Gå til innhold

to many mounted filesystems.? hjelp please

Anbefalte innlegg

Hei, sitter og sliter meg mounting av disker her...

Jeg har :

/dev/sdb

/dev/sdc

/dev/sdd

/dev/sde

/dev/sdf

/dev/sdg

/dev/sdh

Jeg starter og mounte de forskjellige diskene fra bunn og opp. Når jeg kommer til /dev/sdd så kommer denne feilmeldingen :

[xxxx@xxxx /]# mount /dev/sdd /alldisks/xxxx

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdd,

or too many mounted file systems

Progremmvare :

RedHat Enterprice 4

Er det begrensing på hvor mange disker jeg kan mounte? Og evt. hvor kan jeg gjøre om denne grensen.

Trenger svar fort- Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vurder å bruke LVM, gjerne med RAID5 så slipper du å holde styr på alle filsystemene

5536593[/snapback]

Hmm det er flere raid her.

Har 2 raid controlere med 16 disker i hver.

1 :

400GB x 16

3 x Raid5 + 1 spare ( delt opp i 3 partisjoner )

2 :

500GB x 16

1 x Raid5 + spare ( delt opp i 4 partisjoner ( like ) )

Lenke til kommentar
da vil jeg absolutt kjørt LVM...

5538503[/snapback]

LVM er?

Edit : Eller spør heller på denne måten. Lvm er vell en kommando, men ligger denne programvaren allerede inne i linux?

Hvordan vil det være og bruke lvm på STORE filer? dvs filer som er opp mot 500GB - 1TB?

Skal prøve og lese litt selv også.

Endret av adnan
Lenke til kommentar

google etter "LVM" gir deg relevante treff på hver av de første 10 sidene.

Det lar deg slå sammen physical devices (dine raid devices) og "partisjonere" fra en eller flere logiske devices.

store filer håndteres av filsystemet du bruker, ikke LVM. Bruker du 64 bit linux eller kernel 2.6 og xfs blir ikke dette noe problem.

la oss si du har totalt:

3*1,6 TB + 7,5 TB = 12,3 TB

LVM vil gi deg et enkelt "physical device" på 12,3 TB, sprett ut over de reelle device'ne

du kan så på denne spenne ut dine filsystemer, og fritt bruke hvor mye av totalpoolen på 12,3 TB du måtte ønske.

Du slipper mao å begrense dine filsystemer til de reelle diskene (raid devicene i ditt tilfelle)

RAID redundancy har du fortsatt, dine raid devices eksisterer fortsatt og administreres som før.

EDIT:

Fordel nr 2 er at "partisjonene" (kallt logical volumes) i LVM er fleksible - du kan endre størrelse på dem.

F.eks kan du ta ut bare 3-4 TB til å begynne med. Og utvide dine filsystemer med de resterende 8 TB når behovet kommer.

Når alle 12 TB er rbukt opp, kan du kjøpe inn et nytt raid device og legge til dette, og vips har du nye TB tilgjengelig som om de hadde vært der til å begynne med

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...