Gå til innhold

Ketchup og Cola vs Tastatur

torgeiro

Anbefalte innlegg

Jada. Kombinasjonen fokus på dagsrevyen, ostesmørbrød, cola + sette seg ned i sofaen med pc'en for å slappe av litt, gikk litt dårlig.

Skrudde av, tørka og herja, og ingen skade skjedd. bortsett fra at noen av tastene er litt seige og trege og trykke ned. Og da tenkte jeg jeg skulle foreta en grundigere rengjøring. Men jeg får ikke vippet av tastene. Noen som har en teknikk? Og tips til hva man vasker med?

Maskinen er en FS amillo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jada. Kombinasjonen fokus på dagsrevyen, ostesmørbrød, cola + sette seg ned i sofaen med pc'en for å slappe av litt, gikk litt dårlig.

Skrudde av, tørka og herja, og ingen skade skjedd. bortsett fra at noen av tastene er litt seige og trege og trykke ned. Og da tenkte jeg jeg skulle foreta en grundigere rengjøring. Men jeg får ikke vippet av tastene. Noen som har en teknikk? Og tips til hva man vasker med?

Maskinen er en FS amillo.

5534648[/snapback]

Prøv med Tannpirkere og Q-tips :innocent:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-womn7uXY
Vann leder ikke strøm så det går helt fint.

Den var ny

5535509[/snapback]

RENT vann leder ikke strøm. Det er "driten" i det som leder. Det vil f.eks. ikke være noe problem å kjøre en pc nedsenket i RENT vann, problemet er når vannet blir skittent.

Lenke til kommentar

Dersom komponenter korroderer vil det til slutt bety bye bye PC. Trur sjansen er større for det enn at fuktighet fører til korslutning.

Kor reint alt er nedi der veit eg ikkje, men eg ville ikkje tatt sjansen på å skru den på uten å ta ein kikk.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Destilert vann er vell det som er korekt :whistle:

5535658[/snapback]

sorry destilert vann leder strøm avionisert vann leder også strøm men tørt vann altså slikt vann somm er antistatisk og avionisert leder ikke strøm. strøm er bare strømningen mellom elektronene når deg går samme vei. jøss der gjorde kjemien og fysikken min nytte hehe.

Lenke til kommentar

Destilert vann leder riktignok strøm, men da snakker vi vel om en såpass dårlig ledningsevne at det ikke har noen betydning (i denne sammenhengen)? Det er i allefall det jeg har hørt/lært, hvis jeg ikke roter fælt her nå da.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Jeg sølte øl i tastaturet mitt på laptop'en min (elitegroup g556) en gang. Riktignok ikke så mye, men etter noen timer virket ingenting lenger. Jeg skrudde opp pcen, plukket av tastene og vaske alt sammen i vann og tørket det over en varmeovn over natta. Tastaturet funket utmerket etterpå.

PS: Jeg tar intet ansvar om noen skulle prøve å vaske tastaturet etter å ha lest dette! :)

Endret av khorne
Lenke til kommentar

Kan jo skyte inn at jeg sølte en del Pepsi Max nedi mitt Logitech Ultra X tastatur en gang. Jeg koblet det fra PCen umiddelbart, la det i dusjen og dusjet det en stund med vann (jeg demonterte det ikke). Deretter la jeg det til tørk noen dager (en ukes tid eller noe sånt), og det fungerte helt upåklagelig da jeg koblet det til igjen. :cool:

Lenke til kommentar
Kan jo skyte inn at jeg sølte en del Pepsi Max nedi mitt Logitech Ultra X tastatur en gang. Jeg koblet det fra PCen umiddelbart, la det i dusjen og dusjet det en stund med vann (jeg demonterte det ikke). Deretter la jeg det til tørk noen dager (en ukes tid eller noe sånt), og det fungerte helt upåklagelig da jeg koblet det til igjen. :cool:

5538552[/snapback]

Alt går bra med skylling av vann, så lenge det ikke er spenning i det du vasker, eller at det reagerer på et vis.

Elektrisk utstyr "irer" når det kommer vann på det, hvis det er påsatt spenning.

Selv har jeg mista en glassflaske full av cola oppi maskina mi. Traff CPU-kjøleren, og knustes utover hele hovedkortet, harddisker og alt som er. Vaska det hele med vann, og heiv hele greia i en stor stekovn på 45 grader i 12 timer. Funka knall etterpå. :)

Lykke til videre. :)

Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som mistet en nokia telefon i dassen på en pub mens han pisset. Fisket den opp igjen fra det gule vannet og gikk fortvilet hjem. Plukket fra hverandre alle delene vasket den og la den på tørk i 2 uker.

For å si det sånn, så snakker han fremdeles piss i telefonen :dribble:

Lenke til kommentar

Til alle dere "experter" der ute:

De (vi) som produserer elektronikk profesjonelt vasker elektronikken i VANN etter montering/lodding.

Det meste, untatt disker, kan man skylle i lunkent vann.

Trikset er at man TØRKER skiten skikkelig etter vask: f.eks. varmluftsovn på 70-80 grader over natta. IKKE MIKRO!!

Vann løser mye rart, f.eks. cola og ketchup.

Men som sagt: Det må være ABSOLUTT TØRT før man setter på spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...