Gå til innhold

Diverse spml angående SuSE 10

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Da har jeg akkurat joina Linux klubben med SuSE 10 :cool: Er veldig positivt overrasket av denne distrubisjonen, men det er enda et par ting jeg ikke har fått helt orden på enda :hrm:

- Hvordan spille av .avi?

- Hvilken type har jeg? i586 eller i686

- Hvor finner jeg KDE skins?

- Hvordan får jeg sideknappene på musen til og virke? (MX518/MX700)

Det var vel alt foreløpig, ser også at det er mye bedre respons i Linux/Unix forumet enn i Windows Forumet :w00t:

Skriver dette i Opera/Linux :dribble:

Takk for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hei!

Da har jeg akkurat joina Linux klubben med SuSE 10 :cool: Er veldig positivt overrasket av denne distrubisjonen, men det er enda et par ting jeg ikke har fått helt orden på enda :hrm:

- Hvordan spille av .avi?

- Hvilken type har jeg? i586 eller i686

- Hvor finner jeg KDE skins?

- Hvordan får jeg sideknappene på musen til og virke? (MX518/MX700)

Det var vel alt foreløpig, ser også at det er mye bedre respons i Linux/Unix forumet enn i Windows Forumet :w00t:

Skriver dette i Opera/Linux :dribble:

Takk for alle svar ;)

5537042[/snapback]

http://www.desktoplinux.com/articles/AT2703022234.html <- Følg anvisningene, og installer mplayer og w32codecs via YaST, som finnes under KMeny -> System

Hvilken type du har kan variere, fortell litt om hardwaren din, så kan det hende noen kan hjelpe.

Kde-look.org er stedet for KDE themes og andre ting.

Musen kan konfigureres fra YaST.

Lenke til kommentar

- Fikk ikke til og laste ned mplayer og w32codecs... YaST blir aldri ferdig med og sjekke et eller annet (skyldes sikkert at det er mye og laste ned og at jeg bare har ISDN) Er det ingen andre måter og gjøre dette på? f.eks med VLC?

- Jeg har 32bits installen av SuSE så jeg tror jeg har i586. Min HW er forøvrig: AMD64 [email protected] ghz, 1536mb ddr400, ASUS K8N

- Takk ;)

- Kan ikke stille inn på side knappene i YaST, virker som SuSE ikke har full støtte for musene mine :(

Lenke til kommentar

Du kan jo selvsagt installere rpmen fra videolan.org ja.

http://packman.links2linux.de/?action=377 <- SUSE rpms finnes der.

Angående YaST, så kan du jo la den gå igjennom pakkeindeksen mens du er offline, kanskje. Jeg har ikke forsøkt, men jeg trodde den bare laget en indeks over pakkene som er installert første gangen, så det går jo an å gjøre offline.

Angående Logitech MX700... Jeg har aldri brukt den selv, men det ser ut som det må litt spesielle knep til for å få akkurat den modellen til å virke.

Fant en liten oppskrift for Mandriva, men den krever pakken imwheel. Jeg fant ikke noen SUSE 10 rpms noe sted, så jeg laget en:

http://merkelig.com/imwheel-0.9.5-868.i586.rpm

Prøv disse instruksjonene, jeg har ikke MX700 selv, hvis ikke skulle jeg forsøkt for å se om det virker.

as root, and as regular user:

echo "#!/bin/sh" > ~/.kde/Autostart/mx700backforth

echo "killall /usr/bin/imwheel" >> ~/.kde/Autostart/mx700backforth

echo "imwheel -k -b "67"" >> ~/.kde/Autostart/mx700backforth

chmod +x ~/.kde/Autostart/mx700backforth

plus, of course the following (also as normal user, in the home-dir) to make the right .imwheelrc:

echo '".*"' > ~/.imwheelrc

echo "None, Down, Alt_L|Left" >> ~/.imwheelrc

echo "None, Up, Alt_L|Right" >> ~/.imwheelrc

With these settings/files the thumb buttons on the mouse are "back" and "forward" in browsers/konqueror, and the wheelbuttons function as if the wheel is continuously being scrolled respectively up or down. My /etc/X11/xorg.conf mouse section contains the following

Section "InputDevice"

Identifier "Mouse1"

Driver "mouse"

Option "Protocol" "ExplorerPS/2"

Option "Device" "/dev/mouse"

Option "ZAxisMapping" "6 7"

EndSection

Det i kursiv er kommandoer du skriver inn i terminalen.

Sikkert noen andre som har bedre kontroll på det enn meg, men det er nå et forslag da.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...