KnutIvars Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hei! Har kjøpt et Olympus E-500 med 2 objektiver. 14-45mm og 40-150mm (35mm ekv: 28-90 og 80-300). Jeg ser at Olympus også har et Zuiko Digital 18-180mm (36-360) objektiv. Er det noen som vet om dette objektivet leverer bedre bildekvalitet enn de to objektivene (standard) som jeg har? Dette ene objektivet dekker jo nesten hele zoom rangen som jeg får med de to... og vil derfor være meget praktisk da jeg slipper å bytte objektiv så ofte. En annen ting angående 18-180mm'en: Ser den har betegnelsen "ED". Den finner jeg ellers ikke i objektiver under 10000kr..... Hvilke objektiver mener dere vil passe best? Helst ikke ødeleggende for økonomien, men gjerne også meget gode kvalitetsmessig? ... Har noen forresten en link til en side hvor de forskjellige objektivene samenlignes kvalitetsmessig (bilde)? Har også lyst til å kjøpe et objektiv med Macro. Hva vil være det "beste" valget mellom 35mm eller 50mm (70mm eller 100mm)? 35mm'en er billig, men har 3,5 som største blender, mens 50mm'en har 2,0. Er større blender verd "så mye"? Takker for alle svar. Er som de fleste har gjettet ny med dSLR. (Og synes E-500 er et kjempekamera!) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) I tillegg må det nevnes at 50mm'eren er et enormt godt objektiv. Den ligger nok på "verdens beste 50" topp 6-liste, sammen med Nikkor 1,2 - Canon 1,0 - Zeiss 1,4, Leica M 2,0 og Voigtländer Helios 101. Som portrettobjektiv blir det helt topp, med god skarphet på største blender. Kan brukes til mer enn makro den rakkaren. I tillegg får du bedre arbeidsavstand til det du tar bilder av (macro). Endret 1. februar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Hei, og gratulerer med nytt kamera! Tror ikke 18-180millimeteren vil være et spesielt godt alternativ for deg, foruten som reiseobjektiv. Har ikke lest så mye om dette enda, men det virker som om Oly har inngått en del kompromisser her. Som makro-objektiv vil jeg på det sterkeste anbefale Olys 50mm, som kombinert med extention-tuben (EX-25) gir magnification=1:1. Denne gir også, som PMnormal har nevnt, lengre arbeidsavstand enn 35millimeteren. Konkluksjonen av photozones (www.photozone.de) test av 50mmen: " The Olympus Zuiko Digital 50mm f/2 macro may be the only macro lens available for four-thirds at the moment but its performance is near flawless. Optically the lens is basically beyond criticism with a peak performance that betters the 8 mega pixel sensor of the E-300. Mechanically it suffers a little from the conventional AF motor as well the focus extension system although the principal quality of the construction is very high. Highly recommended!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå