Holbrook Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hej Mange steder på internettet står der, at Sigma's objektiver fokusere langsomt og larmer meget. Men mange gange er det sammenlignet med objektiver med USM motor. Hvor langsomme og støjende er f.eks. Sigma 28-70 f/2.8 EX sammenlignet med kompaktkameraer og ultrazoom kameraer? Og lige et ekstra spørgsmål: Hvor stor forskel er der på billedekvaliteten på Sigma 28-70 og 24-70? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Logikk tilsier at slr bråker mer enn en god kompakt uansett. Speil, lukkerlameller/gardin osv. Zoomingen støyer forøvrig mer på de fleste kompakter, siden den også drives av en servomotor. Med slr zoomer man jo mekanisk. AF-bråket er ikke det største problemet med slr. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Noen Sigmaobjektiver har HSM (litt type USM minus), og disse objektivene er helt lydløse. Obj. uten HSM lager noe mer lyd, men det er knappest noe problem. Hastigheten er nesten uten unntak høyere enn med kompakt, men avhenger til syvende og sist av huset. Lenke til kommentar
modin Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Noen Sigmaobjektiver har HSM (litt type USM minus), og disse objektivene er helt lydløse. Obj. uten HSM lager noe mer lyd, men det er knappest noe problem. Hastigheten er nesten uten unntak høyere enn med kompakt, men avhenger til syvende og sist av huset. 5534282[/snapback] 28-70mm har ikke HSM ikke 24-70mm heller for den sags skyld. Selv kommer jeg til å velge 24-70mm fordi de 4 ekstra millimeterene har veldig mye å si hvis man skal bruke det på et APS-c kamera. Man før faktisk litt vidvinkel noen man ikke får på 28-70mm som starter på normal. Vet ikke så mye om forskjellen i bildekvaliteten, men vet at 24-70mm har god bildekvalitet hvis man får et bra eksemplar det samme gjelder sikkert også 28-70mm. Vet ikke hvordan det er i Danmark, men her i Norge er faktisk 24-70mm billigere enn 28-70mm. Foresten en ting man bør tenke 24-70mm er et stort objektiv, så kamera vil bli ganske tungt og bære på. Det vil også bli vanskelig å holde kamera stødig nok hvis man bruker et lite kamera (EOS350D) og ikke har batterigrep på det. Endret 1. februar 2006 av modin Lenke til kommentar
Holbrook Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Hvorfor er det egentlig at Sigma stort set ikke har nogen objektiver med HSM? Lenke til kommentar
Holbrook Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 Vet ikke hvordan det er i Danmark, men her i Norge er faktisk 24-70mm billigere enn 28-70mm. 24-70 er omkring 500 kr. dyrere end 28-70. Men den bliver også noget dyrere når man skal have UV-filter til fordi den skal have 82 mm filter. Lenke til kommentar
modin Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hvorfor er det egentlig at Sigma stort set ikke har nogen objektiver med HSM? 5535342[/snapback] De har det på de fleste telezoomer og vidvinkelzoomer i EX-serien. Bare ikke på normal-zoomene. Har hørt at noen har antydet at det dreier seg om rettigheter, og at Sigma ikke har rett til å bruke denne type motorer på normalzoomer bare på tele- og vidvinkelzoomer, men det kan godt hende dette bare er et rykte. Men det er jo litt underlig at de ikke bruker HSM på de brennvidden der de fleste vil legge mest penger... Lenke til kommentar
olemm Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 De har det på de fleste telezoomer og vidvinkelzoomer i EX-serien. Bare ikke på normal-zoomene.5535403[/snapback] Det er egentlig skikkelig merkelig, obj. som 17-70, 18-50 etc. hadde stått adskillig sterkere i konkurranse med Canon og Nikon om de hadde vært utrustet med HSM. Kan det være at noen av disse normalobjektivene er delte konstruksjoner med andre kamera/objektivprodusenter? (type Tamron 28-70/2.8 og Minolta 28-70/2.8) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Nei, disse tre samarbeider ikke. Lenke til kommentar
Holbrook Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Hvor godt fokusere 28-70 på ting i bevægelse? Og hvor godt virker det sammen med fokusmodus AI Servo på et 350D? Jeg har nemlig hørt at Sigma's 70-200 f/2,8 ikke kunne fokusere på det modus. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 De har det på de fleste telezoomer og vidvinkelzoomer i EX-serien. Bare ikke på normal-zoomene.5535403[/snapback] Det er egentlig skikkelig merkelig, obj. som 17-70, 18-50 etc. hadde stått adskillig sterkere i konkurranse med Canon og Nikon om de hadde vært utrustet med HSM. Kan det være at noen av disse normalobjektivene er delte konstruksjoner med andre kamera/objektivprodusenter? (type Tamron 28-70/2.8 og Minolta 28-70/2.8) 5535816[/snapback] Tamron og Minolta 28-70/2.8 er saa vidt jeg vet samme objektiv. Det er i alle fall hva jeg har hoert. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Det stemmer. Tamron er store på OEM-produksjon, og produserer bl.a. den zoomen for KM. Jeg tenkte på Tamron, Sigma og Tokina. De samarbeider ikke, og jeg tror ikke noen av de andre to lager OEM-produkter for noen kameraprodusenter. Når det gjelder det siste kan jeg ta feil, men jeg har ikke lest/hørt noe om det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Hvor godt fokusere 28-70 på ting i bevægelse?Og hvor godt virker det sammen med fokusmodus AI Servo på et 350D? Jeg har nemlig hørt at Sigma's 70-200 f/2,8 ikke kunne fokusere på det modus. 5558234[/snapback] Vet ikke hvor godt den fokuserer paa ting i bevegelse, men jeg kan tenke meg at det er paakrevd USM/HSM for dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå