LaZrus Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Hva er dogmefilm og effektfilm? Noen som kan gi meg ett utfyllende svar på hva som er forskjellen og hvordan de blir laga.. KAnskje noen eksempler på dogmefilmer og effekltfilmer.. Linker med info hadde vært hyggelig det å Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Prinsippene bak Dogmefilm kan du lese om her: Dogme95 Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 De kan nok ha blitt nevnt i en sammenheng som motsetninger. Dogme95 var på en merkelig måte både en kritikk og en slags bisarr spøk om at man skulle lage film totalt for skuespillet sin skyld, og alt annet skulle strippes ned til minimum. Man bruker håndholdte kameraer for å gi en mer enkel og tilstedeværende følelse, og en haug med latterlig strenge regler, med manifest og skrifting i kvasi-ekte religiøs setting. Det hele startet igrunn bare med at Lars Von Trier og Thomas Winterberg satt å lo over telefon og planla det hele. Grunnleggerne av Dogme95, men alle som holder seg innenfor reglene kan lage en dogmefilm. Finnes en norsk dogmefilm også, mener jeg å huske. Effektfilmer er nok mer i ligaen Hollywood selvsagt. Der spesialeffekter er veldig i fokus. S, Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Dogmefilmer er ofte fantastiske. Får litt teaterfølelse uten at det er fjernsynsteater Lenke til kommentar
LaZrus Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Okei. hmm Noen som kan noe om Quinten Tarrentino? Alt er bra.. Biografi, hvordan han påvirket filmverdenen, filmer han har gitt ut.. Hvordan de er laga osv.. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Okei. hmm Noen som kan noe om Quinten Tarrentino? Alt er bra.. Biografi, hvordan han påvirket filmverdenen, filmer han har gitt ut.. Hvordan de er laga osv.. 5544463[/snapback] Google it. Evt. Wikipedia it. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Personlig syntes jeg dogme filmer er fantastiske, det gir en utrolig følelse hvor man helt glemmer at det er en film man ser på. Så engang en norsk dogme film, med en fammilie som feirer jul i ei lita hytte oppi landet et sted. Fammilien er stor og hytta er liten, blir veldig klaustrofobisk. En gang i ettertid fikk jeg pluttselig ett minne i hodet (eller om jeg drømte det, husker ikke), jeg syntes jeg en gang hadde feiret jul på ei trang hytte eller noe sånn. Men så kom jeg på den filmen, og at det var der jeg hadde minnet ifra. Syntes det sier litt om hvor realistisk en dogme film kan føles. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå