leifeinar Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 kanskje et dumt spørsmål her men kan man få max 60 fps på lcd? siden den går på 60 hz altså 60 oppdateringer i sekundet som max... Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Man kan kjøre spill i flere FPS, men skjermen vil ikke oppdateres raskere enn 60Hz. Det er likevel ikke noe problem å merke en bedre flyt i et spill som kjører mer enn 60FPS selv om du sitter på en LCD-skjerm. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Begrensning på 60fps er vel kun hvis du har på Vsync? Min gamle 15" lcd-skjerm kjører jeg på 75hz btw. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Du kan sikkert kjøre 75 hz til skjermen, men tror ikke skjermen blir noe raskere av den grunn. Alle signaler som ikke er 60 hz blir omskalert til 60 hz, og du risikerer dårligere bilde enn om du bruker 60 hz. Men det er godt mulig at spill fungerer bedre hvis de slipper å vente på skjermen. Lenke til kommentar
Hurragutten Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Bare legger til svaret mitt fra 2405 tråden (så denne tråden litt for sent :-) ) : Det er vel responstiden som avgjør hvor mange fps som kan vises, om skjermen kjører 60 hz skulle vel ikke ha noe å si. Til forskjell fra en crt skjerm hvor bildet oppdateres et visst antall ganger per sekund gitt ut fra frekvensen, og hvor dette avgjør hvor mange fps som kan vises, vil en lcd skjerm oppdateres kun når den aktuelle pikselen forandres, og det vil være responstiden til pikselen som avgjør fps på denne type skjermer. Hvis en lcd skjerm har responstid på 10 ms og det er 1000 ms i et sekund vil pikselen kunne oppdateres 1000/10=100 ganger per sekund og dette vil være øvre fps som kan vises. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Um. Akkurat det der tviler jeg sterkt på. Jeg er temmelig sikker på at skjermen sjekker alle pixler om de trenger å oppdateres 60 ganger per sekund (i en vertikal seriell prosess, noe som forklarer at tearing også kan oppstå på LCD). Om en pixel skal oppdateres kommer responstiden inn (hvor lang tid en pixel bruker på å forandre seg fra hvitt til sort, og tilbake til hvitt igjen). Lenke til kommentar
Boye Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Til leifeinar: Hadde vi ikke en himla detaljert tråd om dette for en tid tilbake? Skal prøve å finne... Viktig at man skiller mellom hvor mange frames per second (FPS) skjermkortet sender ut synkronisert med Hz, og hvor høy FPS skjermkortet kan tegne dersom den ignorerer synkroniseringen fullstendig. Tråder - yumyum, we like getting all technical - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=502520&hl= https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=418676&hl= https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=510182&hl= Kortversjon: Gi blaffen i pikselrespons et par sekunder, ikke tenk på hvor rask skjermen er, og tenk heller på god gammeldags kabeloverføring av selve bildet. Skjermkortet bestemmer hvordan bildene tegnes. Skjermen gjør hva den blir bedt om etter beste evne. Ja, 60Hz vil si 60FPS maks med VSYNC PÅ. Hvordan skjermen tegner dette med tanke på etterslep avhenger av pikselresponsen. CAT-scan er inne på problematikken egentlig, så jeg redigerer vekk langversjonen EDIT: Der fant jeg bildet jeg var ute etter! https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=47101 Endret 1. februar 2006 av Boye Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 mye bra info BOYE takk for det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå