Gå til innhold

Nvidia G80-spekulasjoner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som jeg har sagt før har ikke spill utviklerene for vane å bruke masse tid og penger på innhold som kun en liten brukerbase vil ha glede av. I likhet med at man fint kunne hoppet over første generasjon av DX9 kort uten å ha gått glipp av spesielt mye så ser jeg ikke noe grunn det vil bli særlig anderledes denne gangen. Dette er noe som tar tid.

5538488[/snapback]

Spillutvilkere er vel ute etter å lage det beste spillet, noen prioriterer innhold, andre det grafiske. DX10 åpner for endel nye muligheter samt forenkler endel gamle metoder. Utfra hva jeg har lest så har MS 'endelig' begynt å spesifisere DX litt etter hva spillutviklere etterspør. Jeg vil tro vi ser DX10 spill fra dag1 etter DX10 blir lansert. Ingen seriøse spillutviklere vil sitte på gjerdet å se andre lage ting bedre enn de klarer selv.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke bortifra et 1:5 forhold med R6xx, ihvertfall når det kommer til ROP:ALU (slik som er tilfelle med Xbox360).

1:2 med både ROP:ALU og TEX:ALU med G80 som disse ryktene påstår ville vært veldig ineffektivt bruk av transistor budskjettet.

5538316[/snapback]

Så lenge en ikke vet egenskapene til hver ALU, TU og ROP blir det uansett tomme spekulasjoner. F.eks. kunne teksturenhetene bruke 2 sykler på en bilinear operasjon.

Lenke til kommentar
Spillutvilkere er vel ute etter å lage det beste spillet, noen prioriterer innhold, andre det grafiske.

Med innhold så tenker jeg på det grafiske. Grafisk innhold hadde kanskje vært bedre å si. Dette er noe som ofte blir avgjordt med henhold til hvor markedet befinner seg, eller rettere sagt vil befinne seg. Kostnad (og tid) mot utbytte er en viktig faktor her. Hvis det er en liten brukerbase med DX10 kort (noe det vil være en god tid fremover etter lanseringen) er det lite kostnad effektivt å implentere en masse DX10 effekter.

Utfra hva jeg har lest så har MS 'endelig' begynt å spesifisere DX litt etter hva spillutviklere etterspør.

Det har vel alltid vært tilfelle, det er jo dem som skal bruke dette.

Jeg vil tro vi ser DX10 spill fra dag1 etter DX10 blir lansert. Ingen seriøse spillutviklere vil sitte på gjerdet å se andre lage ting bedre enn de klarer selv.

Det er godt mulig ”DX10 spill” vil være tidlig ute, men jeg tviler derimot på at det vil være snakk om store forskjeller i starten.

Lenke til kommentar
Så lenge en ikke vet egenskapene til hver ALU, TU og ROP blir det uansett tomme spekulasjoner. F.eks. kunne teksturenhetene bruke 2 sykler på en bilinear operasjon.

5539334[/snapback]

Sant nok. Men jeg har likevel liten tro på disse G80 ryktene, jeg kan ikke tenke meg at egenskapene vil bli nedgradert.

Lenke til kommentar

5539334[/snapback]

Sant nok. Men jeg har likevel liten tro på disse G80 ryktene, jeg kan ikke tenke meg at egenskapene vil bli nedgradert.

5539399[/snapback]

Hvorfor ikke? Mange små enheter kan vise seg billigere enn færre kraftige, det kommer an på bruksmønsteret. Det kan også tenkes at G80 i virkeligheten har 16 "super" ROP og TU som i noen tilfeller effektivt blir 32.

Men sjansen for at dette er oppspinn er vel ganske stor.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette har blitt tatt med, men litt info om r600

ATI R600 GPU is expected to be released in Q4. The R600 is the successor to the R580 core and is expected to be built on a 65nm process and will be fully DirectX 10 compliant, utilising a Unified Shader Model architecture. Current rumours suggest that R600 will feature 64 Shader pipelines (processing both vertices and pixels) with 32 TMUs and 32 ROPs running at a clock speed of around 800Mhz.  R600 is expected to interface to 512MB of 1.8Ghz GDDR4 Memory over a 256-bit interface.
Lenke til kommentar

Jeg vet jeg har skrevet dette før i denne tråden men har ikke fått noen svar :dontgetit: Siden R600 vil kjøre 65nm teknologi, vil de da klokke lengre? Jeg har en følelse at det allerede er slik at ATI kort klokker lengre uansett :roll:

Men uansett så vurderer jeg å vente til R600 på grunn av 65nm, for da blir jo det både billigere for oss og den har lavere effektforbruk...

Og hva er det der med devidere som dere prater om? Om at ATI og Nvidia bruker forskjellige devidere? :dontgetit:

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar
Jeg vet jeg har skrevet dette før i denne tråden men har ikke fått noen svar :dontgetit:        Siden R600 vil kjøre 65nm teknologi, vil de da klokke lengre? Jeg har en følelse at det allerede er slik at ATI kort klokker lengre uansett :roll: 

Men uansett så vurderer jeg å vente til R600 på grunn av 65nm, for da blir jo det både billigere for oss og den har lavere effektforbruk...

Og hva er det der med devidere som dere prater om?  Om at ATI og Nvidia bruker forskjellige devidere?  :dontgetit:

5545568[/snapback]

Vel, som jeg sa så tror jeg ikke det har noe å si på hvor mye man kan klokke det, du ser jo eks forsjellen på AMD på 110nm prossesorene å 90nm'ene, de klokker ikke noe bedre? Hadde du kunne fått mer ut av å bruke 90 nm så hadde de nok hatt en høyere stock.

Det at R600 blir billigere er nok ikke helt sant, men det er ikke brikken som er dyr i et grafikkkort, det at de får 10-15% mer kjerner pr wafer er bare noe bedriften tjener på, et grafikkkort består av mange flere deler enn bare kjernen som vi må betale får. Derfor innen grafikkkort så er det ikke mye å spare konta når det gjelder en CPU, der kjernen er så å si hele prosesoren.

Devidere ja? er litt usikker selv på dette...

Lenke til kommentar
Så da vil det egentlig ikke lønne seg å vente på R600 i og med at den kommer såpass mange måneder etter?

5550574[/snapback]

Ikke gå å vent på noe som ikke skal komme før sent på høsten hvis du trenger/ønsker deg nytt skjermkort nå! Kommer alltid noe nytt og raskere! Du burde kjøpe noe som er raskere enn det du har NÅ.

For meg som har 7800GTX, så gir ATI sin X1900XT for lite ytelse til å forsvare bruk av 5000 kroner nå. Mens G80 eller R620 vil gi meg merkbart ytelesbedring. Så kommer an på hva man har nå, og hva man trenger NÅ.

Lenke til kommentar
Åhh jeg tror nok G80 og R620 blir en god del raskere enn det som sitter i både PS3 og 360 ja....

5553178[/snapback]

Ble ikke det litt feil? G80 og R620.... R600 har jo omtrendt samme specs som G80 (en ting som er litt forbedret, du finner det lenger bak i tråden) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...