIe kontakt, så jeg brukte aldri adapteren på mitt GFX kort

hihi

trådstarter spurte om han burde å overklokke kortet sitt; JAAAA! mitt kort fikk 2200 poeng mer i 3dmark05 :love:

Lenke til kommentar

Overklokking er ikke farlig så lenge man ikke øker hastigheten for mye. I for eksempel Rivatuner (klokkeprogram) er det avmerket hvor mye man maks bør overklokke kortet sitt. Disse grensene er litt høye, etter min mening, hvis man ikke har vannkjøling. Klokker man for mye, for så å kjøre et krevende 3D- program, kan man risikere at det blir for varmt, og kortet kan da bli ødelagt, eller delvis ødelagt. Moro å øke fps litt i spill, eller få fler poeng i et benchmarkprogram, men det er ikke moro å spille med artifacts, eller å måtte hive kortet sitt :(

Derfor: klokk litt og litt av gangen for å se.

For eksempel smartdoctor som følger med kortet ditt, tillater å klokke fra 400Mhz til 420Mhz på gpu, og fra 1000 til 1040 på minnet.

Rivatuner tillater klokking langt, langt over dette.

Lenke til kommentar
Overklokking er ikke farlig så lenge man ikke øker hastigheten for mye. I for eksempel Rivatuner (klokkeprogram) er det avmerket hvor mye man maks bør overklokke kortet sitt. Disse grensene er litt høye, etter min mening, hvis man ikke har vannkjøling. Klokker man for mye, for så å kjøre et krevende 3D- program, kan man risikere at det blir for varmt, og kortet kan da bli ødelagt, eller delvis ødelagt. Moro å øke fps litt i spill, eller få fler poeng i et benchmarkprogram, men det er ikke moro å spille med artifacts, eller å måtte hive kortet sitt :(

Derfor: klokk litt og litt av gangen for å se.

For eksempel smartdoctor som følger med kortet ditt, tillater å klokke fra 400Mhz til 420Mhz på gpu, og fra 1000 til 1040 på minnet.

Rivatuner tillater klokking langt, langt over dette.

5540575[/snapback]

Jeg har akkurat bestillt meg et Club3D GeForce 7800GT 256 MB. Gleder meg til å få kortet. Hvilken driver bør jeg satse på til dette kortet?

Lenke til kommentar
Ah! Trodde det var en Y split det var snakk om her...  PSUen min har integrert PCIe kontakt, så jeg brukte aldri adapteren på mitt GFX kort

hihi

trådstarter spurte om han burde å overklokke kortet sitt; JAAAA! mitt kort fikk 2200 poeng mer i 3dmark05 :love:

5540000[/snapback]

hmmm, jeg har brukt autofunksjonen i Coolbits. Den satte kortet til 480Mhz/1,17Ghz. Fikk da 6729 poeng på 3DMark05. En økning på kun 500 poeng i forhold til stock hastighet. Synes dette vare litt tamt. :thumbdown:

Hva har du klokket kortet til og hvor mange poeng fikk du før og etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...