Gå til innhold

MSI K7T266 PRO-RU

LIA

Anbefalte innlegg

Har problemer med FSB. Jeg har en Thunderbird 1.333GHz cpu, og 256Mb PC2100 RAM. Når jeg clearer BIOS setter den automatisk FSB til 100, slik at jeg bare oppnår 1GHz. Jeg har prøvd og stille FSB til 133, og det ser bra ut helt til pc`n skal starte operativsystemet. Da får jeg feilmld "EXEPTION 00006" og masse tegn og over hele skjermen. Jeg trodde det var noe feil med cpu, hk eller ram, så jeg tok det med meg til komplett for og få det testet. De testet det og sa det virket helt ok! Tok det med hjem, satte det i maskinen, men nei. Samme feil?! Jeg har prøvd og starte med bare Skjerm kort, cpu,ram og en hdd, men det hjelper ikke. Skjermkortet er et gainward 64MB GeForce3 kort og disken er en 40GB (7200)IBM IDE. PC`n virker helt fint når jeg kjører på 1GHz. Har tenkt på om temperatur kan være noe.. Rundt 47 grader på cpu. Etter og ha spilt litt harde 3D spill ligger temp på ca 53 grader. Har en vifte fra globalwin(som bråker helt for jæ...) som skal takle 1,6GHz. Chieftec Dragon tower med to 80mm vifter. Stømforsyningen er på 340W. Noen som skjønner noe av dette? Jeg begynner og bli gal...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det på "Hardware Monitor Setup" i Bios du har endra "CPU FSB Clock" til 133 fra 100? Det burde gå.

Endrer du andre plasser blir det kanskje "stress" på andre komponenter/kretser som gir "signaler".

Vil du ha "stillere" kjøler er mitt forslag Alpha Pal 8045 med "stille" vifte - kjører med 19 dB Papst vifte på XP1700+, litt kaldere enn T.Bird fra "fødselen". Har toppa på 47 grader, ellers rundt 33.

Lenke til kommentar

Det er i hardware monitor setup ja! Jeg kan sette fsb til 133 og multiplikatoren til 9,5. Da får jeg ca 1260MHz. Da fungerer det, men så fort jeg setter multiplikator til auto eller 10, så kræsjer det. Har prøvd og flashe bios og lasta ned nye, oppdaterte chipsett drivere. Trodde kanskje det var noe med drivere til ide buss eller noe, men jeg har jo nyeste drivere(4in1) fra VIA.

Takk for vifte tipset forresten!!

[ Denne Melding var redigert av: LIA på 2001-12-04 22:10 ]

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting. Har du i BIOS satt Plug and Play Aware O/S til YES, så forandre dette til NO.

Opplevde selv en del problemer når denne sto på YES, blant annet at systemet ikke fant CD-rommen min. Dette forsvant når jeg satte denne variabelen til NO

Lenke til kommentar

YOHOO! Problem løst!!

Det var temperatur som var problemet. Syns fortsatt jeg har høy temperatur, 52cpu og 39kabinett, men det skulle vel ordne seg med noen skikkelige kabinett vifter vil jeg tro. Takk for alt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...