Gå til innhold

Forhandler vs. meg. Hvem har rett?

Anbefalte innlegg

haha...sorry, men denne saken er så komplisert nå at nesten ingen tørr å se på den uten alt av sakspapirer. Dette teller en del uttalelser fra diverse fagfolk blant annet

5789469[/snapback]

Jeg er servicesjef på mobiler der jeg jobber, har holdt på med dette i 6år, så fyr løs :p

5789833[/snapback]

tja,

har 5 sakkyndige som konkluderer med feil

har 15 "kjent personer av produktet" som antyder dårlig produkt,villedende reklame eller feil

har en operatør som har sjekket nettverket her og fant ikke feil (fysisk var i nabolaget og ved senderen for å sjekke!) + dekningskart for områdene jeg er i som viser at telefonen sliter + referanse telefon (dokumentert) som greide seg bedre enn telefonen min

har flere sider som viser til at alle feilene jeg har er kjente feil og som nokia per dags dato ikke har gjort noe med overhode.

Høgskolelektor i forbrukerjuss mente jeg hadde bevist så mye at jeg knapt kunne bevise mer.

har også skriftlig at batteritiden skal være sånn som den er reklamert for.

i tillegg til 5 servicer for samme feil, forhandler som nekter å utbedre feil, ingen lånetelefon pga de nekter å reparere og jeg da må til andre for å få den fikset, og en telefon som mest sannsynligvis fyker til Tyskland eller Danmark på en to til fire ukers ferie igjen.

i tillegg kommer en uttalese som støtter meg i at forhandler tilbakeholdt vesentlig informasjon, og jeg kan bekrefte med en tidligere reklamasjon at de kjente til mine behov og kjente til hva jeg skulle bruke telefonen til.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i den SW-saken. En pc kan man tulle til selv, men en mobiltelefon?

Hvis man tar inn den bilen med dekkene, også tar vi en annen del av den bilen, f.eks den computeren som styrer alarmen på bilen. Hvis bilen plutselig utløser alarmen mens du er ute og kjører, eller at alarmen bare plutselig utløser seg mens bilen er parkert, eller hvis knappen til alarmen ikke fungerer. Så har du vel krav på å få rettet feilen?

Lenke til kommentar

Hvis man tar inn den bilen med dekkene, også tar vi en annen del av den bilen, f.eks den computeren som styrer alarmen på bilen. Hvis bilen plutselig utløser alarmen mens du er ute og kjører, eller at alarmen bare plutselig utløser seg mens bilen er parkert, eller hvis knappen til alarmen ikke fungerer. Så har du vel krav på å få rettet feilen?

5790968[/snapback]

ikke i følge min forhandler nei :) de mener også at 37% av reklamert standby tid er bedre enn jeg kan forvente, og at de VISSTE det når de solgte den. Men de har ikke opplysningsplikt sier de

Lenke til kommentar

Vill-ledende reklame er da ikke lov? :mad:

Denne forhandleren er jo på blåbærtur ..

Edit; Hvis jeg kjøper en boks med melk, som det står 1 Liter på, også er det bare 1dl oppi, og butikken sier at "det visste vi, og det burde du også ha visst", da hadde jeg klikket vinkel.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

5790968[/snapback]

ikke i følge min forhandler nei :) de mener også at 37% av reklamert standby tid er bedre enn jeg kan forvente, og at de VISSTE det når de solgte den. Men de har ikke opplysningsplikt sier de

5790985[/snapback]

Da har du enda en paragraf å vise til i lovverket:

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Lenke til kommentar

Software-feil

Igjen, enig med forhandleren. Det er anerkjent at avanserte telefoner har sw-feil. Du, av alle, vet i hvert fall dette.

Man skal aldri godta feil. Om det er vanlig eller ikke har ingen betydning. Hvis man ikke klager blir ting ihverfall ikke bedre...

Lenke til kommentar
Man skal aldri godta feil. Om det er vanlig eller ikke har ingen betydning. Hvis man ikke klager blir ting ihverfall ikke bedre...

5792923[/snapback]

Så da antar jeg at du har sendt skriftlige kalger til Microsoft fordi Windows har bugs?

-snubbel

Lenke til kommentar

5792923[/snapback]

Så da antar jeg at du har sendt skriftlige kalger til Microsoft fordi Windows har bugs?

-snubbel

5792977[/snapback]

er litt forskjell mellom nokia sin software og MS sin software da. Men jeg har sendt mange jeg, som regel hver gang noe går galt :)

Lenke til kommentar

Nå var spørsmålet rettet til "superodd2" pga den bastante uttalelsen han kom med... men uansett: Jeg ser overhodet ingen forskjell på Nokia sin SW og MS sin SW hvis man først skal si at man ikke skal godta SW-feil. Skal man ikke godta det fra Nokia, bør man heller ikke godta det fra MS. Men "man" godtar det fra MS, og derfor mener jeg at argumentet faller.

At du sender klager til MS overrasker meg ikke, men nå er ikke du Average Joe blant forbrukere heller ;-)

-snubbel

Lenke til kommentar
Nå var spørsmålet rettet til "superodd2" pga den bastante uttalelsen han kom med... men uansett: Jeg ser overhodet ingen forskjell på Nokia sin SW og MS sin SW hvis man først skal si at man ikke skal godta SW-feil. Skal man ikke godta det fra Nokia, bør man heller ikke godta det fra MS. Men "man" godtar det fra MS, og derfor mener jeg at argumentet faller.

At du sender klager til MS overrasker meg ikke, men nå er ikke du Average Joe blant forbrukere heller ;-)

-snubbel

5793112[/snapback]

tar det siste der som et kompliment :) uansett er ikke softwaren hovedpunktet i klagen, men at selger avviser avhjelp, ikke fullstendig utbedring av feil, vesentlig ulempe hva angår reperasjon, brudd på opplysningsplikt etc.

Sum sumera er det egentlig en hel rekke feil, og listen telte 5 forsøk med en feilliste like lang som et vondt år. Det var skrevet i skrift 12 i word.

Lenke til kommentar

Så du mener altså en forhandler skal drive å ramse opp kjente feil på alle produkter de selger? Da blir det nok dårlig med salg for den forhandleren. Da gjør jo ikke forhandlere annet enn å ramse opp all feil og dritt på produktene de selger.

Hvis du mener en forhandler har opplysningsplikt, ja da har du også plikt til å sette deg inn i produktet du kjøper.

Når det gjelder batterilevetiden, er det som er oppgitt fra produsent noe som kan oppnås under optimal dekning og optimal temperatur i standbymodus.

Du snakker om batterilevetid på 4 døgn på en Nokia N90. Tipper det er snakk om under normalt bruk. Det er i overkant av det jeg har på N90-en som jeg bruker for tiden. Har ikke merket noe til svakt batteri i det hele tatt!

Når det gjelder programvarefeilene, kan et serviceverksted legge inn nyeste programvare - punktum. Hva mer forventer du at de skal gjøre?

Et sertifisert serviceverksted skal konstatere samme feil tre ganger før de får et erstatningsapparat hos produsent. Men det du nevner her høres virkelig ikke ut som feil.

Lenke til kommentar

Nå hadde ikke jeg til hensikt å skrive mer på dette forumet for en stund, men dette innlegget oppdaget jeg ved en tilfeldighet, så kan like så godt ta det for meg. Og ettersom jeg har fritids på vintern, så er dette en fin anelding til å lese lovsamlingen en gang til.

Første innsigelse mot påstanden min:

Vi tar det fra starten; loven ble laget for å markere skille mellom profesjonell og forbruker. Ergo forventes det ikke at forbruker er kjernefysiker (ikke! Ta meg meg bokstavelig i det metaforet).

Hvis du virkelig mener at stort sett alt som selges i butikkene er dritt, så syns jeg du har en veldig negativ holdning til næringslivet, men jeg syns synd på forbrukerene som er nødt å leve med forhandlere som vet at de vil få! Problemer, men driter i å fortelle om det fordi pengene teller mer. Ja, jeg kjenner økonomi, for jeg studerer det, så spar meg noen tanker om hvordan verden fungerer, for de har jeg hørt før 

Jeg trenger ikke en gang mene at forhandler skal opplyse om ting som kan påvirke kjøpet, jeg vet! At han/hun skal si det. Hvis du tviler, så ber jeg deg lese forbrukerkjøpsloven § 16 b) også omtalt som mangelparagrafen. Ettersom forbruker er det ”svakere” ledd i handelen, så er det et lojalitetsprinsipp her, og forhandler SKAL! Fortelle om det hvis det kan tenkes å påvirke.

JA, det kan koste penger, men hvis du mener at forhandlere skal tenke penger først, og så kunden og alle problemene forhandler lager for kunden, så vil du:

- tape kunder

- få sure kunder

- ha en fin mappe hos forbrukerrådet

- erstatningsansvar

Jf. Kotlers markedsføringsbok, så vil det å skaffe en ny kunde koste en del mer, enn å beholde den gamle, men for all del. Jeg kan ikke tvingen noen til å følge loven, men jeg kan bruke den når forhandler tydeligvis visste jeg ville få problemer og så skaper så vanvittig mye problemer og tidsforbruk. Tydeligvis er hans tid mye mer verdt enn min.

Batteritiden er opptil, hvilket betyr at det ikke er rimelig å si at 63% av tiden aldri vil finne sted. Det er bare helt på jordet. Jeg håper du innser at å få 37% av markedsført tid er bak mål. Som faren min sier; er som å sette en liten motor i en lastebil. Det duger ikke.

Standby tiden ble målt under følgende omstendigheter:

- netcom og telenor kort (ca nye (1 mnd rundt der))

- bare gsm og dual modus. Henholdsvis på Aker Brygge og sentralt Bærum

- fulladet batteri

- full dekning

- normal romtemp.

- Lå BOM! Stille uten bruk.

Så nei, batteritiden inbefatter ikke bruk. Således er det fullstendig urimelig fra min vinkel å godta at jeg aldri vil få den batteritiden Nokia lover meg.

Hva angår batteritiden så har jeg også flere verksteder som bekrefter at batteriet på den var et dårlig valg, eller at batterier i dag sjelden greier bedre enn 50% av lovet tid. Således vil jeg gå så lang som å kalle det villedende markedsføring.

Når det gjelder softwarefeilene. Jeg forventer at når produktet har vært inn 5 gang, med samme feil, og med feil forhandler visste jeg ville få, men ikke nevnte etc. At jeg får lov å heve kjøpet. Jeg forventer ikke! Å måtte gjenta prosedyren i det uendelige, og således sende telefonen tur-retur Tyskland noen ganger i mnd, bare fordi Nokia avventer å lære opp teknikerene sine.

Når det gjelder verkstedene, så har jeg fremmet hevingskrav ovenfor selger. Og det har jeg krav på det. Dette følger igjen av forbrukerkjøpsloven §§ 29, 30, 32. I tillegg krav på erstatning etter §33 ettersom de nekter å avhjelpe feil, og jeg må dermed sende inn for egen maskin, og for egen kostnad, samt være uten lånegjenstand.

Om du ikke mener problemene er feil, så får det være med det. Det er en subjektiv mening, men jeg er av en annen oppfatning, og sum sumera så foreligger det så mye galt i dette kjøpet at jeg anser hevingskravet som legitimt.

Lenke til kommentar

Nuvel. Rent objektivt kan man vel konkludere med at det ikke finnes noen mobiltelefon på markedet i dag som tilfredsstiller dine behov. Dette fordi du krever ytelse og stabilitet av mobiltelefonen, som dagens mobiltelefoner ikke leverer. Så kan man selvsagt diskutere om det er dine krav som er for høye eller om mobiltelefonene er for dårlige. En mellomting er vel korrekt. Hold deg til fasttelefonen, Christian! ;-)

-snubbel

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Christian: Ring NCC (Nokia CustomerCare) og forklar de situasjonen, da får du ett reklamasjonsnr (G5NO-nr) som du senere kan sende, sammen med telefonen, til f.eks Deltaservice i Drammen - Det pleier å være en ryddig og grei fremgangsmåte jeg ofte benyttet tidligere når forhandler stod på sitt (Forøvrig også da jeg ble ansatt hos en forhandler).

Lenke til kommentar
Stakar lille christian :(

Du har det ikke lett lille vennen....

Verden er i mot deg

5883974[/snapback]

blæh...oppfør deg...det der var usmakelig

Christian: Ring NCC (Nokia CustomerCare) og forklar de situasjonen, da får du ett reklamasjonsnr (G5NO-nr) som du senere kan sende, sammen med telefonen, til f.eks Deltaservice i Drammen - Det pleier å være en ryddig og grei fremgangsmåte jeg ofte benyttet tidligere når forhandler stod på sitt (Forøvrig også da jeg ble ansatt hos en forhandler).

5884036[/snapback]

jeg vil ha pengene. Jeg vil helst ikke måtte forholde meg til denne forhandleren mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...