Gå til innhold

Hvilke blokker er best til S939 prosessorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt mitt er spesifisert med noe de kaller for (Legris 10mm). Hvilken dimmensjon dette faktisk er står det ingenting om på komplett sine sider.

 

Eneste jeg vet er at legris nipplene er såkkalte pusnh-pull hurtignipler som funker bra. Men om de er 3/8 har jeg ikke peiling på?

 

Pumpe:

Er ikke en Alphacool AGB-Eheim Pumpe&Tank 1000 l/h forholdsvis bra da?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

3/8" er tilnærmet lik 10mm, så nipler som er for slanger 10mm ID går om hverandre med nipler for 3/8" ID slanger. Men de Legris niplene er laget for stive 10mm OD slanger, altså harde slanger som er 10mm ytterdiameter (ganske ukurant egentlig...)

Vanlige 3/8" og 10mm ID slanger er 13mm utvendig (OD), som igjen er tilnærmet lik 1/2" (OD).

 

Disse "Legris" niplene har vanlig 1/4bsp gjenger, så de kan skrus inn i de aller fleste blokker/pumper/tanker jeg har vært borti rent gjengemessig. De gjengene Storm blokken har, det er 1/4" men er ikke sikker på hva betegnelsen NPSM står for. Gjengepartiet er i alle fall mye lenger på orginal Storm nipler enn Legris, og kanskje mer allvorlig har de orginale niplene en stor krave som Oringen ligger under. Usikker på om dette vil by på problemer i praksis.

 

Det er altså mulig å bruke Legris på de fleste vanlige ettermonterte komponeter, men det mest kurante, om du vil over på selvkomponerte saker er nok å benytte 3/8" (10mm ID) slanger/nipler, eller eventuelt 1/2" ID slanger/nipler.

Da stiller du fritt til og komponere selv mye enklere, da det meste flger denne standarden. Komplett burde i grunn hatt en overgang fra 10mm OD stiv slange, til vanlig nippel (10mm) slik at man ikke var fastlåst i Legris.

Lenke til kommentar
Det følger med 2 sett nipler til den Storm-blokka. Bruker selv 10mm slanger på den

Men disse er jo altså for slanger som er 10mm innvendig (og 13mm invendig). De Legris niplene jeg har hatt (de Komplett fører) er 10mm utvendig, så det passer ikke.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...