Gå til innhold

Lysende dotter i film, hva kan være problemet?

Anbefalte innlegg

Hei, nå håper jeg virkelig noen vil hjelpe meg, for etter 3 dager ser det ut som noe av hardware er ødelagt:

Mekka opp pc, alt fungerte fint inntill vi skulle sette på vannblokk på skjermkortet, da jeg starta opp virka ting fint til andre gang jeg skulle starte opp et spill, da ble skjermen fyllt med artifacts.

Jeg prøvde å restarte, den kom aldri inn i windows og psun lagde rare lyder etter hvert. Jeg kom på det at en ikea lampe som leder 12v gjennom "halsen" sto innved kabinettet da vi mekka, at den kunne ha herpa strømforsyninga.

Jeg bytta ut 400w med 350w og jeg kom meg fint inn i windows, og testa noen spill, alt virka bra. Men i filmer kommer det "dotter" i flere farger som florerer mer eller mindre over skjermen. GPU temp ligger på maks 40c og ribbene på rammen virker kalde nok.

Jeg har flere teorier hvorfor dette gikk galt:

- Ikea lampa sto inntill (nevnt)

- vi var så idiotiske at vi jobba med ullsokker

- ribba som er på skjermkortet sitter litt spent, siden slangen mellom den og pci porten er ganske kort og stiv

- Skjermkortet var i kontakt med genser og bukse da vi skifta ut vifta.

Spørsmål:

Siden PSU etter alt å dømme ble litt fucked av den ikea lampa så er jeg redd den kunne ha dratt flere komponenter med seg, tror dere det?

Er disse "dottene" artifacts, eller noe annet? Jeg ser dem ikke i spill, men så har jo disse spillene ganske lyse farger, og jeg ser det best på mørke.

Kan for lite W på PSU føre til dette? Nå har jeg bare den og den som er fucka da :(

Alle tips mottas med takk!

Endret av foilltank
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt lignende artifacts både på min 9800Pro og min nåværende 6800GT. Disse har derimot vært en direkte følge av kjølevæske lekkasje. Bare noen dråper kan gå greit uten at ting går galt med det samme. Hvis væsken får ligge på skjermkortet vil det før eller siden fordampe på grunn av varmen skjermkortet avgir, men kan få enkelte komponenter til å oksidere. Hvis denne rusten treffer en annen komponent, oppstår det gjerne pixelfeil. Dette har spesielt en tendens til å skje under backplates, som moderne skjermkort gjerne blir utstyrt med. En god rens med en pensel og neglelakkfjerner pleier å gjøre susen.

Nå vet jeg ikke om det har skjedd i ditt tilfelle, men siden du vannkjøler riggen er muligheten til stede. Det kan være verdt et forsøk å ta en litt nøyere titt på skjermkortet.

Ellers anbefaler jeg deg å teste kortet i en annen PC for å bekrefte/avkrefte at problemet virkelig ligger der.

Good luck! :thumbup:

Lenke til kommentar
skal jeg ha det utover skjermkortet?

kan jeg forresten snakke med deg på msn om du har?

5535464[/snapback]

Bruker ikke MSN. Det du bør gjøre er å se nøye på alle transistorer, chips eller andre duppeditter som befinner seg på skjermkortet og se om det ligger et grå-aktig belegg rundt noen av dem. Anbefaler god belysning og eventuelt en lupe. Hvis du ser noe rusk vasker du det bort med en pensel (liten) som du dypper i neglelakkfjerner. La dette tørke før du tester ut kortet (burde fordampe ganske fort). Sjekk for all del under en eventuell backplate på kortet (metal plate på baksiden som viften/vannklokken gjerne festes i).

Er borte resten av kvelden men lover å sjekke denne posten i morgen om du har flere spørsmål.

Lenke til kommentar

nå begynner alt å bli rart her, jeg satte inn skjermkortet til en kompis, først så det ut som alt var fint i film, men akk nei, etter en stund var sirkuset i gang med alle regnbuens farger i film.

Nå har jeg to teorier:
I mekkinga over til vannblokk på skjermkort skjedde det noe med komponentene i datamskinen med statisk elektrisistet. hovedkort, pci-e slot, kan være hva som helst.

Da jeg starta opp først virka det som strømforsyninga var rar på grunn av at den ga fra seg rare lyder, at skjermen ble fyllt med artifacts osv. Dette løste seg med å installere ny psu igjen virker det som. Spm er om den strømforsyninga har ødelagt noe hw. Jeg kjører den nå, om den ødelegger hw så er ikke det en ideell situasjon med tanke på at jeg testa skjermkortet til kompisen min nå. Men må tenke positivt smile.gif

Håper noen vil hjelpe, jeg har fått hint om at dette kan forårsakes av høye temperaturer, men sensorer tilsier at alt er fint i alle fall, vet ikke jeg.

Jeg har inntill neste lørdag å bestemme meg om jeg vil levere inn eller ikke, siden det er da angreretten går ut, kjekt å benytte seg av den kombinert med reklamasjon.

Endret av Barry White
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...