Gå til innhold

Hovedoppgave - BD vs HD DVD

Anbefalte innlegg

Vi har begynt med hovedoppgaven vår på skolen, jeg valgte BD og HD DVD pga dette var noe jeg viste lite om. Poenget med oppgaven er at jeg skal lære mest mulig, så skrive ned alt jeg har lært sånn at andre lett kan lese det og forstå hva BD og HD DVD er, hvilken teknologi som ligger bak, hva forskjellene er osv.

Har dere noen flere "problemstillinger" jeg kan bruke? Altså, flere spørsmål jeg burde funnet svaret på, kanskje dere har svaret?

Kom gjerne med linker til sider som har info om BD og HD DVD!

Og om dere har en formening om hva forskjellen osv er, post det her!

Kommer til å poste det ferdige resultatet her, sånn at dem som vil kan lese igjenom og muligens lære noe.

btw, jeg går IKT VK1 (Ålesund vgs)

Endret av HellFire-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første og største forskjellen ligger i hardwaren: laseren man bruker.

DVD bruker samme laser som CD, men bruker mye tynnere spor. HD DVD går (etter det jeg vet) videre i disse fotsporene. Bakoverkompatibilitet blir derfor veldig enkelt. Ved å gjøre sporene enda tynnere, vil spiralen, om noen skulle "brette den ut" bli mye lengre.

Blueray bruker en laser med mindre bølgelengde, som tillater større mengde informasjon "per meter" spor i spiralen.

Ellers har man på programvaresiden; noe av grunnen at bl.a. Microsoft og Intel (tror det var dem) støtter HD DVD er at bluray skal være himla mye mer forbrukerfiendtlig på kopibeskyttelse.

DVD bygger på mye utforsket teknologi, mens for bluray må mye utvikling gjøres på nytt. Man kan, sist jeg hørte, lage flere lag på en HD DVD enn på en BD, som betyr større kapasitet på HD DVD inntil BD kan ta igjen HD DVD - men skjer det, er det BD som vil ta ledelsen.

Nesten ferdigutviklet teknologi medfører bl.a. prisforskjeller, som gjør det sannsynlig at HD DVD vil vinne formatkrigen. Men hvis BD overlever lenge nok, så har den potensiale til å bli et *teknisk* bedre lagringsformat - i allefall hvis man tenker i brennbare plater til backup e.l.

Vær obs på at noe av min informasjon kan være foreldet.

Lenke til kommentar

i tilleg til det tekniske som er nevnt over, bør muligens en del av oppgaven dreie seg om "spillet" de to aliansene bruker for å kapre alierte og fremtidige markedsandeler. striden dreier seg IKKE om tekniske løsninger(min mening), men utelukkende om penger, dersom det ene alternaltivet blir forkastet vi "vinneren" kunne selge produksjonslisenser for en formue...

trekk paraleller til innføringen av tidligere medier tilhørende strider, siste eksempel er jo DVD, men også tidligere har det vært strider om lagringsmedier

Lenke til kommentar

Har lest veldig mye og BD og HD DVD de siste dagene på skolen, gjør nesten ikke på annet.

Synest det det veldig spennende oppgave, men litt vanskelig ettersom det ikke er så mye "konkret" informasjon tigjengelig.

Hva mener du med at HD DVD kan ha flere lag? Sist jeg sjekket kunne begge brennes på begge sider, og BD var klart overlegent når det kom til kapasiteten.

Om detter ikke stemmer lenger, så må du gi meg linken til siden der dette står skrevet.

Veldig mye å ta tak i, prøver å ikke være så overflatisk, men å faktisk gå litt dypt inn i dette. Teknologien som står bak de 2 formatene har jeg også lest mye om.

Lenke til kommentar
Hva er best?

5533334[/snapback]

Dette er et typisk eksempel på spørsmål mange elever i skolen legger veldig vekt på. Problemet er at det er et meget sammensatt spørsmål som ofte har flere og uklare svar.

Men for all del. Evner trådstarter å nyansere ett slikt punkt er det klart det kan være interessant å se de forskjellige teknologiene opp mot hverandere.

Lenke til kommentar

Sant det ja, ikke så lett å svare på dette spørmsålet. De er som regel gode og dårlige på hver sine områder. Men skal sette de opp mot hverandre, en sammenliging av de 2 produktene. Så kan heller brukeren/læreren avgjøre hva som passer best til kravene han har..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Om du vil legge lista litt høyere enn bare en sammenligning av de tekniske spesifikasjonene så foreslår jeg:

Å sammenligne utbredelsen/bruken av Beta vs VHS sammenlignet med framtidige HD vs Bluray.

Blir argumentert for at Beta var et "overlegent" format, men fikk ikke noen særlig utbredelse pga maktkamp mellom Sony(beta) og JVC/Matsushita(VHS). Markedet ble spamma med VHS.

Ser for meg:

Kampen VHS vs BETA

Kamp og enighet om DVD formatet, men med sone system

Kampen HD VS B ray

Fordeler ulemper for forbruker.

Et argument for: teknologien som blir valgt ikke nødvendigvis den "beste". Teknologi blir utviklet i en translasjonsprosess hvor allianser og nettverksbygging (som i VHS vs Beta) er vel så viktig som eventuelle tekniske fordeler. Vil det samme være avgjørende i kampen mellom HD vs BD. Vil støttespillere som 20Th fox for Bd være avgjørende. Her kan du trekke fram kopibeskyttelse problematikken for forbruker. Har forstått det slik at BD har bedre kopibeskyttelse.

Kostnader og marked er også sentralt.

Rød tråd kan være forbruker og nye standarder.

Tok et kjapt google søk og du finner en rekke kilder.

Kan ikke detaljene så forslaget er ikke nødvendigvis helt korrekt.

Lenke til kommentar

Har planer om å skrive om kampen mellom

BETA og VHS

Samt hvordan DVD kom frem som format, for det var jo litt krig der også. Tenker på:

Multimedia Compact Disc (MMCD), som var støttet av Philips og Sony. Og Super Disc (SD), som var støttet av Toshiba, Hiatchi, Matsushita Electric, Time-Warner, Mitsubishi Electric, Pioneer, Thomson og JVS.

Det er jo ganske likt det som skjer idag. Og det ser jo ikke ut som det blir noe enighet og kun et format denne gangen.

Blir spennende og se om selskapene som distruberer film, spill osv kan hjelpe et format å vinne. Er jo bare å se tilbake på hvordan DVD eksploderte i popularitet og (ergo) prisene sank, når PS2 kom på markedet. Kan det samme skje når PS3 kommer?.. Veldig spennende tema, men er ikke så lett å skrape fra overflaten, må gå dypt inni i mye stoff, og det tar tid.

Men det viktigeste er egentlig ikke karakteren jeg får på arbeidet, men hva jeg har lært når jeg er ferdig med oppgaven. Det er ihvertfall min mening.. Men klart, kjekt med en høy karakter :)

Takker for all hjelp hittil folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...