Sjefern Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Vet det er mange "hvilket kamera er best" tråder, men det stiller seg jo litt anderledes når jeg MÅ ha et undervannshus til Ser jo at forskjellen på pris på undervannshus til forskjellige kameraer er opptil 1000,- Grunnen til at jeg vil bytte er at jeg har et casio exilim ex-z30 som jeg ikke er fornøyd med. Jeg syntes billedkvaliteten er dårligere på dette kameraet enn mitt gamle hp720. Her er krav jeg stiller. *Helst ikke over 6000,- for kamera + undervannshus + 512 gig minnekort *Fokuslys *Bra billedvalitet *Hadde vært greit å kunne hatt det i lommen. Men går det på bekostning av billedkvalitet får det bare være Tror f.eks jeg hadde blitt veldig fornøyd med et kamera som olympus C70 men jeg kan ikke se at det er laget et undervannshus til det Kan noen hjelpe? Edit: Sitter og ser på Canon PowerShot S70 og S80. S80 er litt dyr og det er flere som syntes den ikke er så bra på brukererfaringer på cnet. Mange som selvfølgelig syntes den er bra også men jeg blir ligsom ikke overbevist. Også var det det med prisen da.... S70 begynner å bli gammel og mange klager på at den er treg og bråkete. Det gjør jo at den ikke frister så veldig..... Vet ikke helt hva jeg skal tro.... Endret 4. februar 2006 av Sjefern Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 *bumpetibump* Dette var tydeligvis ikke et enkelt spørsmål. Trodde det var mange som hadde litt peil på slikt her inne. Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Har selv S50 med undervannshus og er meget fornøyd. Hadde jeg kjøpt i dag ville jeg helt klart gått for S80. Den har egen hvitbalanse for uw foto og brennvidde fra 28 mm. Den er også relativ rask på autofokus. Den blir vel litt dyrere enn 6000, men spar litt til og kjøp denne. Tror det er den beste løsningen. Har ca 150 dykk de siste årene med kamera. Ser at canon sine kamerar klart er foretrukket blant dykkere, selv om jeg ser en Olympus i ny og ne. Les mer om uw foto her: http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=14.0 Arne M Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Det er viktig med god vidvinkel under vann, fordi der blir bildet "croppet" enda mer. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Ja det har jeg også tenkt på. S80 virker jo å være det beste alternativet. Den har såvidt jeg har lest ganske god vidvinkel? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 28mm ekv brennvidde burde holde. Det var jo den videste brennvidden på gamle, gode Nikonos og Nikon Calypso. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Det høres jo bra ut. Da får jeg heller bare vente litt med innkjøpet og spare til S80. Takk for hjelpen begge to! Lenke til kommentar
Wir-War Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jeg har nettop kjøpt meg en S80, og er også ute etter undervannshus til den. Ser at de fleste ikke har den inne f.t, men det er vel en stund til den store dykkesesongen starter, selv om det er nå utover at vannet er klarest. Det er bare å vente til sola kommer litt høyere og dagene blir litt lengre. Hadde vært fint om noen med erfaring fra uv-foto kunne gi noen enkle tips Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Har selv 2 kamera med hus, et Nikon SLR med Ikelite hus og 2 separate blitzer. Stort, tungt, dyrt, men gir det beste resultatet. Et Sony med Sony hus som er mye enklere i bruk, gir greie bilder, men ikke det helt store. Problemet/utfordringen under vann er selvfølgelig lyset. Alt fra 5 m begynner rødfargen å bli borte og på 10 m er det ikke mer rødt igjen. Bruk av naturlig lys er sort sett på veldig grunt vann. Den innebygde blitzen er en lite heldig løsning, ihvertfall i Norge. Funker greit i varmere vann. Den sitter rett over objektivet, så når den fyrer reflekteres lyset fra blitzen i alle partiklene i vannet og du får mye snø på bildene. Det beste er separat lyskilde som rettes rundt 45 grader på motivet. Gå så nærme som overhode mulig, pluss litt til. En av de beste UW-fotografer i verden, sier alltid "if your picture isn't good enough, you aren't close enough" Dykkelykt, slaveblitz, sep. blitz. Omvendt prioritet, men satt opp etter pris. Ikke bli for skuffet dersom ikke bildene i begynnelsen gir "magasin-kvalitet" UW-foto er ikke lett. Alt skal passe, lys, motiv, oppdrift, dykking......de beste har brukt mange dykk på der dem er, men har også vært nybegynnere. Ellers er dykkesiden.com et sted å spørre hvor mange av de beste er samlet...... Lenke til kommentar
Wir-War Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Takk for infoen, dhjerp, det skal bli moro og prøve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå