Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch/hub uten strømforsyning

Anbefalte innlegg

Skal legge opp nettverk inn i kjelleren, men for å få til dette må jeg "splitte" en nettverkskabel, som jeg heldigvis var forutseende nok til å legge inn en skjøt i når den opprinnelig ble lagt opp.

Problemet er, at selv om denne kabelsplitten ligger mer eller mindre oppå sikringsskapet i huset, så er det ingen elektriske kontakter i umiddelbar nærhet. Så jeg trenger en switch/hub som ikke trenger strømforskyning!

Etter hva jeg vet om ethernettnettverk, så burde dette være mulig - må bare være en hub som ikke forsterker, rett og slett. Men hvor kan dette fåes kjøpt? Eller må det mekkes selv? Eneste problemet er at det blir et rimelig langt strekk, som sikkert blir tungt å dra for switchene i enden av kabelen...

(pr. i dag går den mellom ADSL-modemet ved telefoninntaket i kjelleren, og opp til ruteren i annen etasje - planen var å flytte ruteren ned, plassere en switch der hvor ruteren er i dag. Første halvparten av kabelen vil derfor gå til koplingspunktet over sikringsskapet, neste opp i annen etasje, mens den nye kabelen vil gå til et uttak i et annet rom i kjelleren, andre enden av huset i forhold til hvor ruteren kommer til å stå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt om PoE ja...

Men i prinsippet skulle ikke det være nødvendig - i så fall kan jeg likegjerne trekke noen skikkelige strømkabler.

Så vidt jeg vet, så funker ethernett slik at "når noen andre snakker, holder jeg kjeft. Hvis jeg og en annen kommer til å begynne å snakke samtidig, venter begge en random lengde tid, og den som venter kortest, starter". Så i prinsippet skulle det vel bare være å wire tx -> rx og vice versa... Problemet er vel det at de liker vel neppe å snakke i munn på seg selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...