Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Som emnet sier, burde jeg lære meg HTML og/eller PHP? Jeg bruker en CMS for øyeblikket, men syntes ikke at det er det beste i verden... Men det virker jo (sånn passe) Men, burde jeg lære meg HTML og/eller PHP? Og hva er best? HTML eller PHP? Takker for alle seriøse svar! Sondre Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Lær deg HTML og CSS. Deretter kan du lære deg PHP eller tilsvarende. Hva som er best av HTML og PHP? Ingen. De kan ikke sammenlignes. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 PHP er kansje litt tungt å starte med; noe ikke alle vet er at man kan lage gode sider i ASP.NET, som er enkelt å lære seg. Last ned Visual Web-Developer Express og se hva du får til, jeg simpelthen elsker å kunne bruke VB.NET både på nett og på pcen. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Du har ikke noe annet valg enn å lære HTML først. For å kunne lage sider med PHP må du kunne html fra før av. Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 HTML er kodespråket som sier nettleserene hva de skal vise (helst i kombinasjon med CSS), PHP er et serverspråk som forteller serveren hvilken kode (i html) som skal vises eller hvilke funksjoner som skal kjøres. Du bør begynne med helt enkel HTML (sjekk http://www.w3schools.com), og lære deg CSS når du har lært deg alt basic. Lenke til kommentar
Ikkeibruk Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Som sagt: Lær deg først html, det gjør du ganske enkelt og raskt ved å se/lese kildekoder til ulike sider. Css er kanskje litt mer avansert, men fortsatt enkelt. Du kan fortsatt lese CSS kodene til ulike sidene Du lærer masse ved å se og lese PHP er umulig å se i kildekodene, og derfor mye mye vanskeligere. Derfor lær deg HTML og CSS først Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 HTML er hva som skal vises, og kan også inneholde informasjon om hvordan det skal vises. CSS er kun for hvordan det skal vises. PHP/ASP er for å kunne dynamisk lage HTML. ASP er Microsofts svar på PHP. ASP fungerer best på Windows, og PHP best på Linux. Så du bør først lære deg HTML(for å kunne vise innhold), og deretter CSS(for å få det til å se pent ut), og deretter, om du merker begrensningen til HTML, PHP. PHP er mer sett på som et programmeringsspråk(synes eg), og fungerer mer deretter også. Håper dette hjelper Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Som sagt: Lær deg først html, det gjør du ganske enkelt og raskt ved å se/lese kildekoder til ulike sider. Css er kanskje litt mer avansert, men fortsatt enkelt. Du kan fortsatt lese CSS kodene til ulike sidene Du lærer masse ved å se og lese 5550560[/snapback] Ehh... jeg mener det er bedre å lese en skikkelig guide før man begynner å ta etter andre folks uvaner. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Ja, for (u)vaner er som baken. Delt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå