Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen gode unnskyldinger for å ikke ha gjort leksa?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har brukt absolutt alle forslagene her 1000 ganger, og alle ender med anmerkning. læreren sier som vanlig: Det finnes ingen god grunn for å ikke ha gjort leksene- Til og med printer unskyldningen fungerer ikke :(

5548906[/snapback]

Da må du være enda mer ekstrem. F.eks. se ned, få litt tårer på øynene og si at bestemor døde. :cry:

Lenke til kommentar

det er jo to veldig ulike typer lekser man ikke har gjort da

1. de man har planer om å gjøre, men ikke har gjort pga latskap, dårlig tid, glemmsomhet eller lignende

2. lekser man ikke har planer om å gjøre, vandeligvis fordi de er enten kjedelige eller meningsløse.

et bra trikts for å få en dag eller to utvidet tid er:

ta en disket og formater den til det igjenkjenlige (eventuelt skad magnet plata) møt opp på skolen si at leksa er ferdig, men printern streika. så tilbyr du læreren valge mellom å få leksen nå på en diskett eller i morgen(eller neste dag du har det faget) på papir.

90% av lærere vil velge papir fordi de er enten late, lite datakyndige eller ikke liker disketter (sansynligvis alle sammen)

Lenke til kommentar

Ikke gjort leksa. Hva gjør du.

1. Sier noen har stjelt boken din. Slik at du ikke finner den. Skal prøve å finne den. Men det er ikke sikkert jeg finner den.

2. Du kan si at du ikke fikk lekseplan. (ikke veldig bra. da kan læreren si. Det er ditt ansvar å be om lekseplan om du ikke har fått det)

3. Du kan fake en melding, i meldingsboken. Om at du var syk og orket/maktet ikke jobbe med lekser. Noen i familien lagt inn på sykehuset. Mått være der for å støtte din mor. mange bra ting du kan skrive i meldingboken. (kun ungdomskolen, Videregående trenger du sykemelding)

4. Min favoritt. Lån boken til en annen om vis den til læreren. Når læreren har sjekket den, gir du den tilbake til personen som eide den, før læreren sjekker han om hun ikke har gjort det. (må ha ganske lik skrift som den du bytter bok med. OG det kan ikke være innlevering.

5. Et annen alternativ kan være at du skriver av leksa i et friminutt, før den eventuelle timen du må levere leksen

6. Du er ikke på skolen den dagen. Og skriver av leksa en av en annen person før du drar på skolen igjen (ikke veldig bra på videregående denne her, fravær er ikke veldig lurt da, om du ikke har en du kjenner som er lege)

----------------------------------------------------------------------------

Det smarteste er likevel uten tvil å gjøre leksa. Du lærer av det. Og lekser du får senere i det samme faget vil ofte bli lettere. Pga du ofte har om et ganske likt tema senere. Om energi. SÅ senere fornybar energi. Mye går igjen.

Om du er veldig flink på skolen, og ikke har gjort leksa, kan det å fortelle sanheten være lurt. Da ser læreren ofte litt igjennom fingrene. Vet dette er uretferdig. Men lærere er lett påvirkelige. Og elever som har en bra innsats, og er generelt flinke på skolen slipper anmerkninger/trekk i karakter lettere.

Du sier til læreren f. eks at du ikke rakk, fordi du som den ekstremt flinke skolelyset måtte øve så sinnsvakt mye på matte prøven du skal ha senere i dag. Eller at norsk stilen som nå er på 15 sider, tok et par dagers jobbing.

----------------------------------------------------------------------------

Håper du kan ta ibruk noen av ideene mine ;)

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Noen lekser kan du bare si at er totalt dustete, og at du ikke lærer noe av det.

Si at du har framføring og prøver og andre lekser, og fikk ikke tid til å gjøre det.

Bare være "sjuk" så slipper du å gjøre lekser.

Begynne å diskutere med læreren om noe og håpe at hun/han glemmer leksa, hver gang læreren spør etter leksa, still et nytt spørsmål.

Lenke til kommentar

Hva med å bare si "jeg har hatt mye å gjøre i det siste og måtte prioritere, så jeg har ikke gjort oppgavene nei." og ta eventuell 'straff' med et "OK".

Jeg vil tro at fantastiske og utspekulerte historier om hvordan bestemors krykker måtte til reperasjon og du var den eneste som kunne ta bussen de tolv milene til reperatøren bare gjør læreren oppgitt og kommer med klassikere som "det er noe galt med holdningen din", "da må du ta deg tid", "kansje jeg skal snakke med foreldrene dine om at du trenger mer fritid" o.l. Men om du sier på en saklig måte "sannheten" vil jeg tro at læreren lettere godtar det uten å ty til straff og trussler. Med mindre du gjør en vane av det, men da bør du vel heller prøve å pushe holdninger om at du syntes mer av timene bør bli benyttet til løsing av lekseoppgavene slik at de kan bli gjort mer effektivt i et bedre læremiljø med bedre muligheter for hjelp. Du finner sikkert mange i klassen som kan støtte deg på det punktet og siden det er en mer "moderne" og "inn" måte å styre skolen kan det godt være at læreren er villig til å endre på systemet og effektivt gi deg mindre lekser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...