Gå til innhold

Forhandler vs. meg. Hvem har rett?


Anbefalte innlegg

Leverte in min N90 i dag. Fra tiligere har den vært inne to ganger for diverse (like) feil, og dette er altså tredje gang. Har hatt telefonen i ca 2,5 mnder, hvorav 1 mnd og noen dager har vært verksted tid.

 

Leverte telefonen i dag, hvorpå selger sa følgende:

 

- hvis du mener batteritiden er dårlig, så skulle du ha testet dette eksagt. Holder ikke mål at du skriver at batteriet er dårlig (dette selv om han fikk innsyn i klagen 1 uke på forvei, og lett kunne ha bedt meg teste dette)

 

- datakabel,handsfree og minnekort er ikke noe viktig del av telefonen. Og hver enkelt skal sees på individuelt. Altså vil ikke avhjelp på minnekort eller datakabel telles som avhjelp på produktet. (dette selv om den ble levert med minnekort osv)

 

- softwarefeil må du bare finne deg i når du kjøper en slik telefon. Hadde du spurt på forhånd så kunne jeg sagt det til deg, men siden du ikke gjorde det så er det din feil. (han bekreftet ovenfor meg og en godt bekjent at telefonene hadde en del feil, og det hadde butikken visst om på salgstidspunktet, men unnlatt å nevne!)

 

- netcom sin UMTS er ubrukelig, så det er dems feil (igjen; han visste det på salgstidspunktet, men nevnte ikke noe)

 

så; noen som har noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

batteri

 

 

Her holder ikke det han sier. "Batteriet er dårlig" med tilhørende forklaring av ca hvor lang batteritiden er, bør holde.

 

datakabel teller ikke som avhjelpsforsøk

 

 

Her er jeg faktisk enig med forhandleren. Om de må bytte f.eks. lader for deg, skjønner jeg ikke at dette skal telle som avhjelpsforsøk på telefonen.

 

Software-feil

 

 

Igjen, enig med forhandleren. Det er anerkjent at avanserte telefoner har sw-feil. Du, av alle, vet i hvert fall dette.

 

NetCom har dårlig UMTS-dekning

 

 

Det har de, og det har også Telenor Mobil. NetCom har til og med skrevet det på nettsidene sine.

 

så; noen som har noen kommentarer?

 

 

Der har du mine kommentarer, i hvert fall :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar

1. det er ikke meningen at kunde skal måle hvor lenge batteriet holder. Det har jeg ikke utstyr eller forutsetninger for å greie. Problemet her er ikke at jeg nekter å gjøre det, men at selger blåser det opp til et irrelvant problem først når jeg kommer i butikken. Hadde han bedt meg teste, så hadde vi hatt et svar.

 

2. datakabel + minnekort ivaretar følgende funksjoner;

bilder,organsier,multimedia,kontakter,sms/mms,programmer etc. Vil du nå påstå at telefonen er fult dugelig til sine forutsatte egenskaper selv om disse er defekt?

 

3. det er overhode ingen kjennsgjering at nokia telefoner er fulle av bugs. Og en snittlig forbruker skal ikke være en kjernefysiker for å måtte få lov å kjøpe mobil. Vet selger at telefonen har en god del feil, men likevel ikke sier ifra så har han holdt tilbake informasjon. Og ikke narr meg til å tro at bare fordi telefonen er en symbian telefon så skal jeg måtte tåle at telefonen sliter med software feil. Det er ingen datamaskin vi snakker om her :)

 

4. jeg bor i bærum og ferdes langs E16 til daglig, denne strekningen er grønnere enn tallene i bedriften min. Igjen så er jeg prippen nok til å si at hvis selger visste dette så godt som han hevder så undres jeg hvorfor han ikke sa noe.

 

5. her har du mine svar :p

 

 

det at jeg har vært uheldig med telefoner før, betyr forresten ikke at en forhandler skal slippe billigere unna fordi jeg er over gjennomsnittet. Jeg er en forbruker på lik linje med andre, og det faktum at han får en lang liste feil 2 ganger, men holder munn og ikke klager, og så ved reklamasjon begynner å lage problemer er mer enn billig unnskyldning enn noe argument.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Først: Hvorfor ber du om kommentarer når du helt klart ikke er interessert i å lese hva folk svarer?

 

Vel.

 

1. Som jeg skrev. CA. BATTERITID må du kunne klare å fortelle forhandleren og det må også være nok for ham. Jeg skrev ingenting om målerutstyr, kun CA. BATTERITID.

 

2. Jeg påstår ikke noe som helst. Jeg mener at feil på en datakabel ikke bør telle som avhjelpsforsøk på telefonen. Telefonens hovedfunksjonalitet er fremdeles helt i orden, eller hva?

 

3. Jo, det er en datamaskin i den forstand at det er en maskin som behandler data. Jo, det er en kjensgjerning at Nokia-telefoner har bugs. Nei, det er ikke et krav at man skal være kjernefysiker for å kjøpe en mobiltelefon, ei heller tror jeg det ville hjelpe; tvert imot. Men jeg tør påstå at du er mer klar over mobiltelefonens funksjoner enn mange av selgerne - ut fra de innleggene jeg har lest her på forumet. Altså mener jeg at det i denne saken ikke er noen tvil om at du burde ha visst at en helt ny Nokia-telefon utstyrt med Symbian, vil ha bugs.

 

4. Selgeren har selvsagt ikke kunnskap om detaljer rundt dekningskartet. Hvis du derimot hadde spurt "er det dekning på E16 i Bærum?" så ville selgeren ha gått inn på www.netcom.no og sjekket dekningskartet. Hvis du hadde spurt og han hadde sagt "jada, der er det dekning" uten å sjekke det, hadde du hatt en sak.

 

Nå kommer du sikkert med en kraftsalve tilbake... det vet jeg ikke om jeg vil ta meg tid til å svare på. Jeg reagerer kraftig på at du gang på gang tilsynelatende prøver å utnytte lovverket for å få testet telefoner og levere dem tilbake når du går lei. Jeg håper jeg tar feil :-)

 

--snubbel

Lenke til kommentar

hvis jeg ikke hadde likt kommentarene dine, så hadde jeg brukt personangrep :) tingen er; jeg kan se A4 på det hele og bare tenke ego, eller jeg kan lese hva andre mener og ha en saklig diskusjon. Om du mener jeg tråkker på deg eller neglesjerer svarene dine, så får jeg beklage det. Det var så absolutt ikke hensikten med tilsvaret

 

hva angår det andre;

 

1. som jeg skrev; her ble jeg bare irritert over at han skulle lage en diskusjon med meg. Brevet hvor det stod nevnt dårlig batteritid ble sendt en uke før jeg kom. Hadde det vært ønske om å måle tiden, så hadde jeg for all del gjort det. Dette gjorde ikke selger, og det ble en diskusjon som han innviterte til :)

 

2. selvfølgelig kan jo telefonen ringe og sende sms (til en viss grad), men hvis jeg skulle ha de funksjonene så hadde jeg jo kjøpt en 3210. Poenget her er at produktet ikke fungerer ordentlig, og selger visste dette, og det er noe jeg reagerer på. Spesielt ettersom han først ved reklamasjon bruker dette som argument, ikke før :)

 

3. Det faktum at jeg ligger over andre i kunskap betyr ikke at mine rettigheter svekkes. Det at jeg kjøper en telefon til 5400 kr, hvorpå selger ikke nevner at det er kjent at telefonen er full av feil, så vil jo ikke jeg forvente at den skal være full av feil heller. Jeg er ikke dum, jeg velger ikke ut telefoner for å få feil.

 

Uansett; det er interessant å se argumentasjonen for at en skal forvente at det er feil på mobiler. Så vidt jeg vet har jeg slitt mer med SEM, enn med Nokia, og det var vel kanskje hvorfor jeg valgte bort SEM og Qtek fordi jeg var bekymret for feil. Ergo; jeg kjøpte denne telefonen fordi jeg forventet at den skulle fungere, ikke fordi jeg forventet at series 60 var stappfull av feil. Jeg er ikke dum heller :)

 

Argumentasjonen her er ikke at selger skulle vite noe. Selger var bare bombastisk på at netcom har utrolig mye feil og ingenting kunne skyldes på mobilen. Det reagerte jeg på :)

 

Når det gjelde anklagen om at jeg utnytter lovverket, så er du ikke den første. Uansett; jeg må jo da takke forhandlere, produsenter, verksteder og teknikkere som tydeligvis ikke kan jobben sin, ettersom jeg gang på gang får gyldig reklamasjon :)

Jeg har enda å få faktisk provosere frem feil, eller skape feil ved bevisst mentalt styring av telefonen, så jeg syns det siste var upassende.

 

Hvis du virkelig mener at jeg utnytter lovverket, så må jeg være vanvittig flink siden ingen har stoppet meg enda :)

Besides; er mobiler som slutter å funke hos meg, og som du sa "det er en kjensgjerning at telefoner har masse feil"; ergo, jeg utnytter ikke lovverket. Forhandlere selger noe de vet ikke vil funke, jeg er ulønnsom, og produsentene har så mye konkurranse at de sender ut uferdige ting.

 

Hadde samsung hadde skikkelig funksjonalitet hos seg hadde jeg kjøpt av dem. PS! var en grunn til at jeg ikke kjøpte; Qtek 9100, W800i eller Z500. Gjett hvorfor :) jeg ble frarådet dem pga mye feil. Så; jeg utnytter ikke lovverket, men jeg er mine rettigheter bevisst, og lar meg ikke avspise med at det der skal du forvente :)

 

syns ikke dette var kraftsalve, men neste gang er det fint om du sparer deg for å anklage meg for noe :)

Lenke til kommentar

"så; noen som har noen kommentarer?"

 

Jeg har en, ikke så on topic at det gjør noe men allikevel lurer jeg på om du har kjøpt noe som funker i det hele tatt? Hvor mange klage/reklamasjons saker har du hatt med ulike butikker det siste året? Får et bestemt inntrykk av at det ikke er få...

Lenke til kommentar
"så; noen som har noen kommentarer?"

 

Jeg har en, ikke så on topic at det gjør noe men allikevel lurer jeg på om du har kjøpt noe som funker i det hele tatt? Hvor mange klage/reklamasjons saker har du hatt med ulike butikker det siste året? Får et bestemt inntrykk av at det ikke er få...

5536621[/snapback]

 

nei, er vel 5 stykk kanskje :) men som jeg allerde har sagt; produsentene lager noe som ikke funker, jeg får feil, ingen fikser dem, og jeg sitter med svarteper. Noen bryr seg ikke, andre tørr ikke klage, noen vet ikke om de kan klage osv. jeg forbeholder meg retten til å hevde min rett. ikke min feil at ting ikke funker (så lenge jeg ikke ødelegger dem)

 

 

Symbian har bugs, windows har bugs. Det går for det samme, og med mindre de ikke er vesentlige for telefonens funksjon så får man leve med det.

5537537[/snapback]

 

nja, hadde vært enig med deg om det var bagateller, men skjerm som forsvinner, skjerm som forvris,henger,galleri utilgjenngelig osv osv blir litt for mye i lengden :)

men av hensyn til dere og meg selv, så blir neste telefon en 1 krones telefon, da jeg sjelden ser nytteverdien i å krangle over dem. er mer slik med meg at jeg forventer mer av en dyr mobil enn av en krone mobil =)

 

edit; legger til at det kun er noen forhandlere jeg får virkelig problemer med, og det er de jeg skriver om. Andre forhandlere lager ikke problemer, eller liknende og således blir det aldri problemer mellom oss.

Appropo så får jeg alltid underlige juridiske problemstillinger og det er hovedgrunnen til at jeg poster her, men for all del, kan godt slutte siden folk tydeligvis mistenker meg for å utnytte lovverket :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

pkt 4 har ingenting med telefonen å gjøre så der er ikke forhandler ansvarlig for noe som helst ifb med avhjelp, heving etc.

 

pkt 2. Forhandler har helt rett. Dette er separate deler som ikke har noe å si for telefonens funksjon og har ingen forbindelse med selve telefonen. Hjelper ikke å si at telefonen benytter seg av utstyret. Blir det samme som å si at hvis dekket punkterer av fabrikasjonsfeil er det bilprodusenten sin feil og ikke dekkforhandler/produsent. Det blir faktisk det samme.

 

pkt 1 og 3 orker jeg ikke å ta opp.

Lenke til kommentar
pkt 2. Forhandler har helt rett. Dette er separate deler som ikke har noe å si for telefonens funksjon og har ingen forbindelse med selve telefonen. Hjelper ikke å si at telefonen benytter seg av utstyret. Blir det samme som å si at hvis dekket punkterer av fabrikasjonsfeil er det bilprodusenten sin feil og ikke dekkforhandler/produsent. Det blir faktisk det samme.

5559154[/snapback]

 

Vel, hvis du mener dette så burde du lese forbrukerkjøpsloven en gang til. Siden kabelen fulgte med telefonen i samme eske så er en mangel ved kabelen en mangel ved kjøpet. Når du nevner de dekka så fikk faktisk en kamerat av meg nye dekk fordi de som stod på bilen når han kjøpte den var dårlige.

 

Det er altså bilselgers problem så lenge du har kjøpt dekk og bil sammen, men har du kjøpt dekkene etter at du kjøpt bilen så er det ikke bilselgers problem. Hovedregelen er som sagt at varen skal være i samme mengde, pris, kvalitet, art, innpakning og andre egenskaper som kommer av avtalen. Dette står så fint i fkjl. § 15 (1).

Lenke til kommentar
Når du nevner de dekka så fikk faktisk en kamerat av meg nye dekk fordi de som stod på bilen når han kjøpte den var dårlige.

 

Men han fikk vel ikke heve kjøpe på bilen? :whistle:

 

-snubbel

5562591[/snapback]

 

Om det var hevingskrav er vel egentlig irrelevant, ville bare få fram et poeng om at selger faktisk kan ha ansvar for dekkene på en bil også.

 

Det er kjøpsavtalen som i utgangspunktet regulerer hva som er en mangel. Fulgte det med en datakabel og det er en feil på denne så kan det regnes som en mangel på hele produktet. Da blir spørsmålet om det foreligger en kjøpsavtale om at kabelen skal virke slik som det vanligvis skal gjøre. Jeg mener at det skal det, uansett så har man fkjl. § 15 (1) litra a og siden det vanligvis skal virke på N90 så er det en mangel etter fkjl. § 16 (1) litra a.

 

Om han har hevingskrav i dette tilfellet vil jeg ikke si noe bombastisk om, da det er opp til trådstarter å ordne opp dette med selger.

Lenke til kommentar
Når du nevner de dekka så fikk faktisk en kamerat av meg nye dekk fordi de som stod på bilen når han kjøpte den var dårlige.

 

Men han fikk vel ikke heve kjøpe på bilen? :whistle:

 

-snubbel

5562591[/snapback]

 

her er det snakk om en feilliste som per i dag teller 3 avhjelpsforsøk, 20 feil hvorav nesten samtlige er gjengangere og en forhandler som bevisst holdt tilbake negativ informasjon om produktet han solgte.

 

Og dette mener du er helt holdent rett oppførsel? Han stod faktisk foran KVTL og meg og sa dette rett ut "ja jeg visste det var feil på telefonen, og ja jeg sa ikke ifra til deg, for det gadd jeg ikke. Jeg FORVENTER at kunden skal spørre om absolutt alt før jeg en gang nevner noe negativt ved hva jeg selger"

Lenke til kommentar
Foretar selger omlevering( gir nytt minnekort eller kabel) så er saken regnet som avsluttet...

5565354[/snapback]

 

jeg gir opp.

her er det snakk om en feilliste som per i dag teller 3 avhjelpsforsøk, 20 feil hvorav nesten samtlige er gjengangere og en forhandler som bevisst holdt tilbake negativ informasjon om produktet han solgte.

 

Og dette mener du er helt holdent rett oppførsel? Han stod faktisk foran KVTL og meg og sa dette rett ut "ja jeg visste det var feil på telefonen, og ja jeg sa ikke ifra til deg, for det gadd jeg ikke. Jeg FORVENTER at kunden skal spørre om absolutt alt før jeg en gang nevner noe negativt ved hva jeg selger"

 

telefonen ble levert inn med ca 7-10 feil, hvorav minst 50% var gjengangere fra to tidligere forsøk, hvorpå den ene resulterte i tett opptil 1 mnd servicetid fordi intet verksted i Norge hadde delen til denne telefonen.

Lenke til kommentar
men ja. ved 3 gangs feil som oppleves som samme for kunden gir det rett til heving så fremt ikke selger foretar omlevering.

5566319[/snapback]

 

noe selger nå har avslått fordi han trass min beskrivelse og beskjed om sporadisk oppførsel ikke fant det selv.

Nå skal jeg som nevnt ovenfor trekke det litt i tvil siden han i utgangspunktet mener at softwaren skal ha feil, og dermed ser bort ifra det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...