Gå til innhold

Generelle spørsmål om videre utdanning

Even.

Anbefalte innlegg

Går for tiden GK Allmennfag og har tenkt å velge fag for kommende skoleår. Har surfet litt rundt på nettet og bladd i div. studiekataloger. Har lagt merke til at det ikke står tannlege, lege, psykolog osv. , men bachelor innen design, fotografi og master innen odontologi og medisin. Hva er Bachelor- og master-grader og finnes det en oversikt der det står hvilke grader man trenger for hvilket yrke?

Ganske forvirrende :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er klar over at snittet er rimelig høyt på medisinstudier. Var mer et eksempel. Kan være jeg formulerte meg litt dårlig, men det jeg lurte på var: hvordan vet jeg hva jeg kan bli hvis jeg tar bachelorgrad i f.eks design. Tenker å studere i utlandet, og på nettsidene til de forskjellige universitetene står det kun bachelor og master innen forskjellige ting og ikke yrkestittler som fotograf, lege, lærer osv. Det gjør det litt vanskelig å finne frem. For eksempel sjekket jeg ut nettsiden til University Of Cape Town der de hadde Bachelor of Business Science.

Lenke til kommentar

Bachlor- og mastergraden kom med en ny reform for ikke lenge siden, og erstatter de gamle ingeniør- og sivilingeniør-titlene med internasjonale titler på gradene.

Samtidig brukes og disse gradene på ikke-ingeniørutdannelser, f.eks bachlorgrad i pedagogikk, eller mastergrad i psykologi.

Vanligvis er en bachlorgrad 3 år, og kan bygges ut til en mastergrad på 2 år slik at det blir tilsammen 5 år. Noen studier er intergrerte mastergrader som er 5 år, uten noen bachlorgrad etter 3 år (du går rett til mastergrad etter 5 år).

Lengden på en grad kan variere noe i de forskjellige studiene.

Forskjellen på gradene er jo såklart faglig dybde, men ofte er bachlorgradene mere praktiske mens master er teoretiske. En mastergrad-utdannelse gir som regel jobb med større ansvar enn bachlorgrad. Men også her er det forskjeller etter yrker osv.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Tror jeg leste et sted at forskjellen på en Bachelor og en Master er at Bachelor benytter seg av allerede eksisterende teknologi, mens Master skal utvikle ny teknologi.

5566163[/snapback]

Tja.. Største forskjellen i praksis er nok at Bachelor er 3 år og Master 5 år. Du må skrive en ganske omfattende oppgave på mastergraden, den bør jo ofte inneholde noe "nyskapende", forsåvidt..

Lenke til kommentar

På bachelor nivå lærer du generell kunnskap innen fagemnet ditt. På masternivå skal du skrive en master avhandling der du spesialiserer deg for ett spesielt underområde innen det du lærte på bachelor nivå. yrker som fotograf og lærer som du nevnte er ikke profesjoner. En er lærer eller fotograf i form av stillingen en har ikke pga utdanningen sin. Legeutdanningen, jurist, psykolog utd er alle integrerte masterstdie program med begrenset profesjonsutøvelse for andre aktører enn de som er utdannet jurist f.eks. Altså en blir lege i form av utdanningen sin. Det er en beskyttet profesjonstittel.

Altså tar du Bachelor of Business Science så får du ikke tittelen økonom. Du vil derimot inneha en bachelor grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...