eirikJO Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Jeg bor i 1. etg. i en mursteinsblokk. Kjellerboden er rett under leiligheten min. Vinduet i kjellerboden er rett under vinduet i stuen. Jeg har lyst til å legge en kabel ut av vinduet og ned i kjelleren. Desverre vender stuevinduet ut mot framsiden og inngangsdøra er rett ved siden av vinduet. (les: noen meter). Jeg vil ikke at denne kablen skal være veldig synlig. Jeg har lyst til at denne kablen skal ligge inntil veggen. Å male den i mursteinsfarger er selvfølgelig lurt.. Hvordan ellers få kablen mest mulig usynlig? Hvordan få kablen til å ligge inntil veggen? Kanskje litt vanskelig å svare på uten å se blokka, men all tips/hjelp tas i mot med takk! E. Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Er jo bare å snakke med noen i et el-installasjonsfirma.....de har sikkert noen gode ideer om akkurat dette....... Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Er det noen grunn til at du ikke kan bore hull i gulvet? Hvis du er bekymret for hærverk går det an å dekke den til med et stålrør. Hvis du er bekymret for huseieren blir det værre Hva slags kabel er det snakk om forresten? Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Er det noen grunn til at du ikke kan bore hull i gulvet? Hvis du er bekymret for hærverk går det an å dekke den til med et stålrør. Hvis du er bekymret for huseieren blir det værre Hva slags kabel er det snakk om forresten? 5536017[/snapback] Vanlig TP kabel, CAT5e eller CAT6 for 100/1000mbit nettverk. Vil helst unngå å borre i gulvet da dette er i stua. Boden er smalere enn stua... Er ikke så beskymret for hærverk. Er bare en kabel.. Er liksom mer beskymret for borettslaget og naboer. hehe. Tråløst blir for ustabilt syntes jeg! Jeg har generelt dårlig erfaring med trådløst og stabilitet. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 RE: Trådløst. Setter du routeren og antenna i kjelleren i vinduskarmen så blir det bare 2 meter med nesten fri sikt. 'Umulig' å ikke få stabil link på slike avstander. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 RE: Trådløst. Setter du routeren og antenna i kjelleren i vinduskarmen så blir det bare 2 meter med nesten fri sikt. 'Umulig' å ikke få stabil link på slike avstander. 5536190[/snapback] Jeg har førsøkt flere routere av forskjellige merker. Min er erfaring er at en pc fortere vil miste nett trådløst enn ved kablet tilgang. Jeg har god dekkning i boden slik routeren står nå, men jeg vil heller ha kablet nett. Både for hastighet og stabilitet. Men trådløst er absolutt et godt forslag. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 det du må passe på i dette tilfellet er å ha en form for isolering på kabelen.. de fleste nettverkskabler er ikke laget for å tåle ute temperaturene her i det kalde nord.. Lenke til kommentar
Tunken Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 det du må passe på i dette tilfellet er å ha en form for isolering på kabelen.. de fleste nettverkskabler er ikke laget for å tåle ute temperaturene her i det kalde nord.. 5536250[/snapback] Tull og tøys. Jeg har i minst 5 år hatt en ca. 50 meter lang cat-5 kabel hengende mellom mitt og naboens hus. Dette er på et sted i landet hvor verken vind, snø og minusgrader er noe ukjent fenomen. Kabelen ser fremdeles ut som ny og fungerer som bare juling. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 det du må passe på i dette tilfellet er å ha en form for isolering på kabelen.. de fleste nettverkskabler er ikke laget for å tåle ute temperaturene her i det kalde nord.. 5536250[/snapback] Tull og tøys. Jeg har i minst 5 år hatt en ca. 50 meter lang cat-5 kabel hengende mellom mitt og naboens hus. Dette er på et sted i landet hvor verken vind, snø og minusgrader er noe ukjent fenomen. Kabelen ser fremdeles ut som ny og fungerer som bare juling. 5536289[/snapback] I second that. Har 20m standard "clas ohlson" CAT5 liggende under terrassen og opp veggen på huset og inn under et vindu. Kabelen er malt i husets farge og vises ikke hvis du ikke leter etter den. Har hatt den slik i 2 år uten problemer. DrE Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Såpass bør de jo tåle! Ellers... Hmm.. Du KUNNE evt. prøvd å gått gjennom eksisterende føringskanaler (bør gjøres av den som har peiling) via boksene (du ser firkanta lokk i hver etasje i trappeoppgangen) - Legge deg inn i en slik og ned i kjelleren dersom det er mulig.. Ellers er det en del steder der de har kanaler uti gangen. Bare å ta en limpistol og kline opp en kabel. Får du klager, er det ikke værre enn at den kan rives bort. Men de færreste vil legge merke til den og enda færre vil lure på hva det er (Dette er den tidkrevende måten å gjøre det på. Det enkleste er seff å snike seg ut vinduet på en eller annen måte) Endret 1. februar 2006 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Eg ville ikkje lagt så mykje tid og krefter ned i å legge den fint på utsida, då ville eg heller tatt meg tid og lagt den fint i stova. 2 nettverkskontaktar og litt kabel burde vel gå fint? Har også hatt ein kabel hengande ut vindauga i 2 år, fungerer som pokker. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Såpass bør de jo tåle! Ellers... Hmm.. Du KUNNE evt. prøvd å gått gjennom eksisterende føringskanaler (bør gjøres av den som har peiling) via boksene (du ser firkanta lokk i hver etasje i trappeoppgangen) - Legge deg inn i en slik og ned i kjelleren dersom det er mulig.. Ellers er det en del steder der de har kanaler uti gangen. Bare å ta en limpistol og kline opp en kabel. Får du klager, er det ikke værre enn at den kan rives bort. Men de færreste vil legge merke til den og enda færre vil lure på hva det er (Dette er den tidkrevende måten å gjøre det på. Det enkleste er seff å snike seg ut vinduet på en eller annen måte) 5536436[/snapback] Har sett etter slike muligheter lenge.. Stått i kjelleren og sett i taket for å finne muligheter.. (Lurer på hva hun dama som så meg trodde for noe... hehe). Har mer eller mindre gitt opp det alternativet da det blir veldig innviklet. Jeg trenger trekkfjær ++ og jeg har ikke erfaringer med det.. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Eg ville ikkje lagt så mykje tid og krefter ned i å legge den fint på utsida, då ville eg heller tatt meg tid og lagt den fint i stova. 2 nettverkskontaktar og litt kabel burde vel gå fint? Har også hatt ein kabel hengande ut vindauga i 2 år, fungerer som pokker. 5536448[/snapback] Har du kabel ut av vinduet omtrenet som jeg ønsker det? Har du ikke fått noen reaksjoner eller "klager"? Har du sett reaksjonen til naboer som har sett kablen, eller legger ingen merke til den?? Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Det er klart kabelen må isoleres, ellers fryser PCèn. :!: Endret 1. februar 2006 av Targa_PC Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Den hang på huset heime, med svært få naboer (0). Kan du ikkje berre spørre dei andre bebuarane, eventuelt vaktmester om du får lov? Om det skal ligge permanent ville eg som sagt ikkje vært i tvil om å legge den gjennom gulv, men men. Du skal altså ha vindauga åpent på både kjellerbua og stova året rundt? Er det spesielt trygt? Skulle det gå bra så ville eg kasta opp eit halvrøyr til å beskytte kabelen med. Tett igjen på toppen med litt fugemasse eller liknande for å halde fuktighet ute. Om nødvendig kan du male beskyttelsesrøyret i samme farge som veggen. Til å feste treng du sikkert ikkje meir enn 2-4 stykk. Går fort å slenge det opp om du har vater, gardintrapp og murbor. Endret 1. februar 2006 av zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå