Gå til innhold

Reise jorden rundt - Hvilke land/steder?

Randy

Anbefalte innlegg

Sitter her og leker med tanken om å ta meg fri et år fra studier og mas, ta med seg en sekk og reise jorden rundt. Har planer om å gjøre dette sammen med en kamerat, men er usikker på hvilke steder som skal besøkes.

Jeg tenkte å spare opp litt penger, men samtidig jobbe litt på de forskjellige stedene vi besøker, både for å tjene penger men også for å møte folk osv.

Noen som har noen spennende steder de anbefaler å tilbringe litt tid i? Tipper steder som Australia, New Zealand, Brasil er "bankere", men har også planer om å besøke steder i Asia, Afrika, samt andre steder i Sør- og Nord-Amerika.

Kom gjerne med begrunnelse for hvorfor stedet man anbefaler er verdt et besøk! :D

Endret av Randy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vanskelig å anbefale noe om man ikke vet hvor interressen ligger... Noen liker storbyer, andre liker historiske steder og noen igjen steder som enda har et innslag av eksotisk :)

For en del år siden hadde jeg og en kamerat en "sky-jump" ferie hvor vi kjøpte en flybillett ala Interrail. Denne var tidsbegrenset til 1 år og hadde visse andre begrensninger som antall flyplasser etc. og kostet ca. 75.000,-. Det som var bra med denne var at vi kunne reise stort sett hvor vi ville, hvilket førte til at vi tok første "jump'en" til Frankfurt hvor vi ankom på formiddagen, og ble sittende å drikke noen øl og se på tavlen over avganger før vi bestemte oss for at "Jepp, Singapore først! Avgang om 50 minutter"....

Kan tilføye at det ble en fantastisk ferie selv om den på langt nær varte et år :)

Edit: Glemte noen anbefalinger, igjen basert på egne interesser :)

Tibet, Hong Kong, Kuala Lumpur, Egypt, Tokyo, Leningrad, Marokko til å starte med :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Er vanskelig å anbefale noe om man ikke vet hvor interressen ligger... Noen liker storbyer, andre liker historiske steder og noen igjen steder som enda har et innslag av eksotisk :)

For en del år siden hadde jeg og en kamerat en "sky-jump" ferie hvor vi kjøpte en flybillett ala Interrail. Denne var tidsbegrenset til 1 år og hadde visse andre begrensninger som antall flyplasser etc. og kostet ca. 75.000,-. Det som var bra med denne var at vi kunne reise stort sett hvor vi ville, hvilket førte til at vi tok første "jump'en" til Frankfurt hvor vi ankom på formiddagen, og ble sittende å drikke noen øl og se på tavlen over avganger før vi bestemte oss for at "Jepp, Singapore først! Avgang om 50 minutter"....

Kan tilføye at det ble en fantastisk ferie selv om den på langt nær varte et år :)

Edit: Glemte noen anbefalinger, igjen basert på egne interesser :)

Tibet, Hong Kong, Kuala Lumpur, Egypt, Tokyo, Leningrad, Marokko til å starte med :)

5536102[/snapback]

Unnskyld, sa du Leningrad? :p

Jeg ville reist til:

New York, Tokyo, St. Petersburg, Bangkok, Australia, Brasil, Kenya og Tsjekkia.

Lenke til kommentar

Heter vel St. Petersburg nå :D

Selv ville jeg prioritert Afrika

For å gi en litt bedre beskrivelse:

Sør-Afrika: Table mountains i Cape Town, Krûgerparken og oppleve afrikanske storbyer son Johannesburg, Cape Town, Port Elizabeth, Pretoria osv.

Kenya: Vakre strender, flotte nasjonalparker osv.

Uganda: Fjellgorillasafari i regnskogen osv.

Botswana: Turistkvotering; folk må betale for turistpass, noe som gjør at parkene er mer naturlige (dyrene er ikke vandt til biler og folk og oppfører seg derfor mer naturlig). Dyrt :(

____ _____ ____ _____ ____ ____ ___

Ellers ville jeg tatt turen innom Sør-Amerika og Øst-Europa...Er ikke så veldig Asiafrelst, men hadde nok svippet en tur innom Kina.

Lenke til kommentar

Sånne flybilletter det er snakk om er ofte begrenset f.eks. retningsmessig. Har du først dratt vestover til UK, må europa vente til du har "kommet rundt". Det finnes sikkert årsbilletter for samtlige strekninger, men disse er nok langt dyrere er 75 000, særlig med tanke på prisene for et månedskort på en strekning innenlands i Norge...

EDIT: Det jeg egentlig skulle frem til:

eg tenkte å spare opp litt penger, men samtidig jobbe litt på de forskjellige stedene vi besøker, både for å tjene penger men også for å møte folk osv.
Du vil bli meget skuffet over lønningene med engang du kommer utenfor Europa og "Vesten". Vi har noen ansatte i slike land. "Mellomsjefene", med ansvaret for ca 50 ansatte +++, tjener ca 3000 i måneden.

Og du vil slite med arbeidstillatelser... Ikke bare i USA, men i mange andre mindre klare land. Imidlertid skal det ikke legges skjul på at du sikkert kan legge litt cash under bordet i Etiopia el. Zambia for å få jobbe - men da er du kanskje like langt?

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Vi har noen ansatte i slike land. "Mellomsjefene", med ansvaret for ca 50 ansatte +++, tjener ca 3000 i måneden.

Er enig i at det i dag ikke er lett, men det skal jo også være litt eventyr i det. Konsernet vårt har vel 70.000 ansatte verden over, og tar neppe inn kortidsansatte på eventyr tur. Men det er vel heller ikke mellomsjef stillinger man søker etter på en slik reise? Kanskje mer servitør i en bar eller lignende?

Og du vil slite med arbeidstillatelser... Ikke bare i USA, men i mange andre mindre klare  land. Imidlertid skal det ikke legges skjul på at du sikkert kan legge litt cash under bordet i Etiopia el. Zambia for å få jobbe - men da er du kanskje like langt?

Etiopia og Zambia er mye lenger enn like langt. Visum er en annen ting som kan være greit å ha med seg om man planlegger litt på forhånd, uansett hvor kjedelig det måtte høres ut! Noen land krever Visa, så om du har planer om å svippe innom, sørg for å ha papirene i orden!

Sikker på at du ikke bare er litt negativ til eventyr, eller gift eller noe? ;)

Er jo på en måte ikke bare en lørdagstur opp i slalombakken vi snakker om.... Fullt mulig å tjene noen kroner underveis er det også.... Om man altså ikke søker en sjefsjobb f.eks. i Tokyo, men det er en helt annen sak...

Vi fikk til og med middag for å skyte rotter i et privat basseng utenfor Mexico City... Som turister... Penger er ikke alt. mat er også viktig :)

Lenke til kommentar

Kan bare anbefale steder jeg har vært, men her er tre av dem:

USA: Bør være obligatorisk for alle nordmenn å besøke USA i løpet av livet med tanke på hvor mye av kulturen vår som kommer derfra. Anbefaler spesielt New York og San Francisco, men en tur på landsbygda med leiebil er heller ikke dumt.

Thailand: Veldig hyggelige folk, god mat, varmt og godt. Metropolen Bangkok må oppleves såvel som bading på palmestrender.

Cuba: Noe helt for seg selv, et ekte kommunistregime på godt og vondt (mest vondt). Er virkelig verdt å oppleve, men forbered deg på noe utenom det vanlige. Langt mellom shoppingsentrene i Havana for å si det sånn, men folk er generelt veldig hyggelige der. Ikke noe er som en Cuba Libre og en havanasigar.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
Angående det å jobbe underveis så burde det gå greit. Har møtt flere personer rundt omkring som jobber på barer o.l mens de er på ferie. Dette har dog bare vært i europa, men det burde vel være lignenede system andre steder også.

Kan nevnes at det er lettere å få jobb hvis du er jente og har utsende med deg...

5550079[/snapback]

I Europa går det jo fint pga EU...

Lenke til kommentar
Dette har dog bare vært i europa, men det burde vel være lignenede system andre steder også.

5550079[/snapback]

Det burde være det, men det er det ikke. Det kan legges til at det skattemessige kan bli forholdsvis komplisert.

5550247[/snapback]

Ok, men tror de jobbene jeg har sett folk ha er litt mer av typen penger under bordet. Ikke vet jeg, men tviler på at de var så veldig offisielle.

Men vet at du er ganske verdensvant så det kan godt hende at det ikke er så veldig vanlig utenfor Europa....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...