Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ulyker som følger av dataspill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spill og rusmidler brukes til virkelighetsflukt og kan føre til avhengighet. Jeg ser likhetene...

5538816[/snapback]

På den måten ser jeg likheten mellom å lese Donald Duck og bruke narkotika..

Det går ikke å sette ting i sammenheng på den måten :!:

5538842[/snapback]

Det kan du være helt sikker på at det gjør.

Jeg kjenner til mange som har sluttet helt å leve pågrunn av dataspill.

En kompis av meg ble helt besatt og droppa skole, jobb, sosialliv og alt det andre fordi han heller ville sitte hjemme å spille.

Det var greit nok at folk fikk komme på besøk, men besøket ble igrunn bare sittendes å se på når han spillte.

Samme greiene er det med rusmiddel. Du kan bli avhengig og ender opp med å støte ut alt og alle og sitter heller alene og "koser" deg med rusmiddelene dine.

Jeg klarer fint å leve meg inn i ett spill og leve i den verdenen en stund om det er ett spill med lang varighet og variasjoner.

Jeg liker veldig godt å sitte alene å røyke meg skjeiv mens jeg spiller data.. Kansje jeg er i fare for å slå dobbelt ut om det skulle skje noe, men jeg er liksom ikke den som driter i alt som heter jobb, skole og venner fordi jeg har det godt når jeg sitter alene med rusmiddel og spill.

Tenk deg det at livet ditt går til helvette. Du prøver hasj å føler deg ekstremt god når du har røyka. du ender opp med å sitte hele dagene alene å røyke og nekter å bevege deg ut med mindre du er tom for hasj og må skaffe mer.

Du lever i en transe i noen måneder før du plutselig våkner opp og du har ikke noen ting lenger.

Akkuratt samme greiene er det med dataspill. Du blir hekta, sitter i månedsvis og spiller. Er bare utenfor døren for å handle mat så du overlever.

Plutselig en dag er det slutt og du skal prøve å være sosial igjenn.. Det er en mindre enkel sak vil jeg tro..

Så til dere som nekter å se likheten mellom rusmiddelavhengighet og spillavhengighet bør tenke seg litt mer om. For det stemmer!

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke den store forskjellen mellom narkotika og spill. Under spilling øker nivået av nevrotransmitteren dopamin. Dette hormonet kan blant annet gi oss en sterk gledefølelse. Man finner også høye dopaminnivå blant narkotikamisbrukere, og derfor kan det tenkes at det er en sammenheng mellom dopamin og avhengighet.

Lenke til kommentar

Nei, det er bare tull, dette blir er over-simplifisert sammenligning..

For om det skal stemme så er alt man kan få en virkelighetsflukt av farlig, og da ER jo Donald Duck blader farlige..

Dataspill gjør ikke kjemiske endringer i kropp/hjerne som gjør man avhengig..

Edit: med såpass stor likhet dere tydeligvis tror det er så må man få alle narkomane til å spille, da trenger de jo ikke narkotika :)

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Nei, det er bare tull, dette blir er over-simplifisert sammenligning..

For om det skal stemme så er alt man kan få en virkelighetsflukt av farlig, og da ER jo Donald Duck blader farlige..

Dataspill gjør ikke kjemiske endringer i kropp/hjerne som gjør man avhengig..

Edit: med såpass stor likhet dere tydeligvis tror det er så må man få alle narkomane til å spille, da trenger de jo ikke narkotika  :)

5538978[/snapback]

Ting gir større psykisk avhengighet enn andre. Man blir psykisk avhengig av å spille, å røyke hasj, å drikke i helgene, sniffe kokain osv. Donald Duck derimot kommer nok et stykke ned på den skalaen. Og, jo, dataspill gir jo kjemiske endringer i kropp/hjerne som tidligere nevnt.

Men man er jo ikke spillavhengig selv om man liker å spille spill, på samme måte som man ikke er narkoman fordi man røyker seg noen jointer i helgene, eller liker å gå på byen og drikke seg full. Det er når man begynner å overdrive at det blir farlig. Å bruke hele fritiden til WoW (og gjerne skulke litt skole for å gjøre ferdig en instans osv) er ganske alvorlige saker...

Skulle likt å sett hva som skjedde om man plutselig slo av alle WoW-serverne for alltid. Det hadde rablet for folk, og sannsynligvis hadde hele gjengen blitt narkomane. Hehe.

Beste måten å komme seg ut av en psykisk avhengighet (ihvertfall for meg) er å begrense forbruket til helger, og å rett og slett ha et mer avslappet forhold til det. I ukedagene er det jobb, trening, og sosial omgang med venner som er tingen. Når fredagen kommer kan jeg derimot låse meg inne med god samvittighet, tenne meg en joint, jekke en øl, og fyre opp PES5 og spille på nettet til jeg faller av stolen.

Lenke til kommentar
Akkuratt samme greiene er det med dataspill. Du blir hekta, sitter i månedsvis og spiller. Er bare utenfor døren for å handle mat så du overlever.

Plutselig en dag er det slutt og du skal prøve å være sosial igjenn.. Det er en mindre enkel sak vil jeg tro..

Mindre enkelt, ja. Men angrer jeg? Nei :)

Skal man dra inn Donald Duck, så man man gå utifra at personen ikke er opptatt av annet enn å lese Donald og å skaffe seg penger til Donaldblader og mat. Har ikke hørt om dette før, men i den grad det gjør det, vil nok dette være like usunt som annen avhengighet. Spilling er vesentlig mer fengende enn Donald Duck for de fleste og det er også spilling vi diskuterer her. ;)

Lenke til kommentar
Edit: med såpass stor likhet dere tydeligvis tror det er så må man få alle narkomane til å spille, da trenger de jo ikke narkotika  :)

5538978[/snapback]

Har du selv vært psykisk avhengighet av både spill og narkotika? Når man selv er midt inne i det, så skjønner man selv ikke hvorfor folk klager sånn, men når man er kommet ut av det innser man hvor mye tid man har sløst bort på det.

Man må rett og slett lære å begrense seg.

Endret av Toa
Lenke til kommentar

Skal man dra inn Donald Duck, så man man gå utifra at personen ikke er opptatt av annet enn å lese Donald og å skaffe seg penger til Donaldblader og mat. Har ikke hørt om dette før, men i den grad det gjør det, vil nok dette være like usunt som annen avhengighet. Spilling er vesentlig mer fengende enn Donald Duck for de fleste og det er også spilling vi diskuterer her. ;)

5539234[/snapback]

Heldigvis kommer bare donald en gang i uken. og pocketene leser du ferdig på under en time.. så det blir vanskeligere.

Men ett dataspill kan du holde på med veldig lenge, ett online-spill kansje for alltid? :p

Og som nevnt tidligere i posten.. Hadde alle wow serverene plutselig blitt slått av og aldri slått på igjenn så vil jeg tro en del folk hadde våknet opp og ikke forstått en dritt. De hadde endt opp som deprimerte og de hadde enkelt og greit ikke klart å overlevd hverdagen uten hjelp.

Lenke til kommentar

5539234[/snapback]

Heldigvis kommer bare donald en gang i uken. og pocketene leser du ferdig på under en time.. så det blir vanskeligere.

Men ett dataspill kan du holde på med veldig lenge, ett online-spill kansje for alltid? :p

Og som nevnt tidligere i posten.. Hadde alle wow serverene plutselig blitt slått av og aldri slått på igjenn så vil jeg tro en del folk hadde våknet opp og ikke forstått en dritt. De hadde endt opp som deprimerte og de hadde enkelt og greit ikke klart å overlevd hverdagen uten hjelp.

5539442[/snapback]

Man hadde rett og slett følt seg slik jeg ser ut på bildet mitt... :)

Lenke til kommentar

Hehe, den wow avhengiheten har jeg kjent first hand. Endte opp at eg måte gå til et rituelt mord av spillet (solgte kontoen). Jeg har på en måte erstattet wow med andre spill, men jeg spiller de ikke like mye og om jeg går fra pcen så føler jeg ikke en trang til å gå tilbake.

På det verste var det sånne ting som at dama, som bor og jobber 3 timer unna og bare kan komme på besøk i helgene, kom på besøk og guilden skulle i MC eller BWL ellerno i helgene så ble jeg sittende der isteden for å være med henne.

Det hadde vert så utrolig morsomt (på en litt makaber måte) om alle de verste WOW'erene hadde begått kollektivt selvmord når serverene ble slått av for godt :p

Lenke til kommentar
Hehe, den wow avhengiheten har jeg kjent first hand. Endte opp at eg måte gå til et rituelt mord av spillet (solgte kontoen). Jeg har på en måte erstattet wow med andre spill, men jeg spiller de ikke like mye og om jeg går fra pcen så føler jeg ikke en trang til å gå tilbake.

På det verste var det sånne ting som at dama, som bor og jobber 3 timer unna og bare kan komme på besøk i helgene, kom på besøk og guilden skulle i MC eller BWL ellerno i helgene så ble jeg sittende der isteden for å være med henne.

Det hadde vert så utrolig morsomt (på en litt makaber måte) om alle de verste WOW'erene hadde begått kollektivt selvmord når serverene ble slått av for godt :p

5542030[/snapback]

Det som er så farlig med spill som WoW er at man kan spille det time etter time dag etter dag. Jeg var hektet på UT i noen år, men det er umulig å spille det HELE tiden. Det krever en så vanvittig konsentrasjon at man blir helt utslitt i hodet etter noen få timer, og rett og slett må bare gjøre noe annet.

Problemet var at den organiserte spillingen stort sett begynte i 23-tiden, og da ble man fort sittende til kl 2-3 hver natt. Skal man opp kl 7 neste morgen, så blir det rett og slett for lite søvn. Og lite søvn er ikke bra for hodet. Man blir ukonsentrert, likegyldig, slapp, tiltaksløs, smådeprimert osv. Dvs mye det samme man sliter med når man røyker for mye hasj...

Endret av Toa
Lenke til kommentar

At det skjer fysiologiske endringer i kroppen ved bruk av narkotika er helt klart. Det påvirker psyken og kan nok i enkelte sammenhenger sammeliknes med dataspill i forhold til avhengighet. MEN, og det er et stort MEN, Det er samtidig en veldig skummel sammenlikning som jeg hadde håpet å slippe å se.

Dataspill kan nok for enkelte føre til en grad av avhengighet, men hvis man hadde hatt tilgang til statistikk på hvor mange kokain/amfetamin-misbrukere som ender med livet i en plastpose, i forhold til dataspillere, så ville jeg tru at at narkotika ville sett langt mer skremmende ut enn dataspill.

Hasjmisbruk kan derimot ikke sammeliknes annet enn i forhold til at det er en virkelighetsflukt, og at hvis man driver for mye med det så blir man tett i pappen.

Blir så forbannet hver gang jeg ser folk som trivialiserer nark, at jeg blir kvalm.

Spilleavhengighet er nok et problem som stadig blir større, og helt sikker tvil føre med seg mange tragikomiske skjebner som avisene kan velte seg i, men nark har et sinnsykt langt forsprang.

Lenke til kommentar
At det skjer fysiologiske endringer i kroppen ved bruk av narkotika er helt klart. Det påvirker psyken og kan nok i enkelte sammenhenger sammeliknes med dataspill i forhold til avhengighet.  MEN, og det er et stort MEN, Det er samtidig en veldig skummel sammenlikning som jeg hadde håpet å slippe å se.

Dataspill kan nok for enkelte føre til en grad av avhengighet, men hvis man hadde hatt tilgang til statistikk på hvor mange kokain/amfetamin-misbrukere som ender med livet i en plastpose, i forhold til dataspillere, så ville jeg tru at at narkotika ville sett langt mer skremmende ut enn dataspill.

Hasjmisbruk kan derimot ikke sammeliknes annet enn i forhold til at det er en virkelighetsflukt, og at hvis man driver for mye med det så blir man tett i pappen.

Blir så forbannet hver gang jeg ser folk som trivialiserer nark, at jeg blir kvalm.

Spilleavhengighet er nok et problem som stadig blir større, og helt sikker tvil føre med seg mange tragikomiske skjebner som avisene kan velte seg i, men nark har et sinnsykt langt forsprang.

5545662[/snapback]

Nå sitter vi ikke og trivialiserer narkotika, men heller setter søkelyset på spillavhengighet som et problem. Og selvfølgelig er det langt mellom hasjmisbruk og kokain/amfetamin, mens det ikke er så veldig langt mellom spill- og hasj-avhengighet i problemene det ofte medfører (men dette er jo ofte veldig individuelt).

For min egen del har jeg et avslappet forhold til begge deler, men slik har det ikke alltid vært, verken med spilling eller røyking. Jeg kjenner også folk som er mye reddere for å begynne å spille WoW enn for å røyke hasj, rett og slett fordi de vet at de da ikke kommer til å gjøre annet enn å spille. Det tok sin tid å komme seg ut av Diablo 2, for å si det slik... og de vil ikke tilbake til den tilstanden igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har også venner som ikke gjør annet enn å sitte hjemme å spille WoW.

De blir med på å se film, men rett etter vi har satt på filmen setter de seg på pc'n

og prøver å kombinere. Alt blir tilrettelagt for at WoW skal få sin tid.

Bare det ikke går så langt at de slutter å dra ut i helgene for en skikkelig fyllekule..

Da blire smell :!:

Lenke til kommentar
Jeg har også venner som ikke gjør annet enn å sitte hjemme å spille WoW.

De blir med på å se film, men rett etter vi har satt på filmen setter de seg på pc'n

og prøver å kombinere. Alt blir tilrettelagt for at WoW skal få sin tid.

Bare det ikke går så langt at de slutter å dra ut i helgene for en skikkelig fyllekule..

Da blire smell  :!:

5546574[/snapback]

snart "Venner" :p

Lenke til kommentar

Så engang på TV et program om en mor som ville ha saksøkt de som lager Everquest (Sony sa de), fordi han var funnet død forann datamaskinen, og spillet gikk.

Trolig skal han enten ha tapt noe stort, så stort at det tok knekken på ham, eller så "våknet" han, og merket på en måte at den virkelige verden virket så kjedelig og trist.

Men han hadde vært spillavhengig lenge, skjedde ikke bare slik en dag, han hadde låst seg inne før.

Lenke til kommentar

Nå må Sony skjerpe seg.. Ikke nok med at dem plager stakkers Microsoft med konkurerende produkter, og kjøper inn fæle brukerfiendtlige kopibeskyttelser.

Nå dreper dem altså små barn, slik at mødre ville ha saksøkt dem..

Hvis ikke rekka stopper nå så blir dem sikkert saksøkt. ;)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...